آفتاب
روحانی:

مردم ایران هیچ‌گاه با مساله‌ای به نام نژادپرستی خوی نداشتند

مردم ایران هیچ‌گاه با مساله‌ای به نام نژادپرستی خوی نداشتند

رییس‌جمهور تاکید کرد: مردم ما هیچ‌گاه با مساله‌ای به نام نژادپرستی خوی نداشتند. در کشور ما ادیان مختلف و اقوام مختلف و فرهنگ‌های مختلف همزیستی مسالمت‌آمیزی داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری عنوان کرد: در تاریخ ایران اسلامی ما، همواره مردم ایران شگفتی‌های بزرگی را آفریدند. ما امروز در آستانه ایامی هستیم که در ۳۸ سال پیش مردم ایران انقلابی بزرگ را به پیروزری رساندند. در این انقلاب بزرگ هیچ کشور و قدرت و ابرقدرتی پشتیبان مردم نبود و مردم با اتکا به فرهنگ، دین و آرمان‌های بلند خود یک انقلاب مستقل بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی و انقلابی کاملا مردمی را به ثمر رساندند.

او افزود:  یکی از بزرگترین ثمرات انقلاب ما استقلال سیاسی سرزمین ما و حاکمیت ملی مردم ما بود که همه مدیریت کشور بر مبنای دموکراسی مردم سالاری و صندوق آرا قرار گرفت و یکی از ثمرات مهم این انقلاب عزت مردم بزرگ این سرزمین بود. ایران به عنوان کشوری که در یک تجاوز ۸ ساله نیز همچنان با اتکا به اراده خود و ایستادگی خود بدون حمایت کشورهای خارجی توانست تجاوز را از کشورش دفع کند.

رییس‌جمهور تاکید کرد:  ایران هرگز سابقه استعمارگری نداشته و سابقه استعمارشدن هم نداشته است. کشور ما هیچ گاه مستعمره کشور دیگری نبوده است و در طول دهه‌های گذشته هیچ گاه مردم کشور ما به کشور دیگر تجاوز نکرده‌اند. مردم ما هیچ‌گاه با مساله‌ای به نام نژادپرستی خوی نداشتند. در کشور ما ادیان مختلف و اقوام مختلف و فرهنگ‌های مختلف همزیستی مسالمت‌آمیزی داشتند. در کشور ما در کنار مسجد کلیسا و کنیسه وجود دارد و در کنار نمایندگان مسلمان نمایندگان ادیان دیگر در پارلمان حضور دارند.

او خاطرنشان کرد:  در ایران یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان دارای همان آزادی هستند که مسلمانان دارند و مذاهب مختلف اسلامی کنار هم زندگی می‌کنند. ایران همواره کشوری بوده که به دانش جهانی خدمت کرده است. در قرون گذشته ایران در علم و دانش پیشگامی‌هایی داشته و هنوز کتب دانشمندانی چون بوعلی سینا و زکریا به عنوان کتاب‌های علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. ایران کشوری است که از لحاظ هنری و فرهنگی با سابقه است.

روحانی تاکید کرد: نه تنها به شعرای فارسی‌زبان خودمان افتخار می‌کنیم، بلکه همسایگان ما هم به شعرایی افتخار می‌کنند که به زبان فارسی شعر سرودند. اگر ما به حافظ افتخار می‌کنیم، مردم ترکیه هم به مولانا افتخار می‌کنند. اگر ما به فردوسی افتخار می‌کنیم، پاکستان به اقبال لاهوری افتخار می‌کند.  در زمینه زبان پارسی و علم و دانش و موارد مختلف ایرانیان قدم‌های خیر و پربرکتی برای جهان برداشته است. ایران در سال‌های اخیر به جهانیان نشان داد و ندای خود را با صدای رسا به گوش جهان رساند که ایران کشور صلح و دوستی است.

ادامه دارد...

کد N1617753

وبگردی