آفتاب
داستان دنباله‌دار تنبیه

معلم قائنی، ٦ دانش‌آموز را تنها به دلیل درس نخواندن، با شیلنگ تنبیه کرد

 معلم قائنی، ٦ دانش‌آموز را تنها به دلیل درس نخواندن، با شیلنگ تنبیه کرد

مدیر کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش: برای معلم خاطی پرونده تشکیل شده است مدیر مدرسه شهید صدوقی: سه روز است زندگی نداریم

داستان تنبیه بدنی و برخورد فیزیکی معلم با دانش‌آموز در مدارس کشور همچنان ادامه دارد. درحالی‌که هنوز نتیجه برخورد با معلم کهگیلویه ‌و بویراحمدی که با خط‌کش داغ، دستان دانش‌آموز کلاس اولی را ‌سوزاند، اعلام نشده این‌بار روایتی از خراسان جنوبی و شهر قائن خبرساز شده است؛ چهارشنبه هفته قبل معلمی در مدرسه شهید صدوقی این شهر، ٦ دانش‌آموز را به دلیل شیطنت و درس‌نخواندن تنبیه بدنی کرد و بلافاصله بعد از آن تصاویر دست‌و‌پای قرمز این دانش‌آموزان در فضای مجازی دست‌به‌دست ‌چرخید. تصاویری از دانش‌آموزانی که صورت و دست‌هایشان سرخ است و روی دست‌هایشان رد یک شیء دیده می‌شود. گفته می‌شود معلم با شیلنگ آنها را تنبیه کرده و مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش هم این موضوع را در گفت‌وگو با تسنیم، تأیید کرده: «معلم مدرسه ٦ دانش‌آموز را تنبیه و از شیلنگ استفاده می‌کند که این مسأله منجر به آسیب بدنی به دانش‌آموزان شده است.» بازتاب این تصاویر تا جایی بود که به گفته این مسئول در وزارت آموزش و پرورش برای «معلم خاطی» پرونده تشکیل شده است. تنبیه بدنی ٦ دانش‌آموز در مدرسه شهید صدوقی اگرچه پای شهرستان نه‌چندان شناخته‌شده قائن را به رسانه‌های فارسی‌زبان داخلی و خارجی کشانده، اما به نظر می‌آید زندگی را بر معلم خاطی و مدیر این مدرسه در سه روز گذشته بسیار سخت و تلخ کرده است. «سهیلی» مدیر این مدرسه که در ماه‌های آخر دوران خدمت خود به‌سر می‌برد، از مشکلات روحی ایجادشده برای این معلم سخن می‌گوید: «من ۵ -۶ سال است که مدیر مدرسه هستم و امسال هم‌ سال آخر خدمتم است و در تمام این مدت حتی یک مورد تخلف نداشتیم. مدرسه ما شبانه‌روزی است اما در چند‌سال پیش که سیستم آموزش و پرورش تغییر کرد با مدرسه آزادگان ادغام شد و حالاحدود ٣٦٠ و دربرخی سال‌ها تا٤٠٠ دانش‌آموز و ٤٠ معلم و کارمند دارد. در طول سال‌هایی که من در این مدرسه مشغول خدمت بودم بیش از ۱۵۰ نفر در  مدارس تیزهوشان و نمونه پذیرفته شدند.» این مدیر مدرسه در گفت‌و‌گو با «شهروند» و در توضیح این خبر می‌گوید: «همین همکاری که برای ایشان این مشکل به وجود آمد بسیار انسان مسئولیت‌پذیری است، هرچند که من برخورد فیزیکی را هیچ‌گاه تأیید نمی‌کنم. شهرستان قائن بعد از یزد و متناسب با جمعیت، بیشترین قبولی در کنکور را دارد و این شیوه برخورد رسانه‌ها اجحاف در حق فرهنگیان است.»او با اشاره به هجمه ایجاد شده علیه خود و همکارانش در پاسخ به این وضع می‌گوید: «دفاع من این است که یک مدرسه با ۳۵۰ دانش‌آموز که از روستاهای مختلف می‌آیند باید روانشناس داشته باشد، چندین معاون داشته باشد. مگر یک معلم و مدیر تا چه اندازه ظرفیت دارند و چگونه می‌شود به این همه دانش‌آموز رسیدگی شود. اگر کلاس این معلم به جای ۳۲ دانش‌آموز ۷ دانش‌آموز داشت هیچ‌گاه چنین اشتباهی صورت نمی‌گرفت؛ شهرستان‌های محروم را نمی‌شود با تهران مقایسه کرد. من به هیچ عنوان تنبیه را تایید نمي‌کنم و تنبیه برای انسان نیست ومعتقدم دانش‌آموزان فرزندان معلمین هستندو از سر دلسوزی ودوست داشتن خیلی زیاد دانش آموزان ممکن است گاهی دچارخطا شوندکه درهرصورت پذیرفته نیست مشکل ما  از سیستم آموزشی است. (منظور متناسب‌نبودن نیروی انسانی اختصاص یافته به جمعیت دانش‌آموزی است) من ۳۰ سال خدمت کردم و یک مورد تخلف یا اعتراضی از طرف والدین نداشتم؛ من از خانواده وزندگی‌ام در این سال‌ها زده‌ام و الان که حدود یک ونیم ماه از خدمتم مانده این شیوه برخورد با ما درست نیست.»
با معلم خاطی برخورد می‌کنیم
با همه اینها «ابراهیم میرشاه‌ولد»، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به تحقیقات صورت گرفته درباره این اتفاق به «شهروند» می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که این معلم فرد آرام و مسئولیت‌پذیری بود، اما عصبانیت یک معلم نباید به تنبیه بدنی بینجامد. پرونده‌ای برای این تخلف تشکیل شده است.» مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت‌های آموزش و پرورش با بیان این نکته که معلمان به هیچ‌وجه حق تنبیه بدنی دانش‌آموزان را ندارند، می‌گوید: «معلمان باید با شیوه‌های موثر در جذب دانش‌آموزان به محیط مدرسه و کلاس درس آشنایی داشته باشند و بنا به اقتضای موقعیت از آنها استفاده کنند. برای معلم خاطی تشکیل پرونده داده شده و به هیأت تخلفات اداری ارسال شده است که پس از بررسی، رأی صادره لازم‌الاجرا خواهد بود.» علاوه ‌بر این «داوود محمدی»، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم روز پنجشنبه هفته پیش، از بررسی این موضوع در کمیسیون آموزش سخن گفت.  اما این نخستین‌بار نیست که برخورد فیزیکی یک معلم با دانش‌آموزان خبرساز می‌شود و این موضوع در ماه‌های گذشته و در استان‌های کهگیلویه ‌و بویراحمد، زنجان، تهران، سیستان و بلوچستان، گلستان و کرمان اتفاق افتاده و در شهر بمپور سیستان و بلوچستان چشم یک دانش‌آموز تا آستانه نابینایی پیش‌رفته است.  مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره آمار تنبیه بدنی دانش‌آموزان هم به «شهروند» می‌گوید: «سال‌جاری هم به روال قبل شکایت‌هایی داشتیم ولی عدد این شکایت‌ها الان دقیق و مشخص نیست اما در ‌سال ۹۳ جمع شکایات در ارتباط با تنبیه بدنی ۱۲۴۹ بوده است و آنچه که در ‌سال ۹۴، گزارش شده، ۶۷۵ مورد بوده که از جمع ۱۹۲۴ مورد، ۱۲۷۴ شکایت بحق بوده و ۶۵۰ مورد از آنها ناحق بوده است.»

شهروند
کد N1617507

وبگردی