آفتاب

تلاش محققان ایرانی برای شناسایی سلول های بنیادی سرطان از تومورهای روده بزرگ

تلاش محققان ایرانی برای شناسایی سلول های بنیادی سرطان از تومورهای روده بزرگ

تهران-ایرنا-معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان دانشگاه علوم پزشکی ایران به اجرای طرح تحقیقاتی شناسایی سلول های بنیادی سرطان دستگاه گوارش اشاره کرد و گفت: محققان این مرکز درصدد جداسازی سلول های بنیادی سرطان از تومورهای روده بزرگ هستند.

سلول‏ های بنیادی سرطانی (cancer stem cells) به عنوان عامل اصلی ایجاد سرطان مطرح شده است، به طوری‏ که مقاومت به داروهای شیمی درمانی به وجود این سلول‏ ها در تومور نسبت داده می‏شود.
از سال 1997 میلادی فرضیه ای به نام سلول های بنیادی سرطان به عنوان ‌موضوعی جدید مطرح شده تا پژوهشگران با از بین بردن این سلول ها بتوانند راهی برای مقاومت به درمان سرطان پیدا کنند.
دکتر زهرا مجد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه این طرح در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد، افزود: با شناسایی سلول های بنیادی سرطان امکان یافتن راه های درمانی جدید برای بیماران فراهم شده و از این طریق می توان هم از گسترش آن جلوگیری کرد و هم آن را از بین برد.
وی اظهار کرد که درمان های جدید می تواند از طریق آنتی بادی یا واکسن برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های بنیادی سرطان انجام گیرد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: هرچند تحقیقات در این زمینه در برخی از آزمایشگاه های کشورهای پیشرفته هم در حال انجام است اما پژوهشگران این مجموعه با تمام توان در تلاش هستند تا به دستاوردی جدید در این حوزه دست یابند.
وی اظهار کرد که سلولهای بنیادی سرطان عامل اصلی توموزایی، متاستاز و مقاومت سرطان به درمان دارویی هستند و با نابودی آنها می توان بر سرطان غلبه کرد.
متاستاز به معنی این است که سرطان پس از مدتی در ارگان های دیگر ظاهر می شود و به عبارت دیگر گسترش سرطان در قسمت های مختلف بدن است.
مجد ادامه داد: سلول های بنیادی سرطان دائما ماهیت خود را تغییر می دهند به همین دلیل شناسایی و هدف قرار دادن آنها مشکل است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد که سلول های بنیادی سرطان با وارد شدن به خون می توانند خود را به سایر ارگان های بدن رسانده و گسترش پیدا کنند.
وی اظهار کرد که علیرغم درمان های رایج برای سرطان مانند جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان های هدفمند، افراد مبتلا به مرحله پیشرفته به درمان پاسخ نمی دهند و مرگ و میر ناشی از سرطان هنوز بالا است.
مجد افزود: مشکل اصلی برای درمان سرطان این است که بسیاری از آنها مقاومت به داروها و درمان رایج دارند و هرچند در ابتدا ممکن است بهبودی برای بیماری حاصل شود اما در بسیاری موارد بیماری مجدد ظاهر شده و مشکلاتی را برای آنان فراهم می کند.
علمی ** 1201 ** 1440
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشاردهنده:‌معصومه گلشن
کد N1615659

وبگردی