آفتاب
رئیس اتحادیه رایانه اعلام کرد؛

افزایش ١٥ درصدی قیمت کالاهای بازار کامپیوتر/ تداوم رکود در خرید

افزایش ١٥ درصدی قیمت کالاهای بازار کامپیوتر/ تداوم رکود در خرید

رئیس اتحادیه صنف رایانه از افزایش ١٠ تا ١٥ درصدی قیمت کالاهای وارداتی بازار دیجیتال در پی نوسانات و افزایش نرخ بازار ارز خبر داد.

سیدمهدی میرمهدی در گفتگو با خبرنگار مهر، از رکود بازار کالاهای کامپیوتری و دیجیتال در یک ماه اخیر خبر داد و گفت: از آنجایی که بالغ بر ٩٨ درصد کالاهای این بخش، وارداتی است، نوسانات نرخ ارز، تاثیر مستقیمی در این بازار دارد و افزایش نرخ ارز باعث افزایش ١٠ تا ١٥ درصدی قیمت کالاهای بازار شده است.

وی گفت: در آذرماه و دی ماه علاوه بر افزایش نرخ ارز، به دلیل سیاستهای دولت در جلوگیری از واردات کالاهایی که نمایندگی رسمی در ایران ندارند، بازار واحدهای صنف کالاهای فناوری اطلاعات با مشکلاتی همراه شد که در نهایت رکود این بازار را به همراه داشت.

رئیس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به اینکه جلوی ورود برخی کالاهای فناوری اطلاعات و اقلام رایانه ای به کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران، گرفته شد، اظهار داشت: طبق الزام وزارت صنعت معدن و تجارت، هر کالای فناوری اطلاعات که قرار است وارد کشور شود باید نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران داشته باشد.

وی با تاکید براینکه این تصمیم بسیار کارشناسانه است، ادامه داد: البته با وجودی که هنوز نمایندگی رسمی شرکتهای مادر در حوزه کالاهای رایانه ای تصمیمی برای ورود به ایران ندارند، این الزام وزارت صنعت، مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد کرد که باعث برخی مشکلات در بازار عرضه و فروش شد.

به گفته رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه افزایش قیمت کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی همزمان با افزایش نرخ ارز، تاثیر مثبتی برای فروشندگان نداشته است و به نوعی به ضرر فروشندگان است. چرا که همچنان این بازار سوت و کور است و مصرف کننده رغبتی به خرید نشان نمی دهد.

میرمهدی با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و خریدهای نوروزی اظهارامیدواری کرد که تقاضاهای دولتی و نیز مردم عادی، برای خرید لوازم الکترونیکی و کامپیوتری افزایش یابد تا بازار شاهد رونق دوباره ای باشد.

کد N1615107

وبگردی