آفتاب
در جلسه بنیاد قم‌پژوهی مطرح شد؛

بازار قم سیستم اعلام حریق ندارد/ فرهنگ ایمنی در قم ضعیف است

بازار قم سیستم اعلام حریق ندارد/ فرهنگ ایمنی در قم ضعیف است

قم - مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه بازار قم سیستم اعلام حریق ندارد، گفت: فرهنگ ایمنی آنطور که باید در شهر قم جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس جعفری در جلسه بنیاد قم‌پژوهی که شامگاه سه‌شنبه در مجتمع طلوع مهر برگزار شد ایمنی را یکی از موضوعات مغفول مانده در کشور و شهر قم دانست و اظهار داشت: هر خانواده ایرانی و قمی باید خود را در این موضوع سهیم دانسته و هر اندازه می‌تواند در این عرصه تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم در گذشته بسیار مظلوم واقع شده بود، افزود: این سازمان تا پنج سال پیش تنها از ۱۲ ایستگاه آتش‌نشانی برخودار بود که این تعداد نیمی از تعداد استاندارد است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ابراز کرد: در آن زمان تمام پرسنل آتش‌نشانی قم ۱۷۹ نفر اداری و عملیاتی در دو شیفت بود که هر شیفت ۸۵ نفر را تشکیل می‌داد.

به گفته وی، اکثر خودروهای آتش‌نشانی در گذشته قدمت بالای ۱۵ سال داشتند و برخی حتی بالای ۲۵ سال عمر داشتند.

جعفری افزود: تا سه سال پیش سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم تنها دارای یک دست لباس ضد حریق بود که آن هم در نمایشگاه‌ها استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: مشکلات به جایی رسیده بود که گزارش مشکلات ایمنی شهر قم به محضر مقام معظم رهبری برده بودند و ایشان فرمودند که برای ایمنی شهر قم کمک شود و دستور کمک ۲۰ میلیارد تومانی را دادند که این مبلغ جذب شد.

ساخت ۱۲ ایستگاه آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: شهرداری قم کار ساخت ۱۲ ایستگاه آتش‌نشانی را آغاز کرد که الان تمام ایستگاه‌ها از نظر ابنیه به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قم اولین کلان شهر کشور است که از نظر تعداد ایستگاه به استاندارد رسیده، اظهار کرد: یک ایستگاه مادر به متراژ هشت هزار متر هم در بلوار پیامبر اعظم(ص) راه‌اندازی خواهد شد.

جعفری به خرید تجهیزات آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰۰ دست لباس ضد حریق داریم و تلاش کردیم به روز ترین وپیشرفته‌ترین تجهیزات را خریداری کنیم.

وی به اشاره به اینکه در این سال‌های اخیر حدود ۶۰ خودروی عملیاتی خریداری شده و در اختیار سازمان قرار گرفته است، اظهار کرد: حتی تمام این امکانات و بسیار بیش از این‌ها اگر ساختمان‌ها ایمنی نداشته باشند و مردم الزامات ایمنی را رعایت نکنند، بی‌فایده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به جهش فوق‌العاده قم برای بلندمرتبه‌سازی در سال‌های اخیر، گفت: در حال حاضر شهر قم از لحاظ ارتفاعی از شهر اصفهان بلندمرتبه‌تر است یعنی در عرصه تبدیل شدن به یک شهر بلندمرتبه به سرعت گام برداشته‌ایم اما زیرساخت‌های ایمنی به این شدت رشد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم تنها ۱۷۹ نیرو داشت، افزود: این درحالی است که اگر یک ساختمان چهار هزار متر مربعی فرو بریزد در یک لحظه نیاز به ۸۰ پرسنل عملیاتی داریم.

به گفته جعفری در طول این سال‌ها سازمان آتش‌نشانی توانسته ۳۰۰ نیروی جدید استخدام کند که این موضوع هم استانداردهای ایمنی شهر قم را ارتقا داده است.

اقدامات پیشگیرانه حرف اول را می‌زند

وی ادامه داد: با این حال اگر ۲۰ ایستگاه دیگر احداث کنیم، ۱۰۰ ماشین دیگر بخریم و ده‌ها تجهیزات دیگر خریداری کنیم اگر مردم شهر ما آموزش ندیده باشند هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، حسینیه‌ها، مدارس و ... حرف اول را می‌زند گفت: آتش‌نشانی قم به صورت رایگان آموزش‌های مقدماتی آتش‌نشانی را ارائه می‌دهد تا مردم بتوانند در هنگام بروز حادثه از خود دفاع کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به اینکه اگر اتفاقی در بازار قم بیفتد فاجعه به بار می‌آید، ادامه داد: خودروها و حتی موتورسیکلت به راحتی نمی‌تواند وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه ساختمان‌ها و نقاط تجاری شهر قم از کمترین امکانات ایمنی برخوردار هستند، گفت: اگر خود مراکز نتوانند ایمنی حداقلی را داشته باشند افزایش امکانات سازمان آتش‌نشانی فایده‌ای ندارد.

جعفری با اشاره به اینکه فرهنگ ایمنی در شهر ما فوق العاده ضعیف است تصریح کرد: کمتر از پنج درصد خانوارها از کپسول آتش‌نشانی استفاده می‌کنند و این برای ما هشداردهنده است.

وی افزود: سال ۹۲ مصوبه‌ای از شورای شهر قم گرفتیم تا ساختمان‌هایی که بالای چهار سقف دارند باید از سازمان آتش‌نشانی مجوز بگیرند اما هنوز نظارت‌های کافی بر ساخت و ساز صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به اینکه سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در بازارها و پاساژهای قم وجود ندارد، گفت: قم شهری قدیمی است که بافت فرسوده وسیعی دارد. اگر در این بافت اگر زلزله‌ای رخ دهد، کاری از دست سازمان آتش‌نشانی با ۵۰۰ نیرو و ۱۰۰ خودرو برنمی‌آید.

وی لازمه شغل آتش‌نشانی را ایثارگری و شهادت طلبی دانست و ابراز داشت: نزدیک به ۷۰ درصد آتش‌نشانان شهر قم از صدمات متعدد مانند سوختگی، کمر شکسته‌گی، مارگزیدگی و ... رنج می‌برند.

نظارت بر ساخت و ساز شهری

در ادامه این جلسه علی زندیه، معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم به برنامه‌های این سازمان در حوزه پیشگیری از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی در مقاطع مختلف اشاره کرد.

وی افزود: اقدام دیگر نظارت بر ساخت و سازها است که از ابتدای سال ۹۲ تمام ساختمان‌های غیر مسکونی و مسکونی چهار طبقه بالاتر باید از آتش‌نشانی مجوز بگیرند و در حین ساخت و هم بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌شود.

علیرضا بابا احمدی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم هم در این نشست با اشاره به اینکه حدود ۵۴ نوع بحران در ایران و ۱۸ نوع بحران در قم حادث می‌شود، اظهار داشت: دوره آبی رودخانه قمرود هر ۲۸ سال یکبار است و دوره زلزله شهر قم که ۱۷۰ سال یکبار است پر شده و خلاصه باید بگوییم قم بسیار مستعد برای هرگونه حادثه است و باید خودمان را آماده کنیم.

وی با بیان اینکه ایمنی یک تفکر است و باید ابتدا این تفکر را بشناسانیم، افزود: این موضوع باید جزو باور ما شود که ایمنی جزو لاینفک زندگی روزمره ما است.

کد N1615091

وبگردی