آفتاب
نگرانی بازارهای جهانی ادامه دارد

تشنج حمایت‌گرایانه شاخص‌ها

تشنج حمایت‌گرایانه شاخص‌ها

خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن ادامه دارد. با ادامه نگرانی‌های ترامپی، بهای طلا نزدیک اوج دو ماهه نوسان می‌کند. اونس که دوشنبه با 8 ...

دنیای اقتصاد:خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن ادامه دارد. با ادامه نگرانی‌های ترامپی، بهای طلا نزدیک اوج دو ماهه نوسان می‌کند. اونس که دوشنبه با 8 دلار رشد به قیمت 1218 دلار رسیده بود، سه‌شنبه را نیز با قیمت 1215 دلار آغاز کرد. افت ترامپی شاخص‌های دلار و سهام روز سه‌شنبه تا حدی تعدیل شد، با این همه ادامه ضعف این شاخص‌ها در دومین روز فعالیت بازارهای جهانی در آخرین هفته ژانویه، باعث تحت‌تاثیر قرار گرفتن روند قیمت طلا شد. نیویورک تایمز در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت: «ترامپ اولین شلیک جنگ تجاری خود را نواخت و برای صاحبان تجارت کشورهای خارجی خط و نشان کشید، غافل از آنکه متضرر اصلی این سیاست، میلیون‌ها آمریکایی خواهند بود.»رویترز هم سه‌شنبه نوشت که بازارها همچنان تحت‌فشار «پروتکشنیسم» (سیاست‌های حمایت‌گرایانه تجاری) ترامپ هستند.

رشد روز دوشنبه ارزش طلا و ثبت اوج دوماهه برای اونس طلا عمدتا ناشی از تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و تضعیف شاخص دلار بود. تاکید رئیس‌جمهور جدید آمریکا بر مذاکره برای اصلاح پیمان‌های تجارت آزاد در سخنرانی تحلیف روز جمعه، صبح دوشنبه بازارها را متاثر کرد و در ادامه همین روز، خبر کناره‌گیری آمریکا از پیمان تجارت ترانس پاسیفیک منتشر شد. به این ترتیب، شاخص دلار تحت تاثیر ابهام درباره سیاست‌های دولت ترامپ و همچنین هشدارهای قبلی او درباره دلار بیش از حد قوی تا عدد 16/ 100 واحد افت کرد. این در حالی است که شاخص دلار اواخر سال گذشته میلادی از مرز 103 واحد عبور کرده بود. افت شاخص‌های بورسی در آسیا، اروپا و آمریکا هم در این شرایط عجیب نبود. این نیز در حالی است که بازارهای سهام اواخر سال 2017 مشغول رکوردزنی‌های چندساله بودند. با افت دلار و خروج سرمایه از بازار سهام، بازار فلزهای گرانبها به‌عنوان پناهگاه سرمایه شناخته شد تا اونس به اوج دو ماهه برود. روز دوشنبه یک عامل مهم به ضرر طلا کار کرد و آن افت بهای نفت خام بود. با این همه، افت ارزش نفت هم نتوانست جلوی رکوردزنی طلا را بگیرد.

نگرانی‌های ترامپی روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت اما تعدیل روندها، بازارها را متاثر کرد. همزمان، ابهام‌ها درباره روند برگزیت نیز ادامه داشت تا بازارها نگران بمانند. سه‌شنبه، دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که دولت بریتانیا برای آغاز روند خروج از اتحادیه اروپا باید تایید پارلمان را داشته باشد. پوند استرلینگ ابتدا در واکنش به این خبر رشد کرد، اما با توجه معامله‌گران به ابهام‌های روند برگزیت دوباره تضعیف شد. شاخص دلار صبح سه‌شنبه از کف دوشنبه بالا آمد تا طلا تا حدی تحت‌فشار قرار بگیرد. با وجود این، تزلزل بازارهای سهام و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشت. بهایی که تا ساعت 7:30 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1212 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز از چهارمین هفته سال 2017 رقم خورده باشد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری رویترز، دومینیک اشنایدر، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری «یوبی‌اس» می‌گوید: «ما منتظر رسیدن قیمت طلا به 1250 دلار در هر اونس طی هفته‌های آینده هستیم. منطق بسیار ساده است. بازار طلا با به قدرت رسیدن ترامپ در ماه عسل به‌سر می‌برد.» او می‌افزاید: «بازار اکنون به‌تدریج درک کرده است که سیاست‌های ترامپ چه تاثیراتی بر روند رشد اقتصادی و تجارت خارجی آمریکا خواهد داشت. سیاست‌های ترامپ بی‌شک موجب افزایش فشارهای تورمی خواهد شد.» تیم ترامپ قول داده است تا مالیات‌ها را کاهش دهد و طی 10 سال آینده هزار میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند. اشنایدر معتقد است: «فارغ از سیاست‌های ترامپ، مهم‌ترین داستان در بازار طلا در شرایط کنونی نرخ بهره منفی در آمریکا است. تصور نمی‌کنیم که فدرال رزرو تا نشست مارس نرخ بهره را افزایش دهد گرچه احتمالا تا پایان امسال نرخ بهره را دو بار افزایش خواهد داد.» با این حال، وانگ تائو تحلیلگر فنی بازار نیز پیش‌بینی کرده که اگر طلا نتواند سطح مقاومتی 1219 دلاری را بشکند، به زودی تا سطح حمایتی 1196 دلاری کاهش خواهد یافت.

کد N1614921

وبگردی