آفتاب
مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام

نمایشگاه 14 قرن هنر و تمدن اسلامی،‌ نماینده شایسته ای از تاریخ ایران است

نمایشگاه 14 قرن هنر و تمدن اسلامی،‌ نماینده شایسته ای از تاریخ ایران است

مشهد- ایرنا- مدیرکل اداره موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: نمایشگاه 14 قرن هنر و تمدن اسلامی در ایران، نماینده شایسته ای از تاریخ و تمدن ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا محمدرضا کارگر سه شنبه شب در آیین افتتاح نمایشگاه 14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی، که همزمان با مراسم آغاز رویداد مشهد 2017 صورت گرفت،‌ اظهار کرد: اسلام که در یک سرزمین بسیار ساده شکل گرفت، در نهایت با ورود به کشورهایی با تمدن هچون ایران توانست تمدن عظیمی را به وجود آورد.
وی اظهار کرد: هفت هزار سال تجربه تمدن ایرانی به کمک تمدن اسلامی آمد و با روح اسلام توانست یکی از بزرگترین محورهای تمدن اسلامی را پی بیفکند.
کارگر با بیان اینکه قطعا قرن چهارم هجری اوج تمدن جهان اسلام به شمار می رود، زیرا اسلام توانست در میان همه کشورهای تمدن آن روزگار زبان واحد و ارتباط اسلامی ایجاد کند، افزود: برای ایجاد یک جهش دیگر در تمدن اسلامی لازم است یک زبان مشترک گفت و گو میان همه کشورهای اسلامی به وجود آید و حضور شما عزیزان طلیعه ای بر این مساله است.
وی افزود: تلاش شده است تا این نمایشگاه که البته به علت کثرت اشیای متعلق به دوره اسلامی در موزه ها، انتخاب از میان آنها بسیار سخت بود، نماینده ای شایسته ای برای 14 قرن تمدن اسلامی در سرزمین ایران به نمایش بگذارد که امیدواریم این مهم محقق شده باشد.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه نشان می دهد که چگونه باور اسلامی در تار و پود جامعه ایران تنیده شد، اظهار کرد: همواره میان ایران و اسلام خدماتی متقابل جریان داشته و اکنون نیز این خدمات در جریان است.
وی تاکید کرد: مشاهیر علمی، علوم مختلف، مهندسان و معماران، فلزکاران، نقاشان و خوشنویسان، فیلسوفان و غیره بخشی از پدیدآورندگان این تمدن عظیم هستند.
مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: این نمایشگاه با موضوعات مختلف به جز معماری نمایشگر آثار مختلف و هنرهای متعدد است و البته باید توجه داشت که تنها قطعات تاریخی قابل انتقال در اینجا حضور دارند.
وی افزود: آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه آثار متعلق به قرن سوم هجری تا قرن معاصر است.
نمایشگاه 14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی شامگاه سه شنبه با به نمایش گذاشتن 178 قطعه از اشیای تاریخی منحصر به فرد و نفیس، متعلق به قرون مختلف تاریخی با حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، جمعی از سفیران، وزرا و مهمانان خارجی رویداد مشهد 2017 در محل موزه بزرگ خراسان افتتاح شد که برای مدت 6 ماه برای بازدید عموم برپا خواهد بود.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی هر ساله سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می کند که امسال در همین قالب، کلانشهر مذهبی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
7496/5132
کد N1614727

وبگردی