آفتاب

رونمایی از آیین‌نامه ارزیابی ساختمان نفیس در شهریورماه سال 96

رونمایی از آیین‌نامه ارزیابی ساختمان نفیس در شهریورماه سال 96

عضو انجمن کارفرمایی طراحی و معماری ساختمان تهران از تهیه آیین‌نامه ارزیابی ساختمان‌های نفیس و ماندگار خبرداد و گفت: از این آیین‌نامه غیر دولتی شهریورماه رونمایی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا کریم در نشست خبری امروز با انتقاد از ورود افراد غیر حرفه‌ای به حوزه ساختمان‌سازی گفت: کاهش عمده ساختمان‌های ایران و افت کیفیت در ساختمان سازی به دلیل ورود افراد غیر حرفه‌ای و منزوی شدن سازندگان حرفه‌ای در این صنعت شده، در حالیکه ساختمان‌ها در کشورهای خارجی 200 سال عمر می‌کنند، عمر ساختمان‌های ایران به کمتر از 30 سال رسیده و این می‌تواند بحرانی جدی در صنعت ساختمان‌سازی باشد.

وی با اشاره به تدوین آیین نامه‌های برای افزایش کیفیت در ساخت‌وساز اظهار داشت: برای تشخیص ساختمان‌های با کیفیت و پروژه‌هایی که از سوی سازندگان حرفه‌ای ساخته شده، نیاز به تعریف معیارها و شاخص‌های مشخص داریم که انجمن کارفرمایی معماری استان تهران اقدام به تدوین این آیین‌نامه کرده است.

کریم با بیان اینکه 14 پارامتر در این آیین نامه‌ها لحاظ شده، گفت: نیروی انسانی محل احداث ساختمان، مصالح مورد استفاده شده، در نظر گرفتن عایق‌ها و میزان صرفه‌جویی انرژی از جمله پارامترهای در نظر گرفته شده در اعطای گواهینامه ساختمان نفیس است.

وی با اشاره به تفکیک قیمتی خانه‌های تهران گفت: در منطقه یک تهران قیمت خانه‌ها از متری 12 میلیون تومان شروع و تا بیش از 50 میلون تومان ادامه دارد در حالی که استانداردی برای این نرخ‌گذاری تعریف نشده و این نرخ گذاری‌ها عموما به دلیل ظواهر ساختمان و شانتاژ مشاوران املا ک انجام می‌شود.

عضو انجمن کارفرمایی و معماری ساختمان تهران با بیان اینکه در تدوین آیین‌نامه ساختمان‌های نفیس و ماندگار از الگوهای جهانی است و معتبر استفاده می‌کنیم، گفت: این استانداردها چیز جدیدی نیست اما حداقل و حداکثر دارد و در حال حاضر آیین‌نامه‌های ساختمان‌سازی که از سوی دولت ابلاغ می‌شود حداقل استانداردها را تعریف می‌کند.

کریم با بیان اینکه در طراحی این آیین‌نامه‌ها قوانینی و مقررات پایه همان قوانین جمهوری اسلامی ایران نشات گرفته از قوانین سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی است، گفت: سه سطح گواهینامه به ساختمان‌ها براساس رعایت آیین نامه‌های کیفی داده می‌شود که این سه سطح از گواهینامه‌های سه ستاره تا پنج ستاره تعریف شده است.

وی تاکید کرد: با ارایه این گواهی‌نامه متقاضیان می‌توانند از رعایت آیین‌نامه‌های کیفی در ساختمان اطمینان حاصل کنند.

کریم ادامه داد: تدوین این آیین‌نامه از اسفندماه شروع می‌شود و امیدواریم بتوانیم شهریورماه از آن رونمایی کنیم.

کد N1614668

وبگردی