آفتاب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:بیشتر مبتلایان به ایدز در سنین جوانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:بیشتر مبتلایان به ایدز در سنین جوانی است

تبریز - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به ایدز مربوط به سنین جوانی است گفت: 80 درصد انتقال ایدز از راه تماس جنسی است و آموزش جوانان در این خصوص امری ضروری است.

به گزارش ایرنا، محمدحسین صومی روز سه شنبه در کارگروه سلامت و امینت غذایی استان با اشاره به اینکه 32 هزار نفر در کشور و 480 نفر در آذربایجان شرقی مبتلا به ایدز شناسایی شده است، تاکید کرد: آموزش های لازم باید در راستای پیشگیری از ایدز در جامعه برای اقشار مختلف به خصوص برای دانش آموزان، دانشجویان و سربازان که جزو گروه های در معرض خطر هستند ارائه شود.
صومی ‌با یادآوری اینکه تعداد زنان مبتلا به این بیماری در کشور افزایش یافته گفت:این قشر 44درصد بیماران را تشکیل می دهند.
وی، مواد مخدر را ام الفساد بیماری ها دانست و با بیان اینکه روزانه 9 نفر در اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند افزود: براساس برنامه پنج ساله موظف به کاهش 20درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز هستیم.
وی ادامه داد: ویروس اچ آی وی باعث نقض ایمنی انسان می شود و در تمامی مایعات بدن وجود داشته و بیشتر در خون نمایان است.
صومی اضافه کرد: ویروس اچ آی وی با حمله به سیستم ایمنی بدن سلول های ایمنی را از نظر تعداد کاهش و عملکرد آن را مختل می کند.
وی با اشاره به اینکه با ورود ویروس به بدن یک تا سه ماه بعد نتیجه آزمایش مثبت است، اظهار کرد: راه های انتقال ایدز از طریق تماس جنسی، استفاده مشترک از سرنگ آلوده و انتقال از مادر به کودک در سه مرحله بارداری، زایمان و شیردهی و همچنین فراورده های خونی آلوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: ضروری است این موضوع در بین مردم آگاه سازی شود که ایدز از طریق تماس های عادی مانند استخر، شنا، وسایل نقلیه عمومی، سرفه،‌ ظروف غذا خوری، مواد غذایی و دست دادن منتقل نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه گسترش بیماری ایدز ریشه در جهل و انکار دارد، ادامه داد: ایدز درمان قطعی ندارد ولی کنترل این بیماری در سال های اخیر بسیار عالی است.

***معاون استاندار آذربایجان شرقی: نباید به ایدز و موضوع سلامت نگاه سیاسی شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایدز قابل پنهان کاری نیست، گفت: نباید به موضوعات سلامت نگاه سیاسی داشت و ضروری است برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به این بیماری راه های پیشگیرانه برای عموم مردم اطلاع رسانی شود.
به گزارش ایرنا، ‌سعید شبستری نیز در این آیین افزود: یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث سلامت عفونت های واگیر و ویروس اچ آی وی است.
وی با بیان اینکه ایدز تنها معضل کشور ما نیست، ادامه داد: ایدز یکی از موضوعات فراملی است و تلاش های بین المللی سال هاست که در حال انجام است و در کشورهایی که خواستند آن را پنهان کنند میزان این بیماری افزایش یافته و از کنترل خارج شده است.
شبستری اظهار کرد: باید با مردم صادق و شفاف بود چرا که در تمامی موارد موضوعاتی را که با مردم صادقانه مطرح کرده ایم، مردم خود پای کار امده اند.
وی اضافه کرد: 30 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده که تخمین زده می شود سه الی چهار برابر آن در جامعه شناسایی نشده است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: این آمار در بحث انتقال و ناقل بودن بسیار مهم است و باید از پیشرفت و توسعه بیماری با آگاهسازی مردم جلوگیری شود.
وی ادامه داد: روش انتقال ایدز در کشور ما در سال های گذشته تزریقی بود ولی اکنون به سمت روابط جنسی رفته به طوری که 35 الی 41 درصد از راه آمیزشی است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: آمار ابتلا به ویروس اچ آی وی در بین زنان نسبت به سال های گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه پیک سنی ابتلا به این بیماری 20 تا 35 سال است، افزود: 55 درصد مبتلایان در این رنج سنی هستند که قشر فعال جامعه را به خود اختصاص داده اند.
شبستری با بیان اینکه ارتباط نزدیک ایدز و اعتیاد قابل بررسی است، اضافه کرد: مواد مخدر امروزی به سمت مواد مخدر صنعتی پیش رفته که اثرات آن بسیار مخرب و وابستگی بسیار شدیدتری دارد که آسیب های این مواد صدها برابر است که باعث شده بحث تن فروشی و روابط جنسی در بین این افراد افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه وجود افراد تن فروش و همجنسگرا در جامعه یک واقعیت است، گفت: این موضوع از سال های بسیار دور ادامه داشته و نمی توان با پاک کردن صورت مساله آنها را کتمان کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی افزود: وقتی اداره سلامت جامعه را عهده دار هستیم نمی توانیم موضوعات را کتمان کنیم و ضروری است که از خود مردم برای حل این مسایل کمک گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه باید اطلاعات درست به سنین در معرض خطر ارائه شود، ادامه داد: اکنون بسیاری از جوانان و دانش آموزان شاید بیشتر از بزرگسالان خود نسبت به موضوعات مختلف آگاهی دارند و باید سعی کنیم اطلاعات درست و کنترل شده را به آنان ارائه دهیم.
شبستری با بیان اینکه باید امکاناتی فراهم شود تا مردم از سلامت خود با خبر شوند، اظهار کرد: پزشکان و کادر درمانی و بهداشتی امین مردم هستند.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاهسازی درست در جامعه،‌ گفت: خطرها باید در جامعه گفته شود و اگر می خواهیم جامعه سالم داشته باشیم باید همه مردم مشارکت کنند.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشاردهنده:محمد رستگار
6120/6183
کد N1614201

وبگردی