آفتاب

سه سرپناه شبانه معتادان در خوزستان راه اندازی می شود

سه سرپناه شبانه معتادان در خوزستان راه اندازی می شود

اهواز - ایرنا - معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به مجهز شدن ایستگاه های ایست و بازرسی گلوگاه های خوزستان، گفت: سه سرپناه شبانه معتادان (شلتر) و یک مرکز گذری ترک اعتیاد (DIC) در خوزستان راه اندازی می شود.

به گزارش ایرنا ، پرویز افشار شامگاه دوشنبه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به تصویب 13 بند در این جلسه افزود: این مصوبات در چهار حوزه شامل مقابله با عرضه، پیشگیری، کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت های اجتماعی بوده و سعی شده بخش هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته مدنظر قرار گیرد و اعتباری برای کمک به اشتغال معتادان، کمک به درمان، بیمه سلامت و حمایت اجتماعی مصوب شود.
وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مقرر شد یک مرکز گذری ترک اعتیاد (DIC) و سه سرپناه شبانه معتادان (شلتر) در شهرهای اهواز، آبادان و اندیمشک راه اندازی می شود و یک شلتر به زنان اختصاص یابد که اعتبار مورد نیاز این مراکز از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تامین می شود.
این مسئول افزود: مقرر شد که بهزیستی برای یک مرکز ترک اعتیاد TC (مرکز ترک اعتیاد درمان مدار) در ماهشهر نیز مجوز صادر کند.
به گفته وی، در صورت موافقت مراجع قضایی از خانه های مصادره شده در این بخش می توان به راه اندازی این مراکز اختصاص داد.
افشار همچنین از اعطای وام بانکی به 50 نفر از کارفرمایانی که معتادان بهبود یافته را استخدام کنند خبر داد و گفت: در صورتی که این کارفرمایان، این افراد را بیمه کنند و حداقل حقوق اداره کار را به آنها بپردازند برای هر کارگر، 50 میلیون تا 100 میلیون ریال تسهیلات به کارفرمایان پرداخت می شود.

*تجهیز گلوگاه های خوزستان
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اقداماتی که برای کاهش دسترسی و کاهش گرایش افراد به مصرف مواد انجام شده اظهار کرد: برای مبارزه با مواد سنتی اقدامات زیادی انجام شده از جمله اینکه بخش زیادی از مرزهای شرقی کشور بسته شد البته همین مساله باعث شد قاچاقچیان مواد به سمت دریا بروند و کشفیات در هرمزگان و بوشهر نیز این مساله را ثابت می کند که این مساله باعث می شود خوزستان از دریا نیز تحت تاثیر این مساله قرار گیرد.
وی افزود: در این نشست مقرر شد پنج گلوگاه استان به ایستگاه های ایست و بازرسی مجهز شود که اعتبار مورد نیاز برای 2 ایستگاه از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک ایستگاه از ستاد مبارزه با قاچاق و 2 ایستگاه از اعتبارات استانی تامین می شود.
افشار همچنین گفت: آسیب های اجتماعی و اعتیاد، نسبت به گذشته پیچیده تر شده و مقابله با آن از حوزه عملیاتی و انتظامی فراتر رفته و اکنون به یک بحران جهانی تبدیل شده است.
وی وضعیت خوزستان را در زمینه مواد مخدر نسبت به سایر استان ها ویژه عنوان کرد و گفت: هشت سال جنگ، محرومیت های بعد از جنگ، بدی آب و هوا و پدیده ریزگردها و تخریب زیرساخت ها به طور قطع بر شیوع مصرف مواد در این استان تاثیر گذاشته به طوری که مصرف آن رو به افزایش است.
افشار درباره درخواست تخصیص اعتبار به کمیته مقابله با مواد مخدر اظهار کرد: این اعتبارات بخش مقابله کمتر از بخش های پیشگیری و درمان نیست، اما به صورت متمرکز در اختیار دستگاه هایی همچون نیروی انتظامی و اطلاعات قرار می گیرد و در صورت تصویب ستاد استانی می توان اعتبار را در اختیار این ستاد قرار داد.
وی افزود: بر اساس تصمیمات سال های قبل، مبالغی که از فروش اموال و املاک مصادره شده در زمینه مواد مخدر به دست آید به خزانه می رود اما در برنامه ششم توسعه مصوب شده که اموال فروخته شده به ستاد بازگردانده می شوند.

*سیر صعودی اعتیاد
افشار با بیان اینکه مصرف مواد مخدر و الگوی آن در جهان رو به تغییر است افزود: بر اساس اعلام سازمان ملل انواع مواد مخدر به بیش از 450 نوع افزایش یافته و میزان و تنوع مصرف آن در چند سال گذشته 2 برابر شده و تعداد مصرف کنندگان از 100 میلیون نفر به 250 میلیون نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه مصرف مواد مخدر همیشه یکی از هجمه ها علیه ایران بوده است، تصریح کرد: در کشور ما بر خلاف سایر نقاط دنیا، مصرف مواد مخدر یک امر نهادینه شده و سنتی بوده و از عهد صفوی شیوع داشته است، علاوه بر این ایران همجوار یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مواد مخدر قرار دارد.
افشار نسبت به افزایش مصرف مواد مخدر در بین زنان نیز هشدار داد و گفت: تا 2 دهه پیش مصرف مواد مخدر، امری کاملا مردانه بود اما 10 سال پیش پنج درصد و اکنون بیش از 10 درصد از مصرف کنندگان را زنان تشکیل می دهند.
وی مبارزه با مواد مخدر را یکی از اولویت های همیشگی نظام دانست و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر هر 6 ماه یک بار گزارش خود را به رهبری ارائه می کند.

*زنگ خطر اعتیاد در آبادان و ماهشهر
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش اعتیاد در محیط های صنعتی و کارگری هشدار داد و گفت: 16 تا 21 درصد کارگران صنعتی با سختی کار بالا با مشکل اعتیاد مواجه هستند.
وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی برنامه های یاری کارکنان (EAP) در محیط های کارگری افزود: شهرستان های آبادان و ماهشهر به دلیل داشتن محیط های کارگری از جمله کارگران سکوهای نفتی، کارگران اقماری و مناطق پتروشیمی با مشکل افزایش اعتیاد روبه رو هستند.
افشار تصریح کرد: آبادان جزو مناطق آزاد است که بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان مناطق آزاد داریم دو سوم اعتبار در زمینه مقابله با اعتیاد را تقبل کرده اند و برای ماهشهر در صورت تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر، این شهرستان می تواند در ردیف 9 استانی قرار گیرد که برنامه یاری به کارکنان (EAP) را راه اندازی کرده اند.
وی با بیان اینکه پنج محیط در معرض تهدید مصرف مواد مخدر قرار دارد گفت: خانه و محله، محل کار (اداری و صنعتی)، محیط های نظامی، محیط های آموزشی (مدرسه و دانشگاه) و فضای مجازی باید در اولویت برنامه های پیشگیری قرار گیرند.
افشار یکی از سیاست های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری در دانشگاه ها تاسیس تشکل های دانشجویی مرتبط دانست و با تاکید بر اجرایی شدن مصوبه پارسال این ستاد گفت: بر اساس این مصوبه تا شعاع 500 متری در اطراف محل هایی که وفور دسترسی داریم همچون مدارس، باید 'فضای پاک' ایجاد کنیم زیرا این مساله نقش خوبی در مسائل پیشگیرانه دارد.
وی همچنین با اشاره به اماکن متعدد نظامی در خوزستان اظهار کرد: مشمولان سربازی تحت پوشش طرح پیشگیری از اعتیاد قرار می گیرند و تا زمانی که این دوره را طی نکرده اند نمی توانند کارت پایان خدمت دریافت کنند.
افشار در ادامه با انتقاد از عدم استفاده از اعتبارات بیمه سلامت برای معتادان گفت: بر اساس هماهنگی با وزارت رفاه، از سال 92 می توانستیم از بیمه سلامت برای معتادان استفاده کنیم اما در سال های گذشته هیچ اعتباری جذب نشده است.
وی بیمه کردن معتادان بی بضاعت را مطالبه جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور دانست و افزود: عملکرد دستگاه ها در این زمینه تا پایان سال به رهبری گزارش می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم اختصاص اعتبارات هنوز کسانی هستند که بضاعت مالی برای درمان اعتیاد ندارند که این مساله گواه آسیب پذیری در این زمینه است که به ویژه برای زنان، کودکان و زندانیان و بیماران ایدز و هپاتیت وجود دارد که لازم است از انجمن خیران سلامت و بیمه معتادان و راه اندازی مراکز گذری ترک اعتیاد (DIC) استفاده شود.
بر اساس این گزارش، هم اکنون 188 مرکز درمان اعتیاد در خوزستان فعال هستند که از این تعداد، یک مرکز ویژه زنان و سایر مراکز ویژه مردان است.
از این تعداد 96 مرکز اقامتی میان مدت (کمپ)، 75 مرکز درمان سرپایی (MMT)، 2 مرکز اجتماع درمان مدار (TC) و 10 مرکز کاهش آسیب در این استان فعالیت می کنند. همچنین چهار مرکز کاهش آسیب در اهواز وجود دارد که 2 مرکز گذری و 2 شلتر شبانه هستند که یکی مردانه و دیگری زنانه است.
7151/6064
شبد ** خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند ** انتشار دهنده : اسماعیل جهانبخش
کد N1613678

وبگردی