آفتاب

صالحی امیری: مشهد مقدس، پرچمدار صلح و آشتی در جهان اسلام است

صالحی امیری: مشهد مقدس، پرچمدار صلح و آشتی در جهان اسلام است

مشهد – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 گفت: ایران و مشهد مقدس در این سال پرچمدار صلح، آشتی و همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا صالحی امیری عصر دوشنبه در حاشیه مراسم پایانی همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در دانشگاه فردوسی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: برای مقابله با کشورهایی که از جریان های تکفیری حمایت می کنند 2 راه بیشتر پیش رو نیست، نخست مسیر گفت و گو و دوم حمایت از جریان های معتدل و عقلانی در جهان اسلام است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه راهبرد صحیحی را انتخاب کرده است چنانکه از یک سو در مبارزه همه جانبه با تروریسم به کشورهای اسلامی کمک کرده و ازطرف دیگر با تقویت جریان های اعتدالی در جهان اسلام به دنبال زدودن چهره خشن و بی منطق تروریسم از دنیای اسلام است.
وی همچنین گفت: جهان اسلام از سوی دشمنان آگاه خارجی، استکبار جهانی و صهیونیزم و از سوی دیگر در داخل از جانب افراطیون و کسانی که جز سلاح و خشونت منطقی ندارند، تهدید می شود.
صالحی امیری افزود: آنچه امروز در نشست بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب مورد بحث قرار گرفت واکاوی و کنکاشی است تا بتوانیم در جهان اسلام صفی برای مقاومت در تقابل با دشمنان اسلام ایجاد کنیم و توان جهان اسلام را برای زدودن این تصویر خشن و غیر اسلامی و انسانی منسجم کنیم.
وی اظهار کرد: امروز تروریسم در عراق، سوریه و اقصی نقاط جهان، تصویر مشوشی از اسلام در ذهن جهانیان قرار داده که این نشست می تواند در ذهنیت زدایی از افکار عمومی جهانیان که توسط گروهی معدود، بی منطق، خشن و متحجر ایجاد شده،‌ موثر باشد.
وی با اشاره به برنامه های مراسم آغازین رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد گفت: امروز روزی مهم و فردا مهمتر برای برپایی همایشی است که به عنوان اولین اجلاس بین المللی گفت و گوی ایران و جهان عرب است، زیرا بیش از 85 نفر از اندیشمندان جهان عرب در این گفت و گو با همراهی اساتید، صاحبنظران و دانشگاهیان ایرانی حضور داشتند.
وی افزود: این نشست آغازی در خصوص شناسایی محورهای اساسی برای گسترش گفت و گو میان اندیشمندان در جهان اسلام است که زمینه ای برای گفت و گوهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
وی عنوان کرد: همایش امروز یکی از دستاوردهای اعلام پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای مشهد است و همه ما در سال جدید از فجر تا فجر و در 2017 میلادی از جوار ثامن الحجج (ع) به جهان اسلام پیام صلح، وحدت و همدلی را سر می دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز پرچم وحدت، یکدلی و همزیستی از مشهد مقدس برافراشته شده که افتخاری برای ایرانیان، شیعیان و مسلمانان است و در این زمینه برنامه های متنوعی تدارک شده که مهمترین آن صبح روز سه شنبه در آستان قدس رضوی طی مراسمی رسمی برگزار می شود و آغازگر پایتختی فرهنگی مشهد در جهان اسلام خواهد بود.
وی عنوان کرد: این همایش با حضور صدها تن از مهمانان خارجی و هفت تن از وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی و اعضای دولت و بسیاری از شخصیت های داخلی آغاز می شود و امیدواریم منشاء آثار خوبی باشد.
همایش گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب از روز شنبه در تهران آغاز به کار کرد.
در این راستا 6 کمیسیون در دانشگاه های تهران، قم، قزوین و فردوسی مشهد تشکیل و مراسم پایانی آن نیز امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با عضویت 57کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.
1003/ 6012/5132
خبرنگاران: محمدرضا جعفر ملک، فاطمه یوسفی ** انتشار دهندگان: علی حیدر شاه حسینی، علی اصغر ایزدی
کد N1613543

وبگردی