آفتاب
جعفر دهقان:

نیکوکاری بیشتر از سرمایه، نیازمند دل بزرگ است

نیکوکاری بیشتر از سرمایه، نیازمند دل بزرگ است

بازیگر «یوسف پیامبر» با بیان اینکه وضعیت عمومی ایثار نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده تاکید کرد: هر گاه اتفاق ناگواری در جامعه رخ می‌دهد مردم با جان و دل به یاری یکدیگر می‌شتابند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر دهقان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جشن‌های نیکوکاری را یکی از مهمترین مصادیقی عنوان کرد که در راستای نیکوکاری و دگرخواهی می‌توان به آن اشاره کرد و ادامه داد: اگر موضوع نیکوکاری‌ سازمان‌دهی شود مسلما تاثیر مثبت آن در جامعه بیشتر مشاهده خواهد شد تا اینکه مردم به‌ شکل پراکنده دست به این اقدام خداپسندانه بزنند.

دهقان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید بیش از هر گروه دیگری دراین زمینه فعالیت کنند، گفت: رسانه‌ها از آنجایی که در بین مردم نفوذ زیادی دارند مسلما در فرهنگ‌سازی هم می‌توانند موثر باشند. البته من بر این باور هستم که باید رسانه‌ها در سازماندهی مهرورزی در جامعه فعال شوند و از آن ها در این زمینه کمک بیشتری گرفته شود.

وی با انتقاد از برخی سازمان‌هایی که در امر کمک رسانی به مردم فعالیت دارند، تصریح کرد: برخی از این سازمان‌ها در توزیع غذاهایی که مردم به عنوان نذری و کمک به نیازمندان داده‌اند امانت‌داری را رعایت نکرده و این مواد را حیف و میل می‌کنند.

این بازیگر تلویزیون در پاسخ به این سوال که برای تقویت روحیه ایثارگری در جامعه باید چه اقداماتی انجام داد، اذعان کرد: در این بخش نیکوکاران و خیرین باید شناسایی شوند و با برنامه بتوانند دست به اقدامات بزرگ و موثر بزنند که بار فقر و نداری از روی دوش جامعه برداشته شود. اگر مسئولان بتوانند از خیرین حمایت معنوی کرده و آن‌ها را برای انجام فعالیت‌های بزرگ و با برنامه ترغیب کنند، مسلما جامعه می‌تواند بیشتر با فرهنگ واقعی ایثارگری آشنا شود.

وی افزود: قرار نیست در بسیاری از مواقع ما با دارایی‌های خودمان دست به نیکوکاری و ایثارگری در جامعه بزنیم،  گاه می‌توان با کمک‌های معنوی دست به نیکوکاری وسیع‌تری زد؛ چراکه بخشش به جای مال و اموال نیازمند دل بزرگ است. در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که برخی از افراد با همدردی نسبت به نیازمندان تاثیراتی روی جامعه و مستمندان گذاشته‌اند که فعالیت آن‌ها به مراتب از کمک‌های مالی ارزشمندتر بوده است. اگر مسئولان رفتارهای این چنینی را سازمان‌دهی کنند بدون شک جامعه آرامش بیشتری را کسب خواهد کرد.

دهقان با حمایت از برگزاری جایزه ایثار و رسانه تاکید کرد: تشویق همیشه موجب انگیزه و حس مسئولیت افراد در قبال فعالیت‌هایشان می‌شود. آن هم در خصوص روزنامه‌نگاران وخبرنگارانی که با وجود اهمیت و تاثیرگذاری وسیع فعالیت‌هاشان توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. که اگر چنین مراسمی برای تقدیر از اهالی رسانه شکل بگیرد بدون شک مفید و ارزشمند خواهد بود.

کد N1613283

وبگردی