آفتاب

مذاکرات بین‌المللی سوریه در آستانه آغاز شد

مذاکرات بین‌المللی سوریه در آستانه آغاز شد

نشست آستانه برای دستیابی به فرآیند صلح و آتش‌بس فراگیر در سوریه دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش ایلنا به نقل از المیادین، این مذاکرات با هدف برقراری آتش‌بس و دستیابی به فرایند صلح در شهر‌ «آستانه» پایتخت قزاقستان آغاز شد.

در این مذاکرات دو روزه علاوه برنمایندگان دولت سوریه و مخالفان «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، نمایندگانی از کشورهای ایرانٰ، روسیه، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل و همچنین نمایندگان دولت قزاقستان به عنوان میزبان این مذاکرات نیز حضور دارند.

ترکیه و روسیه به عنوان ضامن‌های آتش‌بس سوریه که در تاریخ ۳۰ دسامبر برقرار شد، به عنوان دو هیات اصلی در نشست آستانه محسوب می‌شوند.

هیات نظامی معارضان سوری نیز که قرار است در این نشست بین المللی شرکت کنند، از ۱۴  عضو مهم گروه‌های مسلح و نماینده ستاد فرماندهی جبهه جنوبی «ارتش آزاد سوریه» تشکیل می‌شود. در رأس این گروه نیز «محمد علوش» سرکرده گروه تندروی «جبش‌الاسلام» به عنوان بزرگ‌ترین گروه مسلح قرار دارد. هیات دیگری حدود ۴۰ نفر، متشکل از مشاوران حقوقی، سیاسی و رسانه‌ای هیات معارضان را همراهی خواهند کرد.

طبق این گزارش، هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه در نشست سه‌جانبه آستانه که، روز گذشته برای هماهنگی درباره مذاکرات صلح سوریه در هتل «ماریوت» پایتخت قزاقستان برگزار شد، درباره برنامه مذاکرات با گروه‌های مسلح و سیاسی معارض سوری توافق کردند.

منابع روسی اعلام کردند، نشست آستانه مقدمه‌ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که براساس برنامه اعلام شده هشتم فوریه با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

 

کد N1613047

وبگردی