آفتاب

کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران وجهان عرب درقم پایان یافت

کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران وجهان عرب درقم پایان یافت

قم - ایرنا - کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که روز گذشته در قم آغاز شده بود ، عصر امروز با برگزاری 4 پنل تخصصی و با حضور 19 تن از اندیشمندان غیرایرانی به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، این کنفرانس عصر یکشنبه با قرائت بیانیه ای به زبان عربی در قم به کار خود پایان داد و در متن ترجمه فارسی این بیانیه که در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، شرکت ‌کنندگان در این دور از گفت‌ وگوها با توجه به نقش عقلانیت و اعتدال در حل و فصل منازعات و کاهش چالش‌ های جهان اسلام، بر مواردی هم چون اهمیت و تداوم گفت ‌وگو و هم‌ اندیشی فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی و عرب با محوریت عقلانیت و اعتدال و ضرورت توجه به همگرایی امت اسلامی با عنایت به آموزه‌ های دینی درباره جایگاه عقلانیت و اعتدال تاکید کردند.
در این بیانیه هم چنین به ضرورت توسعه و تعمیق فرهنگ گفت وگو با محوریت عقلانیت و اعتدال در عرصه ‌های اجتماعی، فرهنگی و مناسبات جوامع اسلامی، بهره‌ برداری بهینه از ظرفیت نهادهای مدنی کشورهای اسلامی در عرصه عقلانیت و اعتدال، در راستای همگرایی میان ایران و جهان عرب و ضرورت برجسته ‌سازی آموزه‌ های عقلانیت و اعتدال در برنامه ‌ریزی‌های آموزشی کشورهای اسلامی در راستای فراگیری گفت وگوهای فرهنگی بین ایران و جهان عرب تاکید شده است.
در این بیانیه پیشنهاد شده است که به ‌منظور فراهم‌ سازی امکان ارتباط و گفت‌ وگوی مستمر و سازنده میان فرهیختگان و اندیشمندان ایران و جهان عرب مجمعی با عنوان «مجمع گفت ‌وگوهای علمی و فرهنگی فرهیختگان و اندیشمندان ایران و جهان عرب» تاسیس و دبیرخانه این مجمع در شهر قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشکیل شود.
حجت الاسلام والمسلمین نجف لَک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم نیز در آیین اختتامیه بیان کرد: بیش از 100 تن در پنل های تخصصی کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب درعرصه اعتدال و عقلانیت در قم مشارکت علمی داشتند.
دراین اختتامیه دبیران پنل های تخصصی «اعتدال و عقلانیت دراندیشه و عمل اندیشمندان اسلامی» ، «اعتدال و عقلانیت در آموزه های دینی»، «اعتدال و عقلانیت در گفت وگوهای فرهنگی» و «اعتدال و عقلانیت و مقابله با افراط گرایی» گزارشی از مقاله ها و گفت وگوهای انجام شده در این 4 پنل تخصصی ارائه دادند.
دبیر کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت در حاشیه مراسم اختتامیه به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش با حضور 85 تن از اندیشمندان جهان عرب از 10 کشور عربی؛ فلسطین، عراق، لبنان، سوریه، کویت، تونس، الجزایر، اردن، بحرین و عمان از 2 تا 5 بهمن ماه جاری در شهرهای تهران، قم، مشهد و قزوین برگزار می شود.
حسن عبدی پور اظهار کرد: هر یک از این شهرها در یکی از حوزه های جوانان، زنان، اتحادیه دانشگاه ها و عرصه اعتدال و عقلانیت میزبان پنل های تخصصی این کنفرانس بین المللی بودند.
وی بیان کرد: در قم طی دو روز، 30 اصل مقاله و 60 چکیده مقاله ها توسط اندیشمندان شرکت کننده ارائه شد.
وی خاطرنشان کرد: آیین اختتامیه این اجلاس نیز 5 بهمن ماه جاری در شهر مشهد مقدس (استان خراسان رضوی) برگزار می شود.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
کد N1612391

وبگردی