آفتاب

طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید

طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پروژه صحن فاطمه زهرا(س) گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله نما و کاشی‌کاری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حامد امیری افزود: با توجه به نما و شکل معماری داخل حرم مطهر علوی که مربوط به عصر صفوی است، تصمیم بر این شد که در طراحی و ساخت صحن و شبستان حضرت زهرا(س) نیز، این الگوی ایرانی و اسلامی رعایت شود.

وی افزود: براساس این الگو،  استفاده از کاشی‌های هفت رنگ، معرق و معقلی در نقاط مختلف بنا در دستور کار معماران و استادکاران ایرانی قرار گرفته است.  

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه نماکاری طرح با اتمام «سفت‌کاری‌ها» آغاز شده است گفت: هم اکنون از بالاترین نقطه صحن حضرت زهرا(س) که نزدیک‌ترین فضا به گنبد و حرم قدیم یعنی فضای ۱+ و طبقه اول بخش زیارتی می‌باشد، مراحل نماکاری آغاز شده و به دست استادکاران برجسته این رشته در حال اجراست.

وی با بیان اینکه نماکاری توسط گروه‌هایی که تجربه اینگونه کارها در اماکن زیارتی ایران و اعتاب مقدسه را داشته‌اند اجرا می‌شود افزود: در حال حاضر دو پیمانکار ایرانی مشغول هستند که یکی طبقه اول و حیاط داخلی و دیگری اجرای نمای فضاهای سرپوشیده و راهروهای رواق شمالی که به سمت بیرون و خیابان امام زین العابدین است را برعهده دارند.

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات در پروژه صحن فاطمه زهرا(س) گفت: طول نماکاری طبقه اول حدود ۲۰۰متر است که هم اکنون نیمی از آن به مرحله کاشی‌کاری رسیده و نیم دیگر در مرحله اجرای آجرنما و کاربندی‌ها ورسمی‌های رواق‌هاست.

وی اظهار کرد: در طبقه اول، حدود ۱۰هزارو۲۰۰مترمربع فضای مسقف و ۴هزارمترمربع فضای روباز وجود دارد که عملیات اجرای سنگ کف فضای مسقف تقریبا به اتمام رسیده و سنگ‌کاری دیوارها در حال اجراست.همچنین عملیات آئینه‌کاری حدود ۲هزارمترمربع از فضای مسقف به اتمام رسیده است.

امیری گفت: پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده عملیات نماکاری طبقه اول از بخش زیارتی طرح توسعه حرم مطهر علوی تکمیل شود و  اجرای کاشی‌های معرق و خطاطی آن نیز تا پایان امسال صورت گیرد.

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: جهت اجرای کاشی‌های معرق که آخرین مرحله از عملیات نماکاری می‌باشد در مرحله انتخاب خطاط و تعیین آیات و احادیثی هستیم که باید روی کاشی‌ها نقش بسته شود.

براساس این گزارش، کاشی معقلی، نوعی کاشی کاری است که با ساخت و تهیه کاشی با ابعاد بسیار کوچک و پهلوی هم قرار گرفتن این کاشی‌ها، کار معقلی صورت می‌گیرد.تلفیق کاشی با آجر در نماسازی از انبساط و انقباض کاشی‌ها جلو گیری می‌کند.با این عمل پریدن و خرد شدن لعاب کاشی به حداقل می‌رسد.انواع خطوط مستقیم در محورهای عمودی و افقی و گاه خطوط مورب با زاویه ۴۵ درجه و شطرنجی از نقوشی هستند که در کاشی کاری معقلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جلوه‌ای بی‌نظیر و روحانی به نما می‌بخشد.

کد N1612380

وبگردی