آفتاب

سند افشا شده سیا درباره حمایت آمریکا از صدام درجنگ

سند افشا شده سیا درباره حمایت آمریکا از صدام درجنگ

یک سند محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که پس از 32 سال برای اولین بار منتشر شد، ابعاد تازه تری از حمایت کاخ سفید از صدام در جریان جنگ 8 ساله با ایران را نشان می دهد.

یک سند محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که پس از 32 سال برای اولین بار منتشر شد، ابعاد تازه تری از حمایت کاخ سفید از صدام در جریان جنگ 8 ساله با ایران را نشان می دهد. این سند که مربوط به سال 1983 (1363 شمسی) است را روزنامه «دیلی میل» منتشر کرده و درحقیقت یک گزارش محرمانه از «گراهام فولر» مقام ارشد سابق سازمان سیا است. در این سند به  3 موضوع اشاره شده است: «حمایت بیشتر آمریکا از عراق در جنگ علیه ایران»، «مشارکت فعال تر آمریکا در تامین اقلام با تکنولوژی بالا و تلاش برای نوسازی عراق (حین جنگ با ایران)» و «تشویق صدام به حمله علیه حافظ اسد در سوریه».
سوابق سیاه تاریخی به روایت اسناد محرمانه
در شهریورماه 1392 نیز نشریه فارین پالیسی اسنادی را از سازمان سیا منتشر کرد که نشان می داد  آمریکا در جریان جنگ عراق با ایران «با اطلاع از این که عراق از سلاح های شیمیایی استفاده خواهد کرد، کمک های اطلاعاتی در اختیار صدام گذاشته بود.» در آن گزارش تاکید شده بود: «آمریکا از روی تصاویر ماهواره ای متوجه شد که ایران در آستانه به دست آوردن پیروزی های استراتژیک است و به دنبال آن موقعیت نیروهای ایرانی را به عراق اطلاع داد...ایالات متحده کاملا از این موضوع که صدام حسین احتمالا از تسلیحات شیمیایی علیه ایرانی ها استفاده خواهد کرد آگاه بوده است.» سال گذشته نیز روزنامه گاردین اسناد محرمانه ای را از دولت انگلیس  منتشر کرد که نشان می داد در جریان جنگ تحمیلی عراق و ایران، دولت انگلیس نسبت به جلوگیری از افزایش ذخیره سلاح های شیمیایی عراق تمایلی نشان نداده است و در سال 1983 حتی قبل از آنکه صدام به طور گسترده از گازهای سمی علیه ایرانی ها استفاده کند، مقامات ارشد دولت «مارگارت تاچر» از برنامه فناوری پنهانی رژیم بعث آگاه بودند اما به دلیل منافع تجاری که تولید و فروش این اقلام برای شرکت های انگلیسی داشته، جلوی آن گرفته نشده است.
گراهام فولر چه توصیه ای به واشنگتن کرده است؟
اما به گزارش فارس در گزارشی که دیلی میل 2 روز پیش منتشر کرده، «گراهام فولر»  در این سند تاکید کرده است: «واشنگتن باید ضمن افزایش حمایت از رژیم بعث عراق در جنگ ضد ایران، صدام را به حمله به سوریه تشویق کند.» مامور ارشد سابق سیا در گزارش خود جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را جنگ صدام برای «زندگی و هستی خودش» توصیف کرده است! در این گزارش آمده است: «آمریکا باید با استفاده و فشار بر عراق، اسرائیل و ترکیه، «شدیدا فشارها را علیه (حافظ) اسد افزایش دهد».  
عضو پیشین سیا ابراز امیدواری کرده با استفاده از این موضوع بتوان صدام را به جنگ علیه سوریه تشویق کرد هر چند اذعان کرده که شاید «عراق آماده آغاز جنگی دیگر» نباشد. او همچنین از اسرائیل خواسته که بدون آغاز جنگ ضد سوریه، تنش ها با این کشور را تشدید و از این موضوع «استقبال کند» چرا که حالا حافظ اسد و سوریه، بزرگترین تهدید اسرائیل است نه صدام. وی در خاتمه با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از جنگ صدام ضد ایران تصریح کرد که واشنگتن باید در «تجهیز و ارائه چیزها و اقلام با فناوری‌های پیشرفته، مشارکتی فعال تر داشته باشد».

خراسان
کد N1611675

وبگردی