آفتاب
کوله‌پشتی منتشر کرد؛

«لالایی» خواندنی شد/ جنگ ویتنام به روایت یک شاهد عینی

«لالایی» خواندنی شد/ جنگ ویتنام به روایت یک شاهد عینی

کتاب «لالایی» نوشته کیم توی نویسنده و شاهد عینی جنگ ویتنام و با ترجمه المیرا پویامهر منتشر شد.​

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات کوله‌پشتی کتاب «لالایی» را به قلم «کیم توی» نویسنده ویتنامی منتشر کرد که شامل خاطرات نویسنده از زندگی در ویتنام، جنگ و برخورد با سربازان کمونیست، شرح ماجرای فرار با قایق و زندگی در اردوگاه پناهندگان و سفر به کِبک و تقابل دو فرهنگ است.

نوی با زبانی روان، ساده و با توصیفاتی ملموس و گاه شوکه‌کننده هر یک از خاطرات خود را مانند لالایی‌های شبانه تعریف کرده‌است.

این کتاب با عنوان اصلی «RU» منتشر شده است که در زبان ویتنامی به معنی جریان کوچک است و می‌توان به جریان آب، اشک، خون، یا پول اشاره داشته باشد.

این کتاب جایزه‌ ادبی پس از انتشار و ترجمه توانسته جوایز ادبی بسیاری را به دست بیاورد که از جمله آنها می‌توان به جایزه ادبی فرمانداری در بخش داستان‌های فرانسوی زبان سال ۲۰۱۰، جایزه‌ بزرگRTL  پاریس سال ۲۰۱۰، جایزه‌ بزرگ ادبی آرچامبو سال ۲۰۱۱، جایزه‌ موندلو بخش چند فرهنگی سال ۲۰۱۱، جایزه‌ بزرگ گراند پابلیک سالن دو لیور سال ۲۰۱۲را نام برد

این کتاب همچنین در فهرست نامزدهای جایزه‌ی ادبی من ایژین ۲۰۱۳، جایزه‌ بین‌المللی ادبی دوبلین IMPAC سال ۲۰۱۴، جایزه گیلر کانادا سال ۲۰۱۲ و جایزه‌ی رمان برتر سایت آمازون کانادا ۲۰۱۲ هم قرار گرفت.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

صلحی که با توپ و تانک ایجاد شود ناگزیر باعث خلق صدها و هزاران حکایت در مورد شجاعت‌ها و دلاوری‌های قهرمانان می‌شود. در طول سال‌های اول بعد از پیروزی کمونیست، دیگر در کتاب‌های تاریخ صفحات کافی برای جای دادن همه‌ی قهرمان‌ها نمانده بود، بنابراین آن‌ها را وارد کتاب‌های ریاضی کردند: اگر سرباز کونگ دو هواپیما در روز نابود کند در یک هفته چند هواپیما را نابود کرده است؟

دیگر ریاضی را با جمع و تفریق کردن موز و آناناس یاد نمی‌گرفتیم. کلاس‌ها تبدیل به میدان جنگ شده بود؛ ضرب و تقسیم را با مرده‌ها، زخمی‌ها و سربازان زندانی‌شده، پیروزی‌های میهن‌پرستانه و رنگ و لعاب‌دار یاد می‌گرفتیم.

کتاب لالایی توسط انتشارات کتاب کوله پشتی در ١٣٦ صفحه، با شمارگان ١٠٠٠ نسخه و قیمت ده هزارتومان توسط انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر شده است.

کد N1611635

وبگردی