آفتاب
احمدرضا شجاعی در گفتگو با مهر:

بخش عکس فجر به منطق سینما نزدیک‌تر شده است/ همکاری در ۶ فیلم

بخش عکس فجر به منطق سینما نزدیک‌تر شده است/ همکاری در ۶ فیلم

احمدرضا شجاعی با اشاره به اینکه در سال جاری در ۶ فیلم سینمایی به عنوان عکاس حضور داشته است، تاکید کرد بخش عکس این دوره از جشنواره فیلم فجر به منطق سینما نزدیک‌تر شده است.

احمدرضا شجاعی به عنوان یکی از پرکارترین عکاسان سال جاری در سینمای ایران که عکاسی ۶ فیلم را بر عهده داشته است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جدیدترین فعالیت های سینمایی خود گفت:  در سال جاری عکاسی ۶ فیلم سینمایی «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی، «حریم شخصی» به کارگردانی احمد معظمی، «نهنگ عنبر۲: سلکشن رویا» به کارگردانی سامان مقدم، «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور، «خانه کاغذی» به کارگردانی مهدی صباغ زاده و «خفه گی» به کارگردانی فریدون جیرانی را برعهده داشتم که هر یک از این پروژه ها فرصت تجربه کسب کردن و آموزشی مناسبی را برایم رقم زد.

وی با برشمردن مضمون کلی این فیلم ها توضیح داد: فیلم هایی که کار کردم به لحاظ فضای قصه و شیوه روایت کاملا با یکدیگر متفاوت بودند. از فانتزی و رئالیسیتی گرفته تا نوستالژی و فلسفی و روان پریشانه، یک مجموعه متنوع و جذاب سینمایی را در کارنامه امسال من تشکیل داده است که در آن، هم فیلم اولی و جوانان دیده می شوند هم سینماگران باتجربه کشور حضور دارند.

شجاعی ضمن اشاره به تفاوت های عکاسی در هر یک از این فیلم ها، گفت: این تفاوت ها از همان مرحله خواندن فیلمنامه و پی بردن به فضای قصه برای عکاس آغاز می شود. سپس در مرحله تست گریم و آشنایی با چهره های حاضر در داستان کمی نمود عینی پیدا می کند، اما اصل اتفاق در صحنه و پس از مشخص شدن دکوپاژ کارگردان روی می دهد؛ یعنی زمانی که گروه، میزان نور و چیدمان صحنه را آماده می کنند و مدیر فیلمبرداری هم اصطلاحا قاب را می بندد.

این عکاس سینما با ذکر این مطلب که عکاس از زمان کلید خوردن فیلم در ارتباط مستقیم با مدیر فیلمبرداری است، تاکید کرد: علیرضا زرین دست در «خانه کاغذی»، محمود کلاری در «نهنگ عنبر» و محمد آلادپوش در «سوفی و دیوانه» حضور داشتند که از مدیران برتر فیلمبرداری سینمای ما هستند. این افراد اگرچه در خدمت قصه و کارگردان فیلم هستند ولی شیوه و امضای خودشان را نیز در این حرفه دارند که نحوه ورودشان به صحنه با ابزاری به نام نور و دوربین برای من شخصا یک فرصت ارزشمند آموزشی بود. این مدیران فیلمبرداری، دنیای دریافت ها و تجربه های خودشان را به صحنه می آورند و همکاری با آنها برای افزایش تجربه و توان هنری هر عکاسی مغتنم است.

وی ادامه داد: در عین حال، جوان ترهایی مثل علی تبریزی «خرگیوش»، روزبه رایگا «حریم شخصی» و مسعود سلامی «خفه گی» نیز به عنوان مدیر فیلمبرداری کاملا با مطالعه، به روز و حرفه ای عمل می کنند به طوری که عکاس پس از گفتگو با آنها و پی بردن به شیوه کارشان در فیلمبرداری صحنه ها به خوبی می داند چگونه باید از لنز دوربینش استفاده کند تا بهترین لحظه ها را از هر صحنه ثبت کند.

شجاعی که سابقه چند نامزدی و دریافت جایزه عکاسی از جشنواره فیلم فجر را نیز دارد در پایان تغییرات امسال جشنواره در زمینه عکاسی را مناسب توصیف کرد و گفت: تا دوره گذشته، عکس همیشه یک سال از سینما عقب بود چراکه هر سال، عکس فیلم های یک سال قبل جشنواره داوری می شد اما پس از پیگیری های انجمن عکاسان سینمای ایران و تایید مسئولان جشنواره، بالاخره از امسال، عکس در کنار سایر بخش های اصلی داوری می شود که این مساله جشنواره را به منطق سینما نزدیک تر کرده است.

کد N1611606

وبگردی