آفتاب

نقش دولت در ایجاد زیرساختها و برنامه های مشهد2017

نقش دولت در ایجاد زیرساختها و برنامه های مشهد2017

مشهد- ایرنا- انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی، همکاری بین بخشی دستگاههای مختلف دولتی و غیر دولتی را ضروری می ساخت که دولت از بالاترین سطح تا رده های استانی تا کنون نقش خود را در این راستا ایفا کرده است.

بر این اساس هیات دولت در نشست سوم مرداد ماه سال جاری تصمیم هایی را در این خصوص اتخاذ و معاون اول رئیس جمهوری آن ها را به دستگاههای مختلف اجرایی کشور ابلاغ کرد.
تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه تاریخی وابسته به آن و امکان سنجی ثبت جهانی محدوده حرم مطهر امام رضا (ع)، برگزاری نمایشگاه دوره ای حوزه تمدن خراسان بزرگ در دوران اسلامی، همکاری دستگاه های اجرایی ملی و استانداران در اجرای برنامه های مرتبط با موضوع مشهد 2017، هزینه کرد و جابه جایی تا ده درصد از اعتبارات ردیف های ملی متمرکز در ارتباط با پروژه های مصوب مشهد و اختصاص ردیف اعتباری ویژه مشهد در لایحه بودجه سال 1396 کل کشور از جمله مسائلی بود که دولت، دستگاه های مختلف را موظف به اجرای آن کرد.
معرفی توانمندی ها، غنای معنوی و فرهنگی و ارزش های اصیل اسلامی – ایرانی به کشورهای اسلامی در جهت تحقق محورهای مورد نظر سازمان آیسسکو از جمله موضوعات «میراث و هویت فرهنگی اسلامی»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، «گفت و گو و اتحاد تمدن ها در روابط منطقه ای و بین المللی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام»، تدوین محورهای برنامه ریزی و اجرای اقدامات ویژه مرتبط با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با موضوعات «مشهد و تمدن خراسان بزرگ»، «توس و جایگاه آن در تکوین و بسط اندیشه ایرانی – اسلامی» و «مشهد و اندیشه ایران شهری» و گردشگری فرهنگی به عنوان محورهای کلان فرهنگی از دیگر موضوعاتی است که دولت تدبیر و امید به آن تاکید کرده است.
در همین ارتباط، حمایت از بازطراحی خیابان ارگ مشهد و خیابانهای منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) و طرح منطقه پیرامونی منطقه 330 هکتاری ثامن، احداث باغ موزه دفاع مقدس، تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی مشهد، تکمیل بیمارستان 540 تخت خوابی امام رضا (ع)، هوشمند سازی شبکه برق مشهد مقدس و افزایش ظرفیت پستهای مربوط به آن، تکمیل مجتمع فرهنگی و ترویجی قرآن و عترت، تکمیل موزه هنرهای معاصر، تکمیل تالار مرکزی شهر و کمک به تامین خدمات زیربنایی منطقه ثامن از جمله پروژه های قابل ذکر کارگروه زیرساختهای عمومی است که در ارتباط با مشهد 2017 به صورت ویژه دنبال می شود.
چهاربانده کردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام به عنوان مدخل ورودی ریلی به شهر مشهد، تجهیز نیازهای بخش ریلی شهر مقدس مشهد به عنوان یک زیرساخت اساسی، توسعه دوربین های نظارتی ترافیک در جاده های منتهی به شهر مشهد، افزایش ظرفیت و ساماندهی ایستگاههای اتوبوس و سکوها و نیمکت های هسته مرکزی، نصب المانهای مذهبی و تاریخی و اصلاح ساختار پایانه امام رضا (ع) از پروژه های شاخص کارگروه حمل و نقل و تولید محتوای دیجیتال برای شهر مشهد است.
تهیه طرح جامع هوشمندسازی، ایجاد چترارتباط بر پایه شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم (وای فای) در شعاعی از حرم مطهر امام رضا(ع) البته با لزوم مبانی حفاظتی مرتبط با این موضوع و ارائه سیم کارت زائر بین المللی ازپروژه های شاخص کارگروه هوشمندسازی است که تا کنون با حمایت دولتی دنبال شده است.

***دولت به قول خود برای تامین مالی 100 درصدی پروژه های زیر ساختی مشهد عمل کرده است
استاندار خراسان رضوی در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: فراهم ساختن شرایط برای افزایش تعاملات کشورهای اسلامی با محوریت مشهد مقدس در سال 2017 با هدف تقویت وحدت،همبستگی و برادری بر مبنای ارزشهای دینی یکی از رویکردهایی است که به صورت ویژه توسط مسئولان دولتی دنبال می شود.
علیرضا رشیدیان با تشریح برنامه های رویداد فرهنگی مشهد 2017 افزود: در 52 هفته از سال 2017 میلادی در مجموع 140برنامه در نظر گرفته شده که برای شرکت در این برنامه ها از 14 وزیر کشورهای اسلامی دعوت شده است.
وی اظهار کرد: حضور 9 وزیر از وزرای مزبور تاکنون قطعی شده و 100تن از فرهیختگان کشورهای اسلامی نیز در این مراسم شرکت می کنند.
وی جشنواره فیلم های معنا گرا، همایش بین المللی حقوقدان های جهان اسلام و نمایشگاه غذای حلال را از برنامه های این رویداد ذکر کرد و گفت: این رویداد به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی کشورهای اسلامی است و دستگاههایی مانند آستان قدس رضوی با محوریت بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، دانشگاهها و حوزه علمیه مشهد، ادارات کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون های اصلی این رویداد فرهنگی بین المللی هستند و وظیفه اصلی دبیرخانه مشهد 2017 نیز نظارت بر اجرای به موقع برنامه های این رویداد است.
وی گفت: این رویداد ضمن معرفی ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی مشهد به جهان اسلام و مسلمانان، زمینه گفت و گو بین مذاهب مختلف اسلامی را از طریق علما و فرهیختگان مسلمان در مشهد و میهمانان حاضر در همایش ها فراهم می کند.
استاندار خراسان رضوی افزود: مشهد بزرگترین کلانشهر زیارتی است و عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بدون مرجعیت آیسسکو نیز برای این شهر معتبر می باشد و با وجود ظرفیت عظیم تاریخی، این شهر می تواند این عنوان را برای خود تثبیت کند.
وی گفت: با توجه به اینکه 98 درصد مسلمانان جهان در زمینه حُب پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان اتفاق نظر دارند و نقطه محوری مشهد نیز فرهنگ رضوی است، تلاش می شود از وجود بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان مظهر علم و دانش در توسعه علمی کشورهای اسلامی و بازنگری در تفکرات اسلامی استفاده شود.
وی اظهار کرد: مشهد یک شهر بین المللی است و توسعه زیرساختهای آن یکی از اهداف مهم و راهبردی ماست لذا توسعه قطار شهری در آن باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: دولت مصوبه ای در 10 بند تصویب کرده که مطابق با آن به وزارتخانه ها اجازه داده تا 10 درصد از بودجه های متمرکز خود را برای رویداد فرهنگی مشهد 2017 جابه جا کنند.
وی اظهار کرد: در بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی، به نقاط فرهنگی توجه نشده بود که با کمک شورای عالی شهرسازی و معماری و وزارت راه و شهرسازی، 14 نقطه و خانه تاریخی در اطراف مرقد مطهر امام رضا (ع) شناسایی شد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی اعتبار خرید 14 خانه را به میزان 500 میلیارد ریال پرداخت کرده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز مسئولیت بازسازی و مرمت این 14 خانه را متقبل شده است تا به خانه موزه فرهنگی تبدیل شوند.
رشیدیان بیان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برای تامین زیرساخت های مشهد به عنوان شهری هوشمند طرح هایی را با اعتبار 350 میلیارد ریال تصویب و تامین اعتبار کرده است.
وی یادآور شد: در مجموع برای 107 پروژه مرتبط با رویداد فرهنگی مشهد 2017، سه هزار و 970 میلیارد ریال هزینه شده و دولت در بودجه عمرانی سال آینده 247 میلیارد ریال و در بودجه جاری این سال، 100 میلیارد ریال به اجرای پروژه های مشهد 2017 اختصاص داده است.
وی گفت: با اینکه اعتبارات سایر بخش ها به طور کامل تامین نشده است اما دولت به قول خود برای تامین مالی 100 درصدی پروژه های زیر ساختی مشهد عمل کرده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: ساخت سالن بین المللی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و باند سوم این فرودگاه از طرح های مهم حوزه حمل و نقل است که با بهره برداری از آن که مجهز به سیستم های ایمن و جدید روشنایی است، لغو پرواز ناشی از مه گرفتگی کاهش خواهد یافت.

***تامین سه هزار و 970 میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی مشهد 2017
رئیس ستاد فعالیتهای عمرانی مشهد 2017 نیز گفت: کارگروه معماری و شهرسازی 36 پروژه، کارگروه هوشمندسازی 14 پروژه، کارگروه توسعه زیرساختهای عمومی 21 پروژه، کارگروه حمل و نقل 36 پروژه و در مجموع 107 پروژه در ستاد فعالیتهای عمرانی مشهد 2017 مصوب شد که به تایید شورای هماهنگی و برنامه ریزی استانی در مشهد و شورای سیاستگذاری در تهران هم رسید.
محمد مقدوری افزود: بر اساس برآوردهایی که در سال 1394 انجام شد برای این 107 پروژه عمرانی و زیر بنایی به 17 هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار نیاز بود.
وی گفت:برای تامین منابع مالی این پروژه ها که هم شامل پروژه های نیمه تمام دارای اولویت و هم پروژه های جدید بود، پیش بینی شد که از اعتبارات دولتی، استانی، بودجه نهادهای عمومی غیردولتی مثل شهرداری وبخش خصوصی و تسهیلات بانکی استفاده شود.
وی گفت: تا کنون از مجموع اعتبارات دولتی سه هزار و 970 میلیارد ریال تامین شده و پیش بینی ها به این گونه بوده است که برخی از پروژه ها تا قبل از سال 2017 و برخی در طول این سال و برخی هم برای یک سال بعد از این سال به بهره برداری برسند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بهسازی بعضی از آثار ثبتی واقع در طرح پیرامونی حرم مطهررضوی و پروژه های منطقه توس و فردوسی و برخی آثار ملی و تاریخی ثبت شده کشور در بخش میراث فرهنگی، تعدادی از پروژه های شاخص مربوط به کارگروه معماری و شهرسازی ستاد فعالیتهای عمرانی را شامل می شوند.

*** اجرای 140 برنامه در مشهد 2017
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: رویداد مشهد 2017 و معرفی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت مناسبی برای معرفی داشته ها و ذخایر فرهنگی این شهر است.
سید سعید سرابی افزود: کتاب مفاخر استان خراسان رضوی حداقل به دو زبان در حال آماده شدن است، همچنین قرآن ویژه پایتخت فرهنگ اسلامی، تولیدات رسانه ای و حداقل پنج اثر هنری فاخر از جمله کتاب عکس مشهد، کتاب خوشنویسی مشهد، سرود ویژه مشهد مقدس و تولید نرم افزار چند رسانه ای تلاوت قرآن استادان برجسته و بین المللی مشهد مقدس در افتتاحیه رونمایی خواهند شد و بقیه این تولیدات تا پایان سال 2017 انجام خواهد شد.
سرابی گفت: برگزاری مسابقات ورزشی بین المللی، مسابقات و جشنواره های قرانی، المپیاد قرآنی دانشجویان، جشنواره بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان،نگارخانه ویژه مشهد وجشنواره بین المللی شعر فجر از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است.
او گفت: ویژه برنامه های روز ملی زبان فارسی هم از پیگیری های ویژه انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام است و به همین مناسبت بیست و پنجم اردیبهشت ماه که روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی است برای اولین بار به عنوان روز زبان فارسی نکوداشته خواهد شد و مجموعه ای از برنامه ها با رویکرد بین المللی برای آن روز طراحی شده است.
رئیس ستاد فعالیتها و رویدادهای فرهنگی شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی ستاد مشهد 2017 گفت: برای تدارک افتتاحیه، کمیته مستقلی از چند ماه پیش با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزراتخانه و استانداری خراسان رضوی فعال و برنامه ریزی لازم انجام شده است.
***حضور 300 مهمان خارجی از کشورهای مختلف اسلامی
سرابی افزود:افتتاحیه رخداد مشهد 2017 سه روز خواهد بود که این برنامه ها از چهارم بهمن ماه 1395 با اذن دخول به حرم امام علی ابن موسی الرضا(ع) آغاز خواهد شد و بیش از 200 میهمان از کشورهای مختلف اسلامی یک روز کامل در حرم مطهر رضوی حضور خواهند داشت.
او افزود: این افراد شامل شخصیتهای فرهنگی و موثر جهان اسلام، مقامات رسمی از کشورهای اسلامی شامل سفرا، رایزنان فرهنگی و اقتصادی کشورهای اسلامی و میهمانانی از خود سازمان آیسسکو خواهند بود و مدیر کل آیسسکو نیزاعلام کرده اند که در این آئین شرکت می کنند.
سرابی گفت:پنجم بهمن ماه هم روز دوم و مراسم رسمی افتتاحیه خواهد بود و ششم بهمن ماه هم روز سوم افتتاحیه است ضمن این که یک مراسم علمی که به احتمال زیاد کنگره ایران و جهان عرب خواهد بود نیز در این روزها برگزار می شود و در این سه روز بازدید از اماکن فرهنگی و گردشگری مشهد مقدس هم از جمله برنامه هاخواهد بود.
سرابی گفت:برخی کارهای تولیدی ما بعید است که به سال 2017 برسد یعنی امسال آغاز می شود ولی بعد به نتیجه می رسد مثلا مثنی سازی قرآنهای موجود در موزه آستان قدس رضوی که به معنای بازتولید نفیس قرآن مطابق نسخه ای است که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارد.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی (ISESCO) با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.
7498/ 6012 گزارش از توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
کد N1611572

وبگردی