آفتاب

وضعیت منابع آب کشور مدیریت جدی بحران را می طلبد

وضعیت منابع آب کشور مدیریت جدی بحران را می طلبد

سنندج- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع اب ایران گفت: وضعیت منابع آب کشور در شرایط خاص و حساسی قرار دارد و مدیریت جدی بحران را می طلبد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیف الله آقا بیگی روز شنبه در جریان بازدید از سد قشلاق سنندج افزود: شرایط آب کشور شرایط خاص و حساسی است و باتوجه به کاهش محسوس بارندگی ها و نزولات جوی و تغییر شرایط اقلیمی و همچنین افزایش مصرف منابع آب، نیاز است مدیریت بحران بصورت جدی در این عرصه اعمال شود.
وی گفت: علاوه بر شرایط اقلیمی، کمبود منابع مالی و اعتباری نیز مانند سایر بخش ها متوجه بخش آب کشور شده و شرایط را حادتر کرده است و چنین شرایطی در بخش آب تا به حال نداشته ایم، از این رو علاوه بر همدلی و همفکری، مدیران بخش آب باید به صورت جدی و مستمر پیش بینی و پیشگیری و مدیریت در عرصه بحران را مد نظر داشته باشند.
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع اب ایران اظهار کرد: در بخش نظام نامه سیلاب در کردستان اقدامات خوبی صورت گرفته و باید اطلاع رسانی سریع به منظور انجام هماهنگی لازم فرا سازمانی به دستگاه های مرتبط در مدیریت بحران انجام گیرد تا مخاطرات سیلاب کمتر شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در بخش وقوع سیل در آسیا رتبه چهارم و در دنیا در جایگاه دهم قرار داریم می طلبد، سامانه های هشدار سیلاب در کشور نصب و اطلاع رسانی گسترده و لازم انجام شود تا خطرات و پیامدهای آن به حداقل ممکن برسد و در این راستا نظام نامه جامع سیلاب تدوین شده تا خسارت کمتری متوجه کشور شود.
آقابیگی ادامه داد: باتوجه به حساسیت و اهمیت منابع آبی، لازم است در کلیه طرح های دردست بهره برداری و در دست اجرا، الزامات پدافند غیرعامل لحاظ شود.
وی همچنین خواستار تشویق و جذب سرمایه گذاری بخش خصوص در طرح های سدسازی، آبرسانی به شهرها و شبکه های پایاب سدها شد.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
7348/1904
**خبرنگار: افسانه گلباغی/** انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
کد N1610725

وبگردی