آفتاب

تحقق توسعه مدارس با مشارکت خیران

تحقق توسعه مدارس با مشارکت خیران

یاسوج- ایرنا- مشارکت خیران در کهگیلویه و بویراحمد گره‌گشای توسعه مدارس در مناطق مختلف به ویژه نقاط سخت گذر این استان شده است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن روستاهای زیاد (یکهزار 764 روستا) و پراکندگی و سخت گذر بودن مناطق، یکی از استان‌هایی است که ارائه خدمات آموزشی در آن همت مضاعفی نیاز دارد.
مدارس پیش ساخته در بسیاری از مناطق سخت گذر کهگیلویه و بویر احمد هم اینک با مشارکت خیران، مستقر و زیرساخت‌های آموزشی مناطق دارای جمعیت بیشتر در سال‌های اخیر بهبود چشمگیری یافته است.
روندی که افزون بر فراهم کردن شرایط تحصیلی برای فرزندان این آب و خاک در مناطق محروم زمینه را برای ایجاد محیطی شاداب در مراکز آموزشی فراهم کرده است.
هر چند تحصیل در مدرسه از نیازهای ابتدایی بشر بوده، اما همین نیاز، زیربنای توسعه پایدار کشور است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 76 فضای پیش ساخته در 2 سال گذشته در دولت تدبیر و امید در مناطق دور دست این استان نصب شده که 60 فضای آن را نیکوکاران اهدا کرده‌اند.
جهان محرابی اظهار داشت: یکی از این مدارس در منطقه دور افتاده و سخت گذر در «سر تنگ لیراب» است که ماه گذشته با استفاده از چهارپایان فضای پیش ساخته حمل و نصب شد که این امر نشان دهنده تلاش مضاعف برای مهیا کردن شرایط تحصیل در مناطق دور دست است.
وی بیان کرد: 15 تفاهم نامه برای تأمین مدارس پیش ساخته بسته شده که به مرور تحویل داده می‌شود.
471 مدرسه زیر پنج نفر جمعیت در مناطق عشایری و روستایی کهگیلویه و بویر احمد وجود دارد که تاکنون 247 فضای پیش ساخته در این استان نصب شده است.
به گفته مسئولان 125 فضای پیش ساخته دیگر برای تأمین فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.
تعداد دانش آموزان عشایری کهگیلویه و بویراحمد سه هزار و 570 نفر است که در 190 آموزشگاه مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت که 179 کلاس درس در قالب 37 فضای آموزشی با مشارکت خیران در نقاط مختلف این استان در حال اجراست که این طرح تا پایان 96 بهره برداری خواهد شد.
محرابی اظهار داشت که تاکنون افزون بر یکهزار و 200 کلاس درس در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت خیران مدرسه ساز احداث و تحویل آموزش و پرورش استان شده است.
وی با اشاره به مشارکت خیران و بنیاد برکت در ساخت 20 مسجد با زیربنای حدود پنج هزار و 450 مترمربع در استان گفت که 15 مورد از این تعداد تاکنون به بهره برداری رسیده و پنج مسجد دیگر نیز در دهه فجر سال جاری افتتاح خواهند شد.
وی میزان اعتبار برای ساخت این مساجد را افزون بر 25 میلیارد ریال ذکر کرد.
محرابی با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره خیران مدرسه ساز در 30 فروردین سال آینده نیز خواستار مشارکت بیش از پیش نیکوکاران و افراد متمکن در این کار خیرخواهانه و خدا پسندانه شد.
وی پیشنهاد سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر «هر مدیر یک خیر و هر بانک یک مدرسه» را یادآور شد و افزود: اجرایی شدن این طرح کمک شایانی برای رفع مشکلات و کمبودها در حوزه فضاهای آموزشی استان خواهد کرد.
آموزش و پرورش کهگیلویه وبویر احمد اعلام کرده که بیش از 80 درصد فضاهای آموزشی در این استان نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.
محرابی با اشاره به میزان تعهدات خیران در سه جشنواره شانزدهم، هفدهم و هیجدهم خیران مدرسه ساز استان نیز گفت: تاکنون حدود 50 درصد از مجموع 137 میلیارد ریال میزان تعهد جشنواره شانزدهم تحقق یافته است.
وی میزان تعهد خیران در جشنواره هفدهم این استان را نیز افزون بر 136 میلیارد ریال دانست و گفت: تاکنون افزون بر 90 درصد این میزان تحقق پیدا کرده است.
وی با اشاره به 170 میلیارد ریال میزان تعهد خیران در جشنواره هیجدهم این استان گفت که تاکنون 55 درصد آن جذب و تحقق یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: 650 کلاس درس در طول سه سال اخیر در این استان هوشمندسازی شده است.
هادی زارع پور اظهار داشت: هم اینک یکهزار و 45 کلاس درس هوشمند سازی شده در این استان وجود دارد.
وی گفت: در برخی مجتمع‌های آموزشی کهگیلویه و بویراحمد استفاده دانش آموزان از کلاس‌های درس هوشمند به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.
مدیرکل آموزش‌ و پرورش کهگیلویه و بویراحمد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان را 1.5 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی سال جاری تحصیلی ذکر کرد.
افزون بر 149 هزار دانش آموز در سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می‌کنند که 77 هزارنفر آن مربوط به مقطع ابتدایی است.
با این آمار، شمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یکهزار و 150 نفر است.
هادی زارع پور تأکید کرد که در حالی 1.5 درصد از دانش آموزان ابتدایی استان از تحصیل بازمانده‌اند که در سال جاری تحصیلی در این استان 10 مدرسه یک نفره و 109 مدرسه 2 نفره برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان فعال است.
به گفته وی 2 هزار و 218 مدرسه با ظرفیت یک تا کمتر از 15 دانش آموز در سال تحصیلی جاری به ‌ویژه در مناطق عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
زارع پور افزود: نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در استان کهگیلویه و بویراحمد 98.50 درصد است.
نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در کشور 99 درصد است.
وی گفت که وجود شمار بالای مدارس یک و 2 دانش آموزی در مناطق مختلف استان نشان می‌دهد که آموزش و پرورش تلاش می‌کند دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه سواد آموزی بازگردند.
زارع پور تأکید کرد: آموزش و پرورش در نظر دارد با اجرای طرحی مناسب در این زمینه، افراد بازمانده از تحصیل را شناسایی و با بررسی علت‌های ترک تحصیل، زمینه بازگشت آنان را به چرخه تحصیل فراهم کند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: هر ساله حجمی از جمعیت بی سواد در قالب سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال به استان‌ها ابلاغ می‌شود که سهم کهگیلویه و بویراحمد سه هزار و 300 نفر در دوره سواد آموزی، یکهزار نفر در دوره انتقال و یکهزار و 300 نفر در دوره تحکیم بوده است.
زارع پور تأکید کرد که از این تعداد تا پایان آذر سال جاری در سواد آموزی 71 درصد، در دوره انتقال 97 درصد و 90.5 درصد در دوره تحکیم در استان تحقق یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و 136 میلیارد ریال برای توسعه، تجهیز و نوسازی زیرساخت‌های آموزشی و پرورشی این استان در دولت یازدهم هزینه شده است.
محرابی اظهار داشت: این اعتبار برای ساخت، تجهیز و استاندارد سازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس، ساخت مساجد، نمازخانه‌های مدارس، فضاهای ورزشی و اصلاح انشعاب‌های آب، برق و گاز کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
وی گفت: این میزان اعتبار از محل بودجه‌های ملی و استانی و کمک‌های خیران نیکوکار تأمین و برای بهبود فضای آموزشی این استان جذب شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد افزود: 201 مدرسه با 602 کلاس درس در دولت تدبیر و امید در این استان ساخته شده است.
وی اعتبار هزینه شده برای ساخت این تعداد مدرسه را 760 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این تعداد مدرسه بیش از 87 هزار متر مربع مساحت دارد.
وی از استاندارد سازی وسایل گرمایشی 314 مدرسه در قالب یکهزار و 800 کلاس درس مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد با 141 میلیارد ریال اعتبار در دولت تدبیر و امید خبر داد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 59 میلیارد ریال در دولت یازدهم برای مقاوم سازی 16 مدرسه فرسوده هزینه شد.
به گفته محرابی از سال 92 تاکنون 20 باب مسجد و 22 باب نمازخانه برای مدارس قدیمی با 51 میلیارد ریال اعتبار ساخته شد.
وی بیان کرد: 47 میلیارد ریال در 2 سال گذشته برای تجهیز کلاس‌های درس این استان به میز، نیمکت، صندلی، میز معلم و سایر تجهیزات آموزشی مدارس هزینه شده است.
محرابی ابراز داشت: اصلاح شبکه‌های آب، برق و گاز 700 مدرسه کهگیلویه و بویر احمد با هفت میلیارد و 500 میلیون ریال و اجرای 22 شبکه برق با 12 میلیارد ریال از دیگر برنامه‌های انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی مدارس این استان در دولت یازدهم بوده است.
وی از احداث 10 باب سالن ورزشی با 59 میلیارد ریال اعتبار از چهار سال گذشته تاکنون در این استان خبر داد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اجرای 9 هزار و 300 متر مربع آسفالت با تأمین قیر رایگان در فضای مدارس نیز در این مدت انجام شده و عقد قرارداد برای انجام 100 هزار متر مربع ایزوگام برای فضاهای آموزشی در مراحل نهایی است.
کهگیلویه و بویراحمد سه هزار فضای آموزشی و پرورشی دارد که یکهزار و 850 واحد آن آموزشی است.
این استان 10 مدرسه یک نفره، 58 مدرسه 2 دانش آموزشی و 82 آموزشگاه سه دانش آموزشی دارد.
حدود 15 هزار فرهنگی مرد و زن در کهگیلویه و بویراحمد و نزدیک به 150 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این استان وجود دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143/6110/8005
کد N1610579

وبگردی