آفتاب
خبر

کاهش زمان و هزینه با راه‌اندازی ترانزیت ریلی هند- روسیه

کاهش زمان و هزینه با راه‌اندازی ترانزیت ریلی هند- روسیه

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن در اولین جلسه کارگروه لجستیک ایران به تشریح میزان رشد ترانزیت ریلی از سال ۹۲ تا ۹۴ نسبت به پیش از آن پرداخت و ...

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن در اولین جلسه کارگروه لجستیک ایران به تشریح میزان رشد ترانزیت ریلی از سال ۹۲ تا ۹۴ نسبت به پیش از آن پرداخت و گفت: مشکل اصلی ترانزیت کشور به‌دلیل عملکرد جزیره‌ای سازمان‌ها و شرکت‌ها در امر ترانزیت بوده و تشکیل معاونت حمل‌ونقل به معنی دستیابی به یک متولی در ترانزیت است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد غراوی مشاور امور ترانزیت مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران در اولین کارگروه لجستیک کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش ترانزیت ریلی از سال ۹۲ تا ۹۴ نسبت به گذشته اظهار کرد: حجم ترانزیت ریلی از ۵۲۹ هزار تن در سال ۹۲ به ۷۵۰ هزار تن در سال ۹۳ و پایان سال ۹۴ به یک میلیون ۴۳۵ هزار تن افزایش یافت. وی افزود: رکورد ریلی ترانزیت کشور برابر با یک میلیون و ۵۴۶ هزار تن در سال ۸۵ بوده است. غراوی با اشاره به سهم ترانزیت ریلی محورهای ریلی بیان کرد: حجم ترانزیت ریلی از سرخس به بندرعباس ۸۶ درصد و بالعکس ۴ درصد و از رازی به سرخس نزدیک به ۱۰ درصد است که بیانگر سهم قابل توجه ترانزیت از سوی کشورهای آسیای میانه است.

 

مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن در امور ترانزیت با توجه به نگاه بازاریابی، بازرگانی و نقش بخش خصوصی در راه‌آهن گفت: با این دید، حجم ترانزیت ریلی از ۵۴۰ هزار تن در پایان سال ۹۴ به یک میلیون و ۴۳۵ هزار تن افزایش یافت که حاکی از تغییر جهت در راه‌آهن با این نگاه است که ترانزیت ریلی یک منبع درآمد و یک برند ملی است. وی با بیان اینکه ترانزیت ریلی از سال ۹۵ روند کاهشی داشته و اکنون بیشترین حجم ترانزیت ریلی با کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود، گفت: مطالعات بازاریابی و بازرگانی انجام شده در راه‌آهن نشان می‌دهد که پتانسیل این کشورها حداکثر 5/ 4 الی 5/ 5 میلیون تن است. وی بیشترین حجم ترانزیت پنبه در سال ۸۵ و بالغ بر ۵۸۰ هزار تن بوده است این رقم در سال ۹۲ به ۵۴ هزار تن افزایش یافت که بر اساس مطالعات، رایزنی، روابط شخصی و سایر اقدامات این رقم در پایان سال ۹۴ به ۳۵۰ هزار تن رسید. به گفته وی، راه‌آهن ایران در ترانزیت پنبه نمی‌تواند بیش از ۶۰۰ هزار تن ترانزیت کند، زیرا با توجه به ظرفیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تنی تولید پنبه و محلوج یک میلیون ۴۰۰ هزار تن در ازبکستان از این مقدار حدود ۴۵۰ هزار تن مصرف داخلی این کشور و الباقی برای صادرات است و بیش از این مقدار ظرفیت موجود نیست.

غراوی در ادامه به ترانزیت کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: حداکثر حجم ترانزیت این مواد توسط حمل ‌ونقل ریلی از ازبکستان ۳۰۰ هزار تن است که هم‌اکنون حجم ترانزیت راه‌آهن ایران معادل ۲۰۰ هزار تن است. مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ظرفیت ترانزیت گوگرد از ترکمنستان خاطرنشان کرد: ظرفیت صادرات پالایشگاه سامان‌تپه حدود یک میلیون تن است که راه‌آهن ایران سال گذشته موفق به ترانزیت ۶۸۰ هزار تن از این محصول شد که سقف ترانزیت بیش از این نیست. اگرچه به‌دلیل کاهش قیمت جهانی گوگرد میزان ترانزیت این محصول کاهش یافت، اما با رشد قیمت گوگرد دوباره شاهد رونق گرفتن بازار این محصول در عرصه جهانی هستیم. غراوی با اشاره به برنامه‌ریزی شرکت راه‌آهن برای ترانزیت گندم در پی اتصال راه آهن گرگان-اینچه برون و امتداد آن به ترکمنستان و قزاقستان اظهار کرد: متوسط تولید گندم قزاقستان حدود ۲۰ میلیون تن است که ۱۳ میلیون تن از این رقم به صادرات اختصاص دارد اما تاکنون حتی یک کیلوگرم از مسیر ایران ترانزیت نشده است که دلایل متعددی دارد. وی همچنین به ترانزیت ریلی آلومینیوم تاجیکستان اشاره کرد و گفت: بیشترین حجم ترانزیت این محصول از تاجیکستان ۲۴۰ هزار تن بوده است اما اکنون کل تولید آلومینیوم در این کشور به ۱۵۰ هزار تن رسیده است که در بهترین حالت مجموع سهم ترانزیت از تاجیکستان ۵۰۰ هزار تن خواهد بود.

کد N1610410

وبگردی