آفتاب

راهکار بریتانیایی کاهش ازدحام قطارها

راهکار بریتانیایی کاهش ازدحام قطارها

همه ما تراکم و ازدحام و انتظار برای رسیدن قطار به‌ویژه در ایستگاه‌های مترو را تجربه کرده‌ایم. در بریتانیا نیز مشکل مشابهی در مورد سیستم ...

همه ما تراکم و ازدحام و انتظار برای رسیدن قطار به‌ویژه در ایستگاه‌های مترو را تجربه کرده‌ایم. در بریتانیا نیز مشکل مشابهی در مورد سیستم ریلی بین شهری و حومه‌ای وجود دارد و مردم هر روز زمان زیادی را در صف‌های ورود به قطار صرف کرده و ازدحام و شلوغی واگن‌ها، بسیاری را کلافه می‌کند. بریتانیا یکی از پیشرفته‌ترین و جامع‌ترین خطوط ریلی جهان را در اختیار دارد. این گستردگی موجب تقاضای روزافزون سفر ریلی بین شهرهای مختلف این کشور شده، اما به نظر می‌رسد گنجایش خطوط موجود توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا را ندارد. تعداد سفرها بین آوریل 2015 تا مارس 2016 با رشد سرسام‌آور 60 میلیونی همراه بوده و به 7/ 1 میلیارد سفر رسیده است.

 

شرایطی که رسانه‌ها از آن با عناوین «ساعات جهنمی ازدحام» و «بدبختی رفت و آمد» یاد می‌کنند. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم جمعیت شهرها به سرعت در حال افزایش است و به‌طور مثال در مورد لندن پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 از 10 میلیون نفر فراتر رود. شلوغ‌ترین سرویس مربوط به قطار 22/ 7 صبح است که از گلاسکو به فرودگاه منچستر می‌رود و با نزدیک به سه برابر ظرفیت خود مسافر را منتقل می‌کند. اگرچه در سال‌های اخیر طرح‌هایی همچون توسعه خطوط پرسرعت بین لندن و منچستر و ارتقای سیستم‌های راهبری و کنترل قطارها از جمله ETS‌ها که سرعت انتقال را افزایش می‌دهد، انجام شده، اما اینها تنها راه‌حل‌های ممکن نیست. قطارهای دو طبقه جدید مفهومی که با همکاری مرکز هوافضای آلمان و شرکت آندریاس ولگر استودیو در نمایشگاه Inno Trans سال 2016 (نمایشگاه بین‌المللی فناوری حمل و نقل که هر دو سال یک بار در برلین برگزار می‌شود) ارائه شد، افق تازه‌ای برای غلبه بر مشکل کمبود ظرفیت قطارها در بریتانیا گشوده است.

قطارهایی که از آنها با عنوان «طراحی امروز قطارهای فردا» یاد می‌شود. به منظور رعایت استانداردهای بریتانیا، این قطارهای دوطبقه با 92/ 3متر ارتفاع و عرض 77/ 2 متر با صندلی‌هایی به‌صورت 2+1 در هر ردیف طراحی شده‌اند. آنها در طراحی خود برای ایجاد فضای بیشتر به نکات زیادی توجه کرده‌اند. اتفاقی که منجر به افزایش 30 درصدی ظرفیت قطارها علاوه بر 50 درصد ظرفیت اضافه‌ای که قطارهای دوطبقه دارند شده است؛ قطاری 6/ 200 متری متشکل از 8 واگن 17 متری و یک واگن 17 متری برای رستوران که از یک راهرو 60 سانتی متری با 700 صندلی که یک‌سوم آن را صندلی‌های VIP تشکیل می‌دهند. این اعداد را با قطارهای موجود مثل قطار آلستوم 8 واگن با 375 صندلی که 118 تای آن VIP هستند یا قطار تی‌جی‌وی دوبلکس که 508 صندلی دارد اما فضای به مراتب کمتری دارد، مقایسه کنید. در این قطارها صندلی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که فضایی برای چمدان و آویزان کردن کیف فراهم باشد و نیاز به قفسه را از بین برده است. علاوه بر این میزی که امکان استفاده از موبایل و تبلت را فراهم می‌کند به علاوه یک شارژر USB. شرکت آندریاس ولگر پیش‌بینی کرده این نسل قطارها درآمد 100 میلیون یورویی را نصیب شبکه ریلی بریتانیا کند و تعداد سفرها را از 7/ 1 میلیارد در سال به 2/ 3 میلیارد سفر برساند.

کد N1610407

وبگردی