آفتاب
خبر

3 سناریوی جذب فاینانس برای بخش انرژی

3 سناریوی جذب فاینانس برای بخش انرژی

معاون وزیر نیرو با تشریح ۳ سناریوی جذب فاینانس در صنایع آب و برق، گفت: برنامه جذب 2/ 13 میلیارد یورو منابع مالی خارجی به این روش، در ...

خبرگزاری مهر:معاون وزیر نیرو با تشریح ۳ سناریوی جذب فاینانس در صنایع آب و برق، گفت: برنامه جذب 2/ 13 میلیارد یورو منابع مالی خارجی به این روش، در دستور کار است.

 

علیرضا دائمی در تشریح مهم‌ترین قراردادهای تامین فاینانس پروژه‌های صنعت آب، برق و فاضلاب کشور گفت: تاکنون مذاکراتی با شرکت‌هایی از چین، کره جنوبی، ژاپن، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه برای تامین منابع مالی طرح‌های صنعت آب و برق، به ویژه از مسیر فاینانس انجام گرفته است. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اعلام اینکه هم‌اکنون در قالب سه برنامه اولویت‌دار، مذاکرات برای نهایی کردن قراردادهای فاینانس طرح‌های آب و برق در حال انجام است، تصریح کرد: در اولویت اول، تاکنون قرارداد فاینانس تعدادی از طرح‌ها به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، نهایی و امضا شده است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه این 2/ 1 میلیارد دلار قرارداد فاینانس امضا شده، برای هفت طرح اولویت‌دار آبرسانی است، اظهار کرد: علاوه بر پروژه‌های آب‌رسانی، بخشی از این قراردادها هم برای تامین فاینانس نیروگاه‌های برق بادی خواف، نیروگاه و سد رودبار لرستان منعقد شده است. وی در ادامه با بیان اینکه در اولویت دوم تامین فاینانس طرح‌ها، تاکنون مراحل نهایی مذاکرات برای امضای حدود 3/ 3 میلیارد یورو پروژه انجام شده و به زودی قرارداد فاینانس این طرح‌ها امضا می‌شود، تاکید کرد: این 3/ 3 میلیارد یورو منابع فاینانس، قرار است برای ساخت ۹ طرح مهم آب و برقی که مجوز احداث آنها از شورای اقتصاد اخذ شده، اختصاص یابد.

دائمی از ساخت سه نیروگاه سیکل ترکیبی در مجموع با توان تولید 2 هزار و ۳۰۰ مگاوات برق، احداث چند تصفیه‌خانه آب همچون تصفیه‌خانه جدید آب اهواز به‌عنوان بخشی از ۹ پروژه یاد کرد و افزود: در اولویت سوم، هم تخصیص هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو اعتبارات فاینانس به ۲۱ طرح آب و برقی، در دستور کار قرار گرفته است.معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه این ۲۱ طرح که در اولویت سوم قرار گرفتند، شامل احداث و راه‌اندازی ۲۱ پروژه پست برق، طرح‌های انتقال نیرو، اجرای پروژه بازتوانی و افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود برق، تکمیل ساخت تاسیسات فاضلاب و تصفیه‌خانه آب است، یادآور شد: اختصاص منابع فاینانس، بر اساس اولویت‌بندی طرح‌های آب و برقی کشور انجام می‌شود. این مقام مسوول، با تاکید بر اینکه برای جذب منابع فاینانس هم تاکنون مجوزهای قانونی از هیات دولت و مجلس شورای اسلامی اخذ شده است، گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۵، مجوزی برای جذب تا سقف ۵۰ میلیارد یورو منابع فاینانس در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

دائمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در لایحه قانون بودجه سال ۹۶ هم پیشنهاد جذب ۵۰ میلیارد یورو منابع فاینانس جدید برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

کد N1610327

وبگردی