آفتاب
رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

بالاترین رشد علمی کشور در زمان وزارت من بوده است

بالاترین رشد علمی کشور در زمان وزارت من بوده است

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: بالاترین رشد علمی کشور در زمان وزارت من در وزارت علوم بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدمهدی زاهدی صبح امروز در مراسم پانزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های غیردولتی غیرانتفاعی ایران گفت: در زمانی که من مسئولیت وزارت علوم را داشتم موسسات غیرانتفاعی رشد بسیار خوبی داشتند این نشان از آن دارد که ما از آن موسسات حمایت می کردیم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه جداولی رسم شده که به شورای نگهبان آن را ارائه دادیم اگر تایید شود در آن جداول سهم بسیار خوبی به غیرانتفاعی ها داده ایم و این نشان می دهد که کمیسیون آموزش از موسسات حمایت می کند هر چند ما به مسائل کیفی آنها اشکال وارد می کنیم چرا که می خواهیم کیفیت مطلوب نظام جمهوری اسلامی در این موسسات رعایت شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در ادامه به موضوع دانشجویان تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: ما در اوایل سال ۹۵ در مجلس این موضوع را به تصویب رسانده بودیم که دانشجویان تحصیلات تکمیلی همه زیر نظام ها زیر نظر سازمان سنجش پذیرش شوند. دانشگاه آزاد در این زمینه احساس نگرانی کرده بود، به دیوان عدالت اداری شکواییه ای فرستاد که با استدلال هایی که کردیم حکمی که دیوان داده بود لغو شد و این پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی زیر نظر سازمان سنجش شامل همه زیر نظام ها از جمله غیرانتفاعی ها نیز می شود.

وی در ادامه با اشاره به پردیس های دانشجویی گفت: بارها به صراحت گفتم پردیس های دانشگاهی نباید از داخل کشور دانشجو پذیرش کنند بلکه باید تبلیغات خود را افزایش داده و از خارج کشور دانشجو پذیرش کنند یا حداکثر ۲۰ درصد از دانشجویان داخل و ۸۰ درصد از دانشجویان خارج پذیرش کنند.

زاهدی در ادامه افزود: دانشگاه های غیرانتفاعی نباید همه ظرفیت های خود را فقط برای آموزش اختصاص دهند بلکه باید در مسائل دیگر از جمله اقتصاد دانش بنیان مشارکت داشته و به رفع نیازهای کاربردی حوزه های مختلف کشور اقدام کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در ادامه به حذف واژه غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: بحث در مورد حذف این مساله خیلی مهم نیست. باید اساسنامه از نظر محتوایی تغییر کند که این مساله را نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگ مطرح کردم.

وی درباره جذب اعضای هیات امنا در مرکز جذب وزارت علوم نیز گفت: جذب این عزیزان در مرکز جذب وزارت علوم بسیار روند خوبی دارد و با تسامح نظرات در این خصوص اعلام می شود.

زاهدی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: آموزش عالی باید از نظر محتوای آموزشی پوست اندازی کند و ما ناگزیر هستیم به سمت آموزش های مهارتی حرکت کنیم باید دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم و تربیت دانشجوی کارآفرین را به صورت جدی پیگیری کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی گفت: بر اساس آمار بالاترین رشد علمی کشور در زمان مسئولیت من در وزارت علوم بوده این مساله را آمارهایی که وجود دارد اعلام می کند.

کد N1609725

وبگردی