آفتاب

امضای دو سند همکاری بین ایران و روسیه

امضای دو سند همکاری بین ایران و روسیه

ایرنا نوشت: دو سند گسترش همکاری های صلح آمیز هسته ای بین ایران و روسیه روز پنجشنبه با حضور بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و هیات روسی در شهر مسکو امضا شد.

در آخرین روز سفر کمالوندی، قرارداد فاز اول همکاری در زمینه تولید ایزوتوپ پایدار در چارچوب برجام در سایت فوردو و نقشه راه اجرای یادداشت تفاهم منعقده در آبان 1393 برای همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای با شرکت روس اتم امضاء شد.

این اسناد پس از مذاکرات جداگانه کمالوندی با الکسی لیخاچف رئیس و نیکولای اسپاسکی معاون بین الملل روس اتم که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه برگزار شد، مورد تائید طرفین قرار گرفت.

نتیجه امضای اسناد و مذاکرات سه روزه هیات ایرانی با مقام های روس در برگیرنده تقویت و تحکیم ابعاد مختلف همکاری های اتمی روسیه و ایران از جمله مرتبط با اجرای برجام، روند ساخت دو نیروگاه جدید هسته ای در بوشهر و همکاری در سایت فوردو برای تولید ایزوتوپ پایدار است که با اجرای آن ایران چهارمین کشور دارنده این صنعت در جهان می شود.

تهران و مسکو افزون بر حوزه نیروگاهی هسته ای در زمینه های دیگر از جمله چارچوب اجرای برجام، تولید ایزوتوپ های پایدار در مرکز فردو و صادرات آب سنگین تولید ایران به روسیه همکاری دارند.

روس اتم با سهم 40 درصدی در بازار غنی سازی اورانیوم و 17 درصد تولید سوخت هسته ای جهان، در برگیرنده 260 شرکت به عنوان زیر مجموعه و همکار با 400 هزار کارشناس و کارمند در 40 کشور جهان است.

این شرکت همچنین ارزش قراردادهای کنونی خود را 110 میلیار دلار اعلام کرده که حدود 72 درصد آن مربوط به طرح های خارج از روسیه است.

49311

کد N1609412

وبگردی