آفتاب
اظهارات تازه وول سوینکا؛

برنده نوبل پاره کردن گرین کارتش را تأیید کرد/ اعتراض به ترامپ

برنده نوبل پاره کردن گرین کارتش را تأیید کرد/ اعتراض به ترامپ

وول سوینکا برنده نوبل ادبیات تایید کرد پس از انتخاب ترامپ نه تنها از آمریکا خارج شده بلکه گرین کارتش را پاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، وول سوینکا نویسنده نیجریایی برنده جایزه نوبل ادبیات که شهروند آمریکا بود، نه تنها همانطور که پیشتر اعلام کرده بود این کشور را ترک کرده، بلکه گرین کارتش را نیز از بین برده است.

او در آستانه فرا رسیدن ۲۰ ژانویه که روز تحلیف دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید آمریکا است، این خبر را اعلام کرد تا اعتراض خود را نسبت به انتخاب وی یک بار دیگر ابراز کرده باشد.

این نویسنده نامدار یک هفته پیش از رای‌گیری ریاست جمهوری اعلام کرده بود در صورت برنده شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری هم آمریکا را ترک می‌کند و هم گرین کارتش را پاره می‌کند.

سوینکا اولین نویسنده آفریقایی است که برنده جایزه ادبی نوبل شده و دو بار در دهه ۱۹۶۰ برای انتقاد از حکومت نیجریه زندانی شده بود. او برای نوشتن شعرهای اعتراضی‌اش روی کاغذ توالت و خارج کردن آنها از زندان برای مبارزه با حکومت نظامی کشورش شناخته شده است.

او در سال ۱۹۹۴ از مردم کشورش خواست تا مالیات پرداخت نکنند زیرا همه آنها هزینه حکومت نظامیان می‌شود وبه دنبال آن مجبور به ترک کشورش شد و به عنوان پناهنده به آمریکا رفت. او سال ۱۹۹۷ از سوی حکومت نظامی کشورش به صورت غیابی به مرگ محکوم شد.

اکنون در آستانه تحلیف ترامپ سوینکا اعلام کرد گرین کارتش را پاره کرده است.

سوینکا پس از درگذشت آباجا در سال ۱۹۹۸ بیشتر در کشورش نیجریه زندگی کرده و برای تدریس در دانشگاه‌های مختلف آمریکا مدتی نیز در آنجا زندگی می‌کرد.

وی نگفت گرین کارتش را چطور نابود کرده اما گفت انگشتانش آنقدر قدرت نداشت تا آن را پاره کند، اما افزود: آن را از بین برده و ترجیح می‌دهم حتی اگر خواستم در زمان حضور ترامپ از آمریکا بازدیدی داشته باشم با ایستادن در صف گرفتن ویزا این کار را انجام دهم و در این موقعیت عضوی از جامعه آمریکا نباشم و حتی دیگر شهروند این کشور نیز نیستم.

وی گفت: خودم را  از عدم قطعیت، ناراحتی و آشفتگی درونی رهانیدم.

کد N1609163

وبگردی