آفتاب

اظهارات گوترش درباره مذاکرات قزاقستان

اظهارات گوترش درباره مذاکرات قزاقستان

ایسنا نوشت: دبیرکل جدید سازمان ملل ضمن تاکید بر لزوم پیشرفت مذاکرات صلح آستانه حول محور سوریه گفت: تهدیدات جهانی که بر اثر حل نشدن جنگ داخلی سوریه به وجود می‌آید بسیار خطرناک است.

به گزارش پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین، آنتونیو گوترش، دبیرکل جدید سازمان ملل گفت: جنگ داخلی سوریه باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه و حملات تروریستی در سراسر جهان شده است. پیامدهای این جنگ برای همگان بسیار خطرناک است.

مذاکرات صلح سوریه میان طرفین درگیر قرار است روز دوشنبه در آستانه پایتخت قزاقستان با میانجی‌گری روسیه و ترکیه برگزار شود.

گوترش ابراز امیدواری کرد که مذاکرات آستانه بتواند به تحکیم آتش بس موجود در سوریه و توقف این جنگ داخلی منجر شود.

وی افزود: موفقیت در نشست آستانه می‌تواند به ایجاد شرایط برای یک روند سیاسی که باید در فوریه در ژنو از سر گرفته شود کمک کند؛ روندی که می‌تواند منجر به نتایج مشخص و واقعی شود.

در همین حال گوترش اعلام کرد که قصد دارد سازمان ملل را اصلاح کرده و شاهد یک جریان دیپلماتیک برای غلبه بر موانع در مذاکرات صلح شود.

وی گفت: سازمان ملل یک سازمان غیرقابل تعویض است و اقداماتش بسیاری از مشکلات را کاهش داده اما از نقص‌ها و ناکامی‌های سازمان ملل نیز مطلع هستم. به همین خاطر است که ابتدا متعهد شدم تا جریان دیپلماتیکی را برای صلح اتخاذ کنم تا سازمان ملل در تلاش‌ها برای رسیدگی به درگیری‌های رو به افزایش که شاهد آن هستیم موثرتر واقع شود و اولویت اصلی خود را بر جلوگیری از این درگیری‌ها قرار دهد.

سازمان ملل تحت دبیرکلی بان کی مون در تحقق صلح میان طرفین درگیر در سوریه، یمن، لیبی، اوکراین، سودان جنوبی و نیجریه ناکام مانده بود.

گوترش گفت: من قصد دارم تا مدیریت سازمان ملل را غیرمتمرکز و ساده کنم و آن را به سازمانی موثرتر، پاسخگوتر و منعطف‌تر تبدیل سازم.

وی همچنین متعهد شد تا به صورت سازنده با دولت جدید آمریکا همکاری کند.

49311

کد N1609094

وبگردی