س: در مورد کارهایتان با موزیسینهای ایرانی بگویید.
ج: منظورتان همین اجرا است؟
س: در مورد این اجرا و کلاً اجراها و همکاریهایی که با هنرمندان ایرانی داشتهاید.
ج: من دفعات زیادی با موزیسینهای ایرانی اجرا و همکاری داشتهام. دلیل اصلی این است که من به ایران مهاجرت کردهام و با موزیسینها و هنرمندان ایرانی همکاری فراوان داشتهام. و با یک آهنگسازی ایرانی به نام آیدین صمیمی مفخم ازدواج کردهام.
همسرم آهنگساز و موزیکولوژیست است. به این خاطر من به ایران آمدم اینجا زندگی میکنم و اجراهای متعددی داشتهام. از اینکه موسیقی معاصر را ارائه و ترویج میدهیم بسیار خرسند هستم. میدانید که همیشه همه قطعات جدید در اینجا اجرا نمیشوند و ما سعی داریم رپرتوارهایی را انتخاب کنیم که هم برای موزیسینها و هم برای مخاطبین چالشی باشند و از این رویه رضایتمند هستیم.
س: قطعهای که امشب اجرا کردید چه نام داشت و اثر چه کسی بود.
ج: این قطعه والس بوستون برای پیانو و سازهای زهی بود که 21 سال است خلق شده است اما برای اولین بار است که در اینجا اجرا میشود.
س: متأسفانه امسال خبری از بروشور حاوی اطلاعات اجرا و قطعات و نوازندگان در سالن اجرا وجود نداشت که با ذکر جزئیات اطلاعات در آن درج شده باشد. نظر شما در این مورد چیست.
ج: فکر کنم کتابچهای حاوی اطلاعاتی در مورد اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در لابی سالن اجراها وجود داشته باشد اما من اطلاع چندانی از آن ندارم. در واقع برای دریافت اطلاعات تخصصیتر در مورد این موسیقی باید مطالعات و تحقیقات صورت پذیرد که در این مقال و ذکر آن در بروشور نمیگنجد.
س:کار شما با این گروه از کجا به صورت جدی شروع شد.
ج: شروع ما از فستیوال معاصر در تهران بود که در ماه آوریل یا همان اردیهبشت برگزار شد. ما شروع کردیم به اجرای آثار موزیسینهای معاصر ایرانی.
س: از آثار چه آهنگسازان ایرانی استفاده کردید.
ج: با اینکه اجرای من تمام شده هنوز استرس دارم و تمرکزم به هم خورده ولی تا جایی که به خاطر میآورم از آثار علیرضا فرهنگ، آیدین صمیمی مفخم، درویشی و بسیاری دیگر از آهنگسازان ایرانی بهره بردهایم. خیلی خیلی خوشحالم و افتخار میکنم که این آثار ارزشمند را کار کردهام و همچنان ادامه خواهم داد.
س: برنامه آتی شما برای حضور در اینچنین جشنوارههایی چه خواهد بود.
ج: من در دور دوم جشنواره موسیقی معاصر که باز هم در ماه آوریل یا اردیبهشت 96 برگزار میشود شرکت خواهم کرد در آنجا بسیاری از آثار ایرانی را اجرا خواهیم کرد.
س: نظرتان را در مورد ارکستر نیلپر که با آن همکاری میکنید، چیست.
ج: ارکستر نیلپر ارکستری فوقالعاده است. من قبلاً با این ارکستر ساز زدهام. قالب نوازندههای این ارکستر جوان و بسیار با استعداد هستند. رهبر ارکستر آقای نوید گوهری هم بسیار کار خود را بلد است و بسیار چالشی است و همیشه به دنبال موسیقی نو است و در کارش خیلی جدی است و کار کردن با او بسیار خوشایند است.
س: آیا شما هم با نظر من هم عقیده هستید که یکی از مشکلات این اجرا کیفیت پایین ویلونهای نوازندگان است که علیرغم توانایی و استعداد آن صدادهی که باید از استرینگ انتظار داشت را اقناع نمیکند و مطلب دیگر اینکه تحت تأثیر جغرافیا و موسیقی ایرانی هنوز رگههای از لهجه در پنجهشان هویدا است.
ج: بله. با شما موافقم نوازندگان اینجا تحت تأثیر مدهای موسیقایی ایرانی و فرهنگی غنی ایرانی قرار گرفته و آنچنان که باید به صورت دقیق آن لهجه موسیقی کلاسیک را القا نمیکنند. این نوازندگان از کودکی گوششان با موسیقی مدهای موسیقایی ایرانی آشنا شده و روی پنجه و نوازندگیشان تأثیر گذاشته که به مرور و با تمرین بهبود مییابد. ناگفته نماند که اجرای این قطعه برای هر نوازندهای چالش برانگیز و بسیار سخت است. این نوازندگان جوان قطعاً با تمرین و ممارست و ارائه خوب به بهترین جایگاه خواهند رسید.
س: نظرتان در مورد کیفیت ساز پیانویی که امشب در تالار وحدت با آن اجرا کردید، چیست.
ج: خیلی خوب بود. اولینباری بود که در ایران این فرصت نصیبم شد که با پیانویی با این کیفیت اجرا کنم. قبلاً با پیانوی مدل استاینوی و یاماها اجرا کرده بودم اما این مدل بوسندورف خیلی بیس قویای داشت یعنی نتهای بم آن بسیار پرحجم و خوشصدا بودند.
س: آیا علاقمند به اجرای قطعات محلی و مقامی ایرانی هستید.
ج: خیلی علاقمندم و امیداورم امکانش مهیا شود. البته بسیاری منابع موسیقی دستگاهی ایرانی را مطالعه کردهام و از آنها در آهنگسازی نیز استفاده میکنم.
ارکستر نیلپر به رهبری نوید گوهری برگزیده جشنواره موسیقی معاصر تهران و شرکتکننده در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر است. این ارکستر از فعالترین ارکسترهای خصوصی در تهران است که از سال 1383 تأسیس و مشغول به فعالیت جدی در حوزه موسیقی است. حضور نوازندگان توانمند ایرانی و همچنین حضور و همکاری سولیستهای بینالمللی از جلمه پیانیست مارکینا کاسسکا و الکساندرا پیکاژ نوازنده سولیست ویلون سل است.
آیدین صمیمی مفخم، آهنگساز و پرفورمر، ایران. بنیانگذار و مدیر هنری "مرکز موسیقی نوین اسپکترو"،عضو هیئت موسس و مشاور هنر " کانون موسیقی معاصر تهران"، مشاور هنری "فستیوال موسیقی معاصر تهران" و همچنین از بنیانگذاران رشته "آهنگسازی ایرانی" و "رهبری ارکستر" در دانشگاه جامع علمی و کاربردی.
وی برنده چندین مسابقه بینالمللی آهنگسازی است و به عنوان آهنگساز مدعو در فستیوالهای 4020 لینز، ایمپولس( اتریش)، روزهای استروا (جمهوری چک) ، ماتا ( آمریکا) ، ویسبی ( سوئد)، اوی موس ( آلمان)، قلب پارسی ما ( بلژیک) شرکت کرده است. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد آهنگسازی و پژوهش موسیقی از دانشگاه ملی کومیتاس، ایروان، ارمنستان است.
فارس
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است