آفتاب

همسر ایرانی اختیار کردم و به ایران مهاجرت کردم

همسر ایرانی اختیار کردم و به ایران مهاجرت کردم

مارتینا، پیانیست لهستانی گروه «نیلپر»: خیلی خیلی خوشحالم و افتخار می‌کنم که آثار ارزشمند موسیقی معاصر ایرانی را کار کرده‌ام و همچنان ادامه خواهم داد. شروع کار گروه «نیلپر» از فستیوال معاصر در تهران بود که در اردیبهشت برگزار شد. ما شروع کردیم به اجرای آثار موزیسین‌های معاصر ایرانی.

در چهارمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی کلاسیک «نیلپر» به رهبری نوید گوهری که از دو سولیست لهستانی بهره برده از جمله بهترین اجراهای این چهار روز جشنواره بود که به این بهانه مصاحبه‌ای با مارتینا کاسسکا سولیست پیانوی این گروه صورت پذیرفته است که در ادامه می‌خوانید:

س: در مورد کارهای‌تان با موزیسین‌های ایرانی بگویید.

ج: منظورتان همین اجرا است؟

س: در مورد این اجرا و کلاً اجراها و همکاری‌هایی که با هنرمندان ایرانی داشته‌اید.

ج: من دفعات زیادی با موزیسین‌های ایرانی اجرا و همکاری داشته‌ام. دلیل اصلی این است که من به ایران مهاجرت کرده‌ام و با موزیسین‌ها و هنرمندان ایرانی همکاری فراوان داشته‌ام. و با یک آهنگسازی ایرانی به نام آیدین صمیمی مفخم ازدواج کرده‌ام.

همسرم آهنگساز و موزیکولوژیست است. به این خاطر من به ایران آمدم اینجا زندگی می‌‌کنم و اجراهای متعددی داشته‌ام. از اینکه موسیقی معاصر را ارائه و ترویج می‌دهیم بسیار خرسند هستم. می‌دانید که همیشه همه قطعات جدید در اینجا اجرا نمی‌شوند و ما سعی داریم رپرتوارهایی را انتخاب کنیم که هم برای موزیسین‌ها و هم برای مخاطبین چالشی باشند و از این رویه رضایت‌مند هستیم.

س: قطعه‌ای که امشب اجرا کردید چه نام داشت و اثر چه کسی بود.

ج: این قطعه والس بوستون برای پیانو و سازهای زهی بود که 21 سال است خلق شده است اما برای اولین بار است که در اینجا اجرا می‌شود.

س: متأسفانه امسال خبری از بروشور حاوی اطلاعات اجرا و قطعات و نوازندگان در سالن اجرا وجود نداشت که با ذکر جزئیات اطلاعات در آن درج شده باشد. نظر شما در این مورد چیست.

ج: فکر کنم کتابچه‌ای حاوی اطلاعاتی در مورد اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در لابی سالن اجراها وجود داشته باشد اما من اطلاع چندانی از آن ندارم. در واقع برای دریافت اطلاعات تخصصی‌تر در مورد این موسیقی باید مطالعات و تحقیقات صورت پذیرد که در این مقال و ذکر آن در بروشور نمی‌گنجد.

س:کار شما با این گروه از کجا به صورت جدی شروع شد.

ج: شروع ما از فستیوال معاصر در تهران بود که در ماه آوریل یا همان اردیهبشت برگزار شد. ما شروع کردیم به اجرای آثار موزیسین‌های معاصر ایرانی.

س: از آثار چه آهنگسازان ایرانی استفاده کردید.

ج: با اینکه اجرای من تمام شده هنوز استرس دارم و تمرکزم به هم خورده ولی تا جایی که به خاطر می‌آورم از آثار علیرضا فرهنگ، آیدین صمیمی مفخم، درویشی و بسیاری دیگر از آهنگسازان ایرانی بهره برده‌ایم. خیلی خیلی خوشحالم و افتخار می‌کنم که این آثار ارزشمند را کار کرده‌ام و همچنان ادامه خواهم داد.



س: برنامه آتی شما برای حضور در اینچنین جشنواره‌هایی چه خواهد بود.

ج: من در دور دوم جشنواره موسیقی معاصر که باز هم در ماه آوریل یا اردیبهشت 96 برگزار می‌شود شرکت خواهم کرد در آنجا بسیاری از آثار ایرانی را اجرا خواهیم کرد.

س: نظرتان را در مورد ارکستر نیلپر که با آن همکاری می‌کنید، چیست.

ج: ارکستر نیلپر ارکستری فوق‌العاده است. من قبلاً با این ارکستر ساز زده‌ام. قالب نوازنده‌های این ارکستر جوان و بسیار با استعداد هستند. رهبر ارکستر آقای نوید گوهری هم بسیار کار خود را بلد است و بسیار چالشی است و همیشه به دنبال موسیقی نو است و در کارش خیلی جدی است و کار کردن با او بسیار خوشایند است.

س: آیا شما هم با نظر من هم عقیده هستید که یکی از مشکلات این اجرا کیفیت پایین ویلون‌های نوازندگان است که علی‌رغم توانایی و استعداد آن صدادهی که باید از استرینگ انتظار داشت را اقناع نمی‌کند و مطلب دیگر اینکه تحت تأثیر جغرافیا و موسیقی ایرانی هنوز رگه‌های از لهجه در پنجه‌شان هویدا است.

ج: بله. با شما موافقم نوازندگان اینجا تحت تأثیر مدهای موسیقایی ایرانی و فرهنگی غنی ایرانی قرار گرفته و آنچنان که باید به صورت دقیق آن لهجه موسیقی کلاسیک را القا نمی‌کنند. این نوازندگان از کودکی گوش‌شان با موسیقی مدهای موسیقایی ایرانی آشنا شده و روی پنجه و نوازندگی‌شان تأثیر گذاشته که به مرور و با تمرین بهبود می‌یابد. ناگفته نماند که اجرای این قطعه برای هر نوازنده‌ای چالش‌ برانگیز و بسیار سخت است. این نوازندگان جوان قطعاً با تمرین و ممارست و ارائه خوب به بهترین جایگاه خواهند رسید.

س: نظرتان در مورد کیفیت ساز پیانویی که امشب در تالار وحدت با آن اجرا کردید، چیست.

ج: خیلی خوب بود. اولین‌باری بود که در ایران این فرصت نصیبم شد که با پیانویی با این کیفیت اجرا کنم. قبلاً با پیانوی مدل استاین‌وی و یاماها اجرا کرده بودم اما این مدل بوسن‌دورف خیلی بیس قوی‌ای داشت یعنی نت‌های بم آن بسیار پرحجم و خوش‌صدا بودند.



س: آیا علاقمند به اجرای قطعات محلی و مقامی ایرانی هستید.

ج: خیلی علاقمندم و امیداورم امکانش مهیا شود. البته بسیاری منابع موسیقی دستگاهی ایرانی را مطالعه کرده‌ام و از آنها در آهنگسازی نیز استفاده می‌کنم.

ارکستر نیلپر به رهبری نوید گوهری برگزیده جشنواره موسیقی معاصر تهران و شرکت‌کننده در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر است. این ارکستر از فعال‌ترین ارکسترهای خصوصی در تهران است که از سال 1383 تأسیس و مشغول به فعالیت جدی در حوزه موسیقی است. حضور نوازندگان توانمند ایرانی و همچنین حضور و همکاری سولیست‌های بین‌المللی از جلمه پیانیست مارکینا کاسسکا و الکساندرا پیکاژ نوازنده سولیست ویلون سل است.


آیدین صمیمی‌ مفخم، آهنگساز و پرفورمر، ایران. بنیانگذار و مدیر هنری "مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو"،عضو هیئت موسس و مشاور هنر " کانون موسیقی‌ معاصر تهران"، مشاور هنری "فستیوال موسیقی معاصر تهران" و همچنین از بنیانگذاران رشته "آهنگسازی ایرانی" و "رهبری ارکستر" در دانشگاه جامع علمی و کاربردی.
وی برنده چندین مسابقه بین‌المللی آهنگسازی است و به عنوان آهنگساز مدعو در فستیوال‌های 4020 لینز، ایمپولس( اتریش)، روز‌های استروا (جمهوری چک) ، ماتا ( آمریکا) ، ویسبی ( سوئد)، اوی موس ( آلمان)، قلب پارسی ما ( بلژیک) شرکت کرده است. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد آهنگسازی و پژوهش موسیقی‌ از دانشگاه ملی‌ کومیتاس، ایروان، ارمنستان است.

فارس
کد N1608868

وبگردی