آفتاب
وزیر آموزش و پرورش:

نظام آموزشی ما باید دانش آموزان را با اهمیت محیط زیست آشنا کند

نظام آموزشی ما باید دانش آموزان را با اهمیت محیط زیست آشنا کند

وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه دومین جایزه ادبی سپیدار گفت: نظام آموزشی ما باید دانش آموزان را با اهمیت محیط زیست آشنا کند اما آنچه در این زمینه انجام شده، اندک و ناکارآمد بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی سپیدار عصر امروز، چهارشنبه ۲۹ دی ماه و همزمان با روز ملی هوای پاک در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

فخرالدین دانش‌آشتیانی در این مراسم با اشاره به توجه قانون اساسی به جمهوری اسلامی ایران به مقوله محیط زیست گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام می‌کند حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل فردای جامعه باید در آن زندگی کنند یک وظیفه عمومی است. از این رو فعالیت اقتصادی و صنعتی باید به گونه ای باشد که محیط زیست را تخریب نکند.

وزیر آموزش و پرورش به نقش محیط زیست در توسعه پایدار اشاره و بیان کرد: در بحث توسعه پایدار که محور برنامه‌های توسعه در کشور ماست به مسئله محیط زیست به عنوان یکی از موضوعات اصلیتوجه ویژه شده است. از این رو آلودگی محیط زیست و تخریب تدریجی آن جامعه را نابود می‌کند و فقط با توجه به محیط زیست است که نشاط به زندگی باز می‌گردد. به عبارت دیگر توسعه پایدار، سازگاری با محیط زیست است.

دانش آشتیانی افزود: جدا از تمام این ها طبیعت جلوه ای ازخداوند و تخریب و نابودی آن گناهی نابخشودنی است؛ در کلام بزرگان ما نیز به آگاهی نسبت به مقوله محیط زیست بسیار تاکید شده و در بیانات مقام معظم رهبری نیز محیط زیست جایگاه بالایی دارد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین فرهنگ را، عامل تعیین کننده در رفتار افراد جامعه در ارتباط با محیط زیست دانست و افزود: رفتارهای زیست محیطی تک تک افراد جامعه نشات گرفته از فرهنگ جامعه است شاید محیط زیست در نگاه اول موضوعی کلی باشد که رسیدگی به آن تنها وظیفه یک سازمان به نام سازمان حفاظت از محیط زیست است اما حقیقت چیز دیگری است اگر دقیق تر نگاه کنیم می بینیم پدیده ساده محیط زیست بر تمام مقولات زندگی ما اثر گذار خواهد بود. پس درگیر شدن با مساله حفظ محیط زیست و  رسیدگی به آن وظیفه همه ماست.

او مهمترین و موثرترین گروه جامعه برای آموزش درباره محیط زیست را کودکان و نوجوانان دانست و افزود: دانش آموزان باید با ارزش های محیط زیست آشنا شوند و مهارت های لازم برای حفظ آن را بیاموزند. پس اگر بخواهیم مساله محیط زیست به صورت جدی در جامعه نهادینه شود باید برای کودکان مان برنامه ریزی کنیم.

دانش آشتیانی اضافه کرد: اگر در حال حاضر در جامعه ما افرادی هستند که مخرب محیط زیست هستند و آن را نابود می کنند ریشه آن را قطعا باید در عدم توجه نظام های آموزشی به آگاهی دهی نسل جوان در قبال محیط زیست جستجو کرد در نظام های آموزشی  دنیا توسعه پایدار و آموزش آن هدف اصلی است و محیط زیست نیز به عنوان یک زیر مجموعه از مقولات توسعه پایدار در برنامه‌های موضوعی آموزش و مدارس دنیا قرار دارد.

وزیرآموزش و پرورش، تنها تدوین و تالیف کتب آموزشی در ارتباط با محیط زیست را کافی ندانست و گفت: اگر فکر کنیم صرف این که با تالیف و تولید چند کتاب درسی در موضوع محیط زیست و قراردادن چند ساعت محدود آموزشی کاری از پیش می بریم اشتباه است. توجه به محیط زیست باید در تمام حوزه های زندگی ما وارد شود و به عنوان یک رفتار در جامعه شکل بگیرد. اگر در نظام آموزشی سعی کنیم این ماموریت را برای مدرسه در نظر بگیریم اتفاقات تلخ محیط زیستی در جامعه ما کمتر رخ می دهد.

دانش آشتیانی با اشاره به این که تعلیم و تربیت و آموزش مخصوصا در حوزه محیط زیست تنها به کلاس و چهاردیواری مدرسه خلاصه نمی شود گفت: باید کودکان مان را به دامان طبیعت ببریم تا سازگاری در طبیعت را بیاموزند.

باشگاه هواداران محیط زیستی سپیدار راه اندازی شود

فریدون عموزاده خلیلی دبیر علمی دومین دوره جایزه ادبی سپیدار نیز در سخنانی با اشاره به قول هایی که سال گذشته و همزمان با نخستین دوره از جایزه ادبی سپیدار به بچه ها داده شده بود گفت: سال گذشته دو سه قول به بچه ها دادیم و چندین قول هم از مسئولان گرفتیم. قول هایی که ما به بچه ها دادیم این بود که جایزه سپیدار ادامه پیدا کند و  آثار برگزیده منتشر شود اما برخی از قول های مسئولان به ما هنوز به نتیجه رسیده یا همچنان در دست بررسی است به عنوان مثال هنوز هیچ اقدامی برای تاسیس باشگاه هواداران محیط زیستی سپیدار که هم ما به بچه ها قول داده بودیم و هم از خانم معصومه ابتکار برای عملی شدن آن قول همکاری گرفته بودیم هنوز به نتیجه نرسیده است.

دبیر علمی دومین دوره جایزه سپیدار  در ادامه بیان کرد: بچه ها خیلی بهتر و بیشتر از ما بزرگ ترها به قول های خود عمل کردند و تعداد آثار ارسالی برای جایزه سپیدار از۳۰۰ اثر در سال اول به ۱۲۰۰ اثر  در  سال دوم رسید که خوشبختانه نه فقط تهران و شهرهای بزرگ بلکه بچه ها از همه جای ایران، ایلام، بلوچستان، ارومیه و هرمزگان تا تبریز و اصفهان و اهواز  در دومین دوره از جایزه سپیدار شرکت کرده بودند.

عموزاده خلیلی بیان کرد: تعدادی کتاب آموزشی در حوزه محیط زیست تالیف و تدوین شده اما کافی نیستند باید به فرزندان مان رفتار  و سبک زندگی محیط زیستی را آموزش بدهیم بچه ها محیط زیست را درک می کنند و بیشتر از ما دلشان برای آن می تپد.

۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه محیط زیست منتشر کرده ایم

سیدرضا کروبی، مدیر انتشارات فنی ایران هم گفت: ما در سال ۷۴ نخستین کتاب خود در حوزه محیط زیست را منتشر و در سال ۱۳۸۲ جایزه ملی محیط زیست را کسب کردیم. این جایزه انگیزه‌ای شد تا با شوق مضاعف تالیف و انتشار آثار در حوزه محیط زیست را ادامه بدهیم و تاکنون بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در زمینه محیط زیست منتشر کردیم. کم کم به فکر افتادیم در این زمینه بچه‌ها را نیز تشویق کنیم تا به مساله محیط زیست فکر کنند و این گونه بود که جایزه ادبی سپیدار با همین نگاه کلید خورده است.

بنیان‌گذار جایزه ادبی سپیدار اضافه کرد: برای برگزاری جایزه ادبی سپیدار سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران  و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد  نیز همراهی و همکاری داشتند البته این همکاری بیشتر در جنبه‌های اجرایی بوده به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت از محیط زیست و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در روند داوری‌ها شرکت کردند. کانون سالن حجاب را برای اختتامیه در اختیار ما قرار داد و شهرداری تهران هم با بیلبوردهایی مراسم اختتامیه را معرفی کرد.

کروبی به حضور ۱۵۰ دانش آموز افغانستانی اشاره و بیان کرد: امسال سعی کردیم از بچه‌های ا فغانستانی نیز در خواست کنیم تا آثار خودشان را در زمینه محیط زیست برای جایزه سپیدار ارسال کنند. در نهایت از بین ۳ مدرسه که کودکان افغانستانی در آن تحصیل می‌کنند ۱۵۰ اثر به دست ما رسید و برخی از آنها حتی تا مراحل داوری‌های نهایی نیز بالا آمدند.

کد N1608594

وبگردی