آفتاب
بازدید مدیران خدمات اجتماعی کپنهاگ از سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران؛

نسخه کپنهاگی برای درمان معتادان خیابانی

نسخه کپنهاگی برای درمان معتادان خیابانی

معاون و مدیران خدمات اجتماعی کپنهاگ دانمارک، ضمن حضور در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با فعالیتهای این سازمان آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این دیدار که صبح چهارشنبه ۲۹ دی ماه با حضور «دن اوربه» معاون خدمات اجتماعی شهرداری کپنهاگ و هیات همراه وی و همچنین معاونان و مدیران سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد، طرفین به بحث و تبادل نظر و تجربیات موفق در حوزه ساماندهی آسیبهای اجتماعی و مشارکت های اجتماعی پرداختند.

 معاون خدمات اجتماعی شهرداری کپنهاگ در این دیدار، ضمن تشریح پروژه «U-TURN» به عنوان تجربه ای موفق و الگو برای کاهش، پیشگیری و ساماندهی آسیبهای اجتماعی، گفت: در دهه ۹۰ میلادی متوجه افزایش گرایش جوانان دانمارکی به استفاده از مواد مخدر شدیم و از سوی دیگر، بی میلی آنان نسبت به درمان های رایج، سبب شد تا به فکر راه اندازی سازمانی بیفتیم که روشی متفاوت برای درمان، مبتنی برایجاد جذابیت و اشتیاق میان جوانان مبتلا به اعتیاد و ایجاد انگیزه و اشتیاق برای درمان، در میان آنان ایجاد کنیم.

«دن اوربه» با بیان این که هم اکنون حدود ۸ هزار نفر از جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله اهل کپنهاگ، زیر پوشش خدمات این سازمان قرار دارند افزود:تجربه موفق این پروژه به ما ثابت کرده است که نمی توان نسخه واحدی برای درمان همه آسیب دیدگان اجتماعی تجویز کرد و مبنای فعالیت ها باید مبتنی بر ایجاد فضاهایی جذاب برای جذب و سپس درمان معتادان باشد. برهمین اساس، فعالیت های مختلفی همچون موسیقی درمانی، گروه درمانی، فعالیت های ورزشی نظیر صخره نوردی، آشپزی و تفریح های گروهی در مجموعه برنامه های این سازمان برای درمان معتادان و آموزش خانواده های آنان در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات اجتماعی شهرداری کپنهاگ با تاکید بر این که آسیب دیدگان اجتماعی، معتادان و خیابان خوابها نیز به اندازه دیگر انسانها، حق حیات و بهره مندی از خدمات اجتماعی دارند افزود:«ما معتقدیم که درمانگران، مهمانانی هستند که وارد زندگی خانوادگی آسیب دیدگان اجتماعی می شوند و پس از مدت کوتاهی هم از زندگی آنان بیرون می روند. اما با در اختیارگذاشتن آموزشها، ابزار و راهکارهای مناسب، تلاش می کنند تا با کمک خانواده ها به درمان و ساماندهی این آسیب های اجتماعی بپردازند. »

در این دیدار همچنین دکتر «امیر وارسته» مشاور مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، ضمن خوشامدگویی به هیات دانمارکی و بیان تجربیات و شیوه های ساماندهی آسیب های اجتماعی در شهر تهران افزود: « دپارتمان خدمات اجتماعی شهرداری کپنهاک را از مدتهای قبل می شناسیم و هر چند تفاوت های فرهنگی، اقلیمی و جمعیتی زیادی میان این دو شهر وجود دارد، اما حوزه کشورهای اسکاندیناوی و کشور دانمارک همیشه از علائق مطالعاتی و پژوهشی همکاران ما به عنوان الگوهای موفق بوده است. »

وی افزود:شباهت های مفهومی و اجرایی قابل توجهی که بالاخص در روش های فرآیند کمپین ها در این دو شهر وجود دارد، مرجع قابل اعتنایی برای آنالیز و تحلیل مأموریتهای ما در حوزه خدمات اجتماعی است.

کد N1608284

وبگردی