آفتاب
در ۹ ماهه امسال؛

صدور ۳۳۲ هزارکارت ملی درکردستان/سقط جنین مادران ۱۳ ساله دراستان

صدور ۳۳۲ هزارکارت ملی درکردستان/سقط جنین مادران ۱۳ ساله دراستان

سنندج- مدیرکل ثبت احوال کردستان از صدور ۳۳۲ هزار کارت هوشمند ملی در استان در طول ۹ ماهه امسال خبرداد و گفت: روند صدور کارت ملی هوشمند در حال حاضر در سراسر استان کردستان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن آقایی امروزچهارشنبه در جلسه شورای راهبردی جمعیت و هماهنگی ثبت احوال استان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، گفت: در بحث کارت هوشمند ملی مقرر شده بود امسال در استان ۲۹۸ هزار کارت صادر شود که در ۹ ماهه امسال ۳۳۲ هزار کارت صادر شده است.

وی برنامه تعیین شده برای صدور شناسنامه مکانیزه دراستان را هم ۷۱ هزار جلد ذکر کرد و اظهارداشت: در این ۹ ماهه، ۴۵ هزار جلد شناسنامه مکانیزه صادر شده و به دلایلی از برنامه عقب هستیم که تا پایان سال این تعداد را به ۷۱ هزار جلد خواهیم رساند.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۳، ۲۲ دفتر پیشخوان دولت در استان به بخش خصوصی واگذار شد، عنوان کرد: در هریک از این دفاتر برای چهارنفر اشتغالزایی شده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان اضافه کرد:در دهه مبارک فجر امسال هم قرار شده ۱۵ دفتر پیشخوان دیگر در استان افتتاح شود.

آقایی از راه اندازی دفتر ثبت احوال در آرامستان بهشت محمدی سنندج خبرداد و افزود: طبق برنامه سازمان ثبت احوال در شهرهایی که روزانه ۲۰ نفر فوتی داشته باشند امکان ایجاد دفتر ثبت احوال درآرامستان های آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: در سنندج به منظور رفاه حال شهروندان از سازمان مجوز ایجاد دفتر ثبت احوال در آرامستان بهشت محمدی را دریافت کرده ایم.

سقط جنین مادران ۱۳ ساله دراستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه گفت: یکی از مشکلات موجود استان ازدواج افرادی است که به سن قانونی نرسیدند.

فرزام بیدارپور اضافه کرد: متاسفانه در شهرستان کامیاران و بخشی از روستاهای مریوان عقد کودکان زیر ۱۳ سال توسط روحانیون منطقه جاری می شود و چون به لحاظ قانونی امکان ثبت آن وجود ندارد لذا آزمایشات مربوط به ازدواج هم انجام نمی شود.

وی ادامه داد: تاکنون چندین مورد سقط جنین به دلیل پایین بودن سن مادران باردار در استان داشتیم و این مشکلاتی را برای ما فراهم کرده است.

وی به بحران ساختاری در خانواده ها اشاره کرد و افزود: از جمله مواردی که منجر به ایجاد این بحران شده افزایش سن ازدواج و تمایل کمتر به تشکیل خانواده است.

کد N1608273

وبگردی