آفتاب
احسان شیبانی در گفتگو با مهر:

«چراغ‌های ناتمام» را بر اساس رفتار راوی فیلم تدوین کردم

«چراغ‌های ناتمام» را بر اساس رفتار راوی فیلم تدوین کردم

احسان شیبانی تدوینگر «چراغ های ناتمام» با اشاره به جزییات تدوین این اثر بیان کرد که امیدوار است که این فیلم به خوبی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر دیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» ساخته مصطفی سلطانی محصول مشارکت گروهی جوان برای حضور در بخش مسابقه ملی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است. یکی از عوامل فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام»، احسان شیبانی تدوینگری است که سال ها در گروه تدوین آثار سینمایی و تلویزیونی ابراهیم حاتمی کیا فعالیت داشته و امسال هم با فیلم‌های «چراغ های ناتمام» ساخته مصطفی سلطانی و «پشت دیوار سکوت» ساخته مسعود جعفری جوزانی در جشنواره سی و پنجم فجر حضور دارد.

شیبانی درباره نحوه همکاری خود با فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» گفت: از سال گذشته که فیلمبرداری آغاز شد من هم مشغول تدوین به شکل موازی شدم و با صحبت هایی که با مصطفی سلطانی کارگردان فیلم داشتم، سعی کردم بر اساس فیلمنامه و نگاه کارگردان بتوانم تدوین مناسبی را برای فیلم انجام دهم. البته پرویز شیخ طادی هم به عنوان مشاور کارگردان در مرحله تدوین هم مشارکت داشت و با تلاش انجام شده به دنبال رسیدن به یک تدوین متناسب برای زبان فیلم بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به زمان مناسبی که وجود داشت، ما با دقت تدوین فیلم را در چندین نوبت انجام دادیم و انواع مدل ها و شکل های مختلفی را آزمایش کردیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. با توجه به حساسیت کارگردان و انگیزه ای که من همانند همه اعضای گروه داشتم، بعد از چندین ماه تلاش و تغییرات مختلفی که در مونتاژ صورت دادیم در نهایت به نسخه نهایی رسیدیم.

شیبانی در پاسخ به این که چه مواردی را در شیوه تدوین فیلم «چراغ های ناتمام» بیشتر مورد توجه قرار داده است، عنوان کرد: با توجه به این که فیلم راوی‌محور است ما هم در تدوین سعی کردیم براساس رفتار راوی که نویسنده است، عمل کنیم. در جاهایی این نویسنده سکوت می کند و مواردی را در خلوت خود دنبال می کند و در جاهایی هم عکس العمل هایی دارد و همه این مسایل باید در تدوین ما رعایت می شد و در پی این بودیم که به گونه ای عمل کنیم تا تاثیر لحظات و رفتارهای شخصیت جلال به خوبی منتقل شود.

در فیلم «چراغ های ناتمام» هم در برخی موارد بنا به مقتضای داستان و شرایط کاراکتر اصلی فیلم نیاز بود که یک سکوتی را نمایان سازیم و برخی موارد دیگر هم شرایط فرق می کردوی درباره حفظ ریتم فیلم در تدوین گفت: نوع مونتاژ فیلم بیشتر براساس فضای ذهنی کاراکتر بنا شد تا در کنار همه مواردی که مربوط به کاراکتر است، به گونه ای رفتار کنیم تا ریتم فیلم حفظ شود. در همه فیلم ها این قصه است که نوع تدوین را تعریف می کند که کجاها باید ریتم تند و کجاها کندتر باشد و در فیلم «چراغ های ناتمام» هم در برخی موارد بنا به مقتضیات داستان و شرایط کاراکتر اصلی فیلم نیاز بود که یک سکوتی را نمایان سازیم و برخی موارد دیگر هم شرایط فرق می کرد. من سعی کردم براساس نگاه فیلم و فیلمساز مونتاژ را انجام دهم و برای تدوین روان تر بارها فیلم را مونتاژ کردیم تا بهترین نتیجه رخ دهد.

این تدوینگر درباره نوع همکاری با مصطفی سلطانی کارگردان فیلم «چراغ های ناتمام» گفت: من با مصطفی سلطانی سال ها دوست هستم و ارتباط نزدیکی با هم داریم و برای همین مشارکت خوبی در این فیلم با هم داشتیم و با توجه به این که قبلا در پروژه های دیگری که او به عنوان مدیر تولید فعال بود، مشارکت داشتم از سلیقه و نگاه کارگردان آگاه بودم و در کل همکاری خیلی خوبی در فیلم «چراغ های ناتمام» شکل گرفت.

شیبانی در پایان در پاسخ به این که چه پیش بینی برای فیلم در جشنواره فجر دارد، عنوان کرد: همین که فیلم برای بخش اصلی جشنواره انتخاب شد می تواند نشانه موفقیت باشد. در جشنواره هیچ چیز مشخص نیست و با توجه به سلیقه داوران باید دید چه اتفاقی می افتد و برای خودم به شخصه نتیجه ای که به دست می آید، انقدر مهم نیست و تنها دوست دارم این همه تلاشی که بچه ها برای ساخت فیلم داشتند، همراه با اتفاقات خوبی برایشان باشد. من بیشتر از این که نگران شرایط خودم باشم دوست دارم فیلم «چراغ های ناتمام» در جشنواره فجر به خوبی دیده شود و رضایت مخاطب را به دست آورد و استقبال خوبی از فیلم به عمل آید.

کد N1608233

وبگردی