آفتاب
مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

برخی از ۱۹ ژانویه تاریخ می‌سازند/معرفی نادرست ایران در کتب آذری

برخی از ۱۹ ژانویه تاریخ می‌سازند/معرفی نادرست ایران در کتب آذری

اردبیل – مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برخی تحریفات تاریخی ایجاد شده در واقعه ۱۹ ژانویه به ضرورت هوشیاری در مقابل تاریخ‌سازی از این واقعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا میرمحمدی ظهر چهارشنبه در کارگاه تخصصی بازگشت به هویت در اردبیل تصریح کرد: در رابطه با تاریخ گذشته به جای تاریخ‌سازی باید تاریخ‌پژوهی داشت اما به دلیل تأثیرات واقعه ۱۹ ژانویه برخی تاریخ‌سازی‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: در صورتی که نسبت به بازخوانی دقیق تاریخ و تاریخ‌پژوهی اقدام نشود نسل جدیدی در جمهوری آذربایجان حتی واقعیت ۱۹ ژانویه را به یاد نخواهد آورد و در ادامه ایران را دشمن به جای دوست خطاب می‌کند.

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: تاریخ و ادبیات و فرهنگ آذربایجان از غنای مثال‌زدنی برخوردار است و امروز لازم است با خوانش مجدد این لایه‌های زیرین به لایه‌های قابل مشاهده و دریافت تبدیل شود.

میرمحمدی با تأکید به ضرورت معرفی آذربایجان و غنای تاریخی آن به خود مردم این سرزمین ادامه داد: علاوه بر این در حوزه دیپلماسی نیز باید اقداماتی مد نظر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه در کتب درسی آذری ایران به عنوان کشوری متجاوز معرفی می‌شود و این در حالی است که اسناد تاریخی مغایر آن را نشان می‌دهد و این نگاه ایجاب می‌کند در عرصه دیپلماسی کشور اقداماتی صورت گیرد.

مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید به اینکه در مقابل تحریفات به وجود آمده مسئولیت ما بازگشت به هویت است، ادامه داد: متأسفانه عده‌ای تعریف‌ها و تحریف‌های غلط  غرب را دنبال می‌کنند.

میرمحمدی ۱۹ ژانویه را برابر با تمنا و خواسته مردم آذربایجان برای بازگشت به هویت خود دانست و افزود: این هویت برخوردار از عنصر اسلامی و ایرانی است و آن‌هایی که تا مرزهای ایران آمده بودند به دلیل زبان آذری و قومیت آذری نیامدند.

وی با اشاره به جهت‌دهی غرب و روسیه در شکل‌گیری اندیشه‌های انحرافی پیرامون این مسئله اضافه کرد: نمونه این القا را می‌توان در تغییر موضع نخست‌وزیر ترکیه بعد از استقلال آذربایجان مشاهده کرد.

به گفته مشاور معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این در حالی است که ۱۹ ژانویه اهداف و ابعاد مشخصی داشت و جمعیتی که ۱۰ ها سال از مام میهن به دورمانده بودند به دنبال بازگشت تاریخی به هویت خود بودند.

کد N1608175

وبگردی