آفتاب
مرثیه ای برای یک شهر؛

تیغ شیرابه‌ها روی گلوی محیط‌زیست کرج/تاول چرکی«حلقه دره»بر تن شهر

تیغ شیرابه‌ها روی گلوی محیط‌زیست کرج/تاول چرکی«حلقه دره»بر تن شهر

کرج - عقب‌ماندگی ۱۰ ساله در حوزه مدیریت پسماند کرج باعث ایجاد چالش‌های زیست‌محیطی شده به طوری که تیغ شیرابه‌ها گلوی محیط‌زیست کرج را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «دفن زباله در حلقه دره کرج شاکیان زیادی دارد» این گفته سید حمید طهائی استاندار البرز است، دوم دی‌ماه جاری طهائی در جمع خبرنگاران به این موضوع مهم اشاره کرد و گفت: شهروندان منطقه کیانمهر از بوی تعفن زباله‌ها آزار می‌بینند.

متولیان حوزه پسماند در کرج مدعی امحای روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن زباله در این کلان‌شهر دو و نیم میلیون نفری هستند، زباله‌ای که در همه جای دنیا از آن به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود و بسیاری از کشورها برای بهره‌مند شدن از مزایا و درآمدهای پایدار در این حوزه از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند، در کرج زیرخاک دفن می‌شود.

دفن زباله‌ها در کرج آن‌هم در مرکز حلقه دره که چالش‌های زیست‌محیطی زیادی را به همراه دارد، باعث شده استاندار البرز از دفن سنتی زباله‌ها در کرج ابراز تأسف کند و بگوید باید برای جلوگیری از تجمع شیرابه‌ها حوضچه‌های احداث می‌شد تا شاهد پخش شیرابه‌ها در دشت نباشیم.

وجود کوهی از نخاله در شمال کرج!

نزدیکی منطقه مسکونی کیانمهر کرج به مرکز دفن زباله باعث شده شهروندان از بوی تعفن زباله‌ها در امان نباشد این موضوع از سوی استاندار البرز نیز موردنقد قرار گرفت.

دفن زباله‌های عفونی و بیمارستانی همراه دیگر زباله‌ها در حلقه دره کرج باعث شده که سید حمید طهائی به این مسئله واکنش نشان دهد و بگوید دفن زباله‌های عفونی به همراه دیگر زباله‌ها ممنوع است و مقررشده زباله‌های بیمارستانی تفکیک و در محل دیگری با توجه به استانداردهای محیط زیستی دفن شود.

طهائی به تفکیک زباله از مبدأ در کرج تأکید دارد و اما ابراز تأسف کرده است که در شمال کرج کوهی از نخاله‌های ساختمانی ایجادشده که این نخاله در صورت بازیافت می‌تواند دوباره مورداستفاده قرار گیرد.

اما پس از اظهارات استاندار البرز در خصوص وضعیت پسماند در کرج شنیدن اظهارات متولی محیط زیست البرز نیز خالی از لطف نیست، حسین محمدی شامگاه گذشته در نشست خبری که با محوریت پاسداشت هوای پاک برگزار شد، با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریت پسماند استان به‌ویژه کلان‌شهر کرج با یک عقب‌ماندگی ۱۰ ساله مواجه هستیم، اظهار کرد: قانون مدیریت پسماند در سال ۸۳ و آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۸۴ مصوب شد.

دفن پسماندهای عادی و نخاله های ساختمانی در حلقه دره کرج

وی اضافه کرد: بر اساس قانون و آیین‌نامه مدیریت پسماند باید تا سال ۹۰ صد درصد زباله را به‌صورت تفکیک‌شده جمع‌آوری می‌کردیم و تا پایان سال ۹۳ زباله‌ها را به‌صورت ۱۰۰ درصدی بازیافت و از دفن آن‌ها خودداری می‌کردیم که متأسفانه این مهم محقق نشده است.

مدیرکل اداره محیط‌زیست استان البرز ابراز تأسف کرد که از ۱۰ سال گذشته تاکنون در حوزه مدیریت پسماند در البرز و کرج کوتاهی شده است این در حالی است که برخی دیگر از کلان‌شهرها نیز در حوزه پسماند با مشکلات جدی مواجه هستند.

محمدی با تأکید بر اینکه در این حوزه اتفاقات خوبی نیز رقم خورده است که باید بدان توجه کرد، گفت: در دهه‌های گذشته نخاله‌های تولیدی کلان‌شهر کرج در کنار شهر تخلیه می‌شد و چهره‌ای نازیبا از شهر برای مسافران ترسیم می‌کرد از سال ۹۴ تخلیه نخاله در حریم شهر ممنوع شد.

وی با تأکید بر اینکه به شهرداری کرج اجازه ایجاد یک واحد بازیافت نخاله ساختمانی داده‌شده است، گفت: حال این سؤال مطرح است که چرا متولیان امر زیرساخت‌ها را فراهم نکرده‌اند.

محمدی بابیان اینکه مقررشده است مرکزی برای دفن پسماندهای عادی و نخاله‌های ساختمانی ایجاد شود، گفت: پسماندهای عادی و نخاله‌های ساختمانی نباید در حلقه دره کرج دفن شود.

تذکر به شهرداری و سازمان مدیریت پسماند

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز با تأکید بر اینکه در حال حاضر شهرداری کرج در حال مطالعه برای مکان‌یابی جدید بر اساس ضوابط محیط زیستی است، گفت: جابه‌جایی حلقه دره کرج به اعلام نتیجه این مطالعات مرتبط است.

محمدی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه اقداماتی که در حلقه دره کرج در حال انجام است را تائید نمی‌کنیم، گفت: مسئولیت رسیدگی به شکایات مردم هستیم به همین منظور به شهرداری کرج و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تذکرات فراوانی داده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی شهرداری و سازمان مدیریت پسماند کرج در حوزه مدیریت پسماند اشاره کرد و افزود: امید داریم سرعت انجام این اقدامات بیشتر شود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز یکی از مشکلات حوزه مدیریت پسماند در کرج را وجود شیرابه‌ها در حلقه دره اعلام کرد و گفت: این شیرابه‌ها طی ۲۰ سال گذشته در این محل تجمیع شده است که محیط‌زیست را تهدید می‌کند به همین منظور از شهرداری و سازمان مدیریت پسماند خواسته‌ایم وضعیت شیرابه‌ها را مدیریت کند.

دفن سلامتی در حریم شهر!

محمدی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت پسماند و شهرداری کرج برای مدیریت شیرابه‌های حلقه دره که منابع آبی زیرزمینی را تهدید می‌کنند طرحی را در حال اجرا دارد، ابراز امیدواری کرد که این طرح پاسخگو باشد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز به موضوع تفکیک زباله از مبدأ اشاره و گفت: زباله‌ها منابعی هستند که در کرج دفن می‌شوند این در حالی است که ۹۵ درصد زباله‌ها قابل بازیافت هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید عقب‌ماندگی حوزه مدیریت پسماند در کرج جبران شود، گفت: شهرداری در کارگروه پسماند موظف شده است برنامه جامع و تفصیلی حوزه مدیریت پسماند را تهیه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می‌رسد متولیان اصلی مدیریت پسماند در استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج باید برای مقابله با چنین معضلی راه‌حل ارائه کنند و بدانند کمتوجهی نسبت به ساماندهی پسماندها یعنی دچار شدن به دردسری بزرگ که خلاصی از آن بااعتبار هنگفت و معجزه‌ای بزرگ امکان‌پذیر است نباید اجازه داده شود سلامتی در حریم شهر دفن شود.

کد N1607893

وبگردی