آفتاب
صنعت قزوین و اقتصاد مقاومتی پس از ۹ ماه؛

قزوین صنعتی تشنه اقتصاد مقاومتی است

قزوین صنعتی تشنه اقتصاد مقاومتی است

قزوین-قطب بودن قزوین در حوزه صنعت، همچنان‌ یک فرصت و مزیت استان محسوب می شود اما بی توجهی به اقتصاد مقاومتی ممکن است به تضعیف جایگاه صنعتی آن منجر شود.

خبرگزاری مهر- گروه استانها، میترا بهرامی: حوزه صنعت و تولید، بخش زیادی از چرخه اقتصاد و اشتغال جوامع را تشکیل می‌دهد و قزوین با داشتن بیش از ۳ هزار واحد تولیدی و صنعتی، یک استان بزرگ صنعتی و در واقع قطب صنعتی کشور است.

از آنجا که اقتصاد مقاومتی در صورت اجرای صحیح و هدفمند سیاست‌های این حوزه می‌تواند به حل مشکلات اقتصادی بینجامد، در پی نامگذاری سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» طرح‌ها و برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت و در استان قزوین نیز از همان هفته‌های نخست سال، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آغاز به کار کرد.

اینک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین ۲۵ جلسه از ابتدای سال تشکیل داده و در آن به طرح مباحث مختلف در راستای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخته اما آنچه اهمیت دارد، دستاوردهای عملی و خروجی‌های این جلسات است.

پرداخت ۸۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین می‌گوید: در ۲۵ نشست این ستاد تلاش کرده ایم مشکلات مهم اقتصادی استان به خصوص در بخش صنعت مورد ارزیابی قرار گیرد و علاوه بر آن، در نشست‌های ستاد تسهیل رفع موانع تولید و دیگر نشست‌ها مشکلات مهم این بخش بررسی شود.

ابوالفضل یاری می‌افزاید: برای رفع مشکلات، ابتدا با توجه به برنامه کشوری از واحدهای مشکل‌دار استان خواسته شد تا در سایت بهین‌یاب ثبت‌نام کنند که بیش از ۲ هزار واحد نسبت به این کار اقدام کردند و پس از آن، واحدهای یاد شده مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی ادامه می‌دهد: برای استان حدود یک‌هزار سهمیه در نظر گرفته شده بود و علاوه بر آن با توجه به صنعتی بودن استان قزوین، در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان، حل مشکلات ۴۰۰ واحد هم به آن اضافه شد.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین با اشاره به انجام بررسی‌های مربوط به وضعیت واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی بیان می‌کند: سایت بهین‌یاب مربوط به واحدهای کوچک و متوسط استان بود که تاکنون به حدود ۸۷۲ واحد در حدود ۸۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده و بقیه پرونده‌ها نیز در دست بررسی است.

یاری عنوان می‌کند: این وام‌ها در حال حاضر پرداخت شده و واحدها برای تسهیلات دریافت شده متعهد هستند با توجه به مقیاسی که مورد نظر است، تولید و ایجاد اشتغال داشته باشند.

قطب بودن قزوین در حوزه صنعت، همچنان‌که یک فرصت و مزیت بزرگ برای استان محسوب می‌شود، بدون مقاوم کردن اقتصاد، ممکن است به عاملی برای تضعیف موقعیت اقتصادی و صنعتی قزوین تبدیل شود.

یادمان باشد اقتصاد مقاومتی چیزی نیست که تنها با تشکیل جلسه و بدون خروجی‌و دستاورد عملی محقق شود از این رو در سالی که به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده باید دنبال عملیاتی شدن طرح ها و ایده ها باشیم تا به رونق اقتصاد و اشتغتل کشور کمک شود و بدانیم در شرایط کنونی، قزوین صنعتی بیش از هر زمانی تشنه اقتصاد مقاومتی است.

کد N1607857

وبگردی