آفتاب

توسعه روابط مسکو و تهران در سایه اجرای برجام

توسعه روابط مسکو و تهران در سایه اجرای برجام

تسنیم نوشت: به نوشته یک روزنامه روسی، روابط روسیه و ایران در دوره یک ساله اجرای برجام کاملا موفقیت آمیز توسعه پیدا کرده و دورنمای همکاری‌های دو کشور بسیار روشن است.

روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو در گزارشی پیرامون نتایج یک ساله اجرای برجام می نویسد: در تاریخ 16 ژانویه سال 2016 دولت آمریکا و جامعه بین الملل تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را لغو کردند. هرچند تازه یک سال از توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای عضو «1+5» می گذرد، ولی می توان تاثیر این مسئله را بر توسعه اقتصادی و روابط بین المللی ایران مشاهده کرد.

بدعهدی غرب در تحقق وعده‌ها

به نوشته این روزنامه، یک سال قبل اقتصاد ایران در وضعیت بحرانی قرار داشت و به همین دلیل خبر لغو تحریم‌ها علیه ایران عملا یک جشن ملی در این کشور بوجود آورد. هرچند با گذشت یک سال این شادی کم رنگتر شده است.

بیشترین امید مقامات جمهوری اسلامی آزاد شدن دارایی‌های مسدود این کشور در بانک‌های غربی بود، ولی این مسئله تا به امروز تحقق پیدا نکرده است و ایران همچنان قادر نیست از میلیاردها دلار دارایی‌های خود که بر اساس برخی ارزیابی‌ها بیش از 107 میلیارد دلار است، استفاده کند.

علاوه بر این امیدها برای سرازیر شدن سرمایه های خارجی به اقتصاد ایران نیز چندان به واقعیت نپیوسته است. افزایش صادرات نفت هم تاثیر زیادی بر اقتصاد ملی نداشته است، چرا که قیمت نفت در حال حاضر چندان بالا نیست. ضمن اینکه با وجود مقاومت زیاد، ایران به کشورهای دیگر صادرکننده نفت نیاز دارد تا به همراه آنها میزان استخراج نفت را کاهش دهد تا از افزایش قیمت نفت حمایت شود.

این در حالی است که آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا همچنان از همکاری با ایران در بسیاری از زمینه ها خودداری می کنند. برای مثال آلمان از فروش برخی پلیمرها به ایران خودداری و اعلام کرد که آنها ممکن است در برنامه هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرند. توافق برای فروش هواپیماهای جدید به ایران هم با مشکلات زیادی روبرو بود، این در حالی است که طی دهها سال تحریم ناوگان حمل و نقل هوایی ایران بشدت آسیب دیده و نوسازی آن از اهمیت زیادی برخودار است.

در همین راستا بود که "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران هشدار داد که اگر کشورهای غربی موانع موجود برای شکوفایی اقتصاد جمهوری اسلامی را از میان برندارند، این کشور می تواند به راحتی برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد. این اظهارات گویای نارضایتی مقامات تهران از عملکرد غرب، با وجود انعقاد توافق هسته‌ای است.

رفع مانع تحریم‌ها برای توسعه همکاری روسیه و ایران

«ایزوستیا» در ادامه می نویسد: با وجود این روابط روسیه و ایران طی یک سال گذشته و در سایه توافق هسته‌ای با موفقیت کامل توسعه پیدا کرده است. روسیه بلافاصله با برطرف شدن مانع تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، شروع به تحویل سامانه‌های دفاع ضد موشکی اس-300 به ایران نمود که مدتها قبل قرارداد فروش آنها را با این کشور بسته بود. روابط دو کشور همسایه در زمینه همکاریهای نفتی نیز با موفقیت در حال توسعه است.

کارشناسان دورنمای روشنی برای همکاری‌های ایران و روسیه پیش بینی می کنند، چرا که همواره این مقامات مسکو بودند که خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران بوده و حتی در دوران تحریم‌ها نیز بیشترین مذاکره را با این کشور داشتند. در واقع گفتگوهای سازنده بین مقامات تهران و مسکو، حتی برای لحظه‌ای متوقف نشده و دقیقا همین وضعیت است که دلیلی برای خوش بینی آینده روابط دو کشور است و ثابت می کند که شرایط هر چقدر هم دشوار باشد، روسیه و ایران همیشه دلیلی برای حفظ روابط دوستانه خود دارند.

52311

کد N1607840

وبگردی