آفتاب
خبر

گشایش نخستین ال‌سی خارجی برای نوسازی پالایشگاه آبادان

گشایش نخستین ال‌سی خارجی برای نوسازی پالایشگاه آبادان

بزرگ‌ترین قرارداد ایران و چین در صنعت پالایش نفت به ارزش ۳ میلیارد دلار در بهمن‌ماه امسال اجرایی می‌شود. معاون وزیر نفت با اعلام این خبر ...

دنیای اقتصاد:بزرگ‌ترین قرارداد ایران و چین در صنعت پالایش نفت به ارزش ۳ میلیارد دلار در بهمن‌ماه امسال اجرایی می‌شود. معاون وزیر نفت با اعلام این خبر در حاشیه افتتاح اولین موزه صنعت نفت کشور گفت: این قرارداد بهمن‌ماه امسال، با سفر هیات نفتی چین به تهران اجرایی خواهد شد. عباس کاظمی روز گذشته با اشاره به توافق انجام گرفته با چینی‌ها برای اجرای بزرگ‌ترین پروژه صنعت پالایشگاهی کشور گفت: هفته گذشته به‌طور رسمی، فاینانس طرح تثبیت و بهبود کیفیت پالایشگاه نفت آبادان ازسوی چین بازگشایی شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه بهمن‌ماه امسال، هیاتی متشکل از معاون وزیر نفت و انرژی چین به ایران سفر خواهد کرد، تصریح کرد: بر این اساس، قرارداد اجرای طرح تثبیت و بهبود کیفیت پالایشگاه نفت آبادان با حضور مقامات ایران و چین امضا و به‌منظور تثبیت ظرفیت پالایشی این پالایشگاه ۱۰۰ ساله، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ٥ اتحادیه اروپا، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش تولید گازوئیل و بنزین با بهبود تکنولوژی تولید، همچنین کاهش تولید نفت‌کوره و جمع‌آوری مخازن و تاسیسات فرسوده انجام خواهد شد. معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح بزرگ پالایشگاهی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تا پیش از پایان امسال تاکید کرد: ارزش فاینانس این طرح پالایشگاهی، حدود سه میلیارد دلار برآورد می‌شود.

 

اولین موزه صنعت نفت ایران افتتاح شد

روز گذشته اولین موزه صنعت نفت ایران با عنوان موزه بنزین خانه آبادان روز گذشته افتتاح شد. در این مراسم امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین الملل وزیر نفت، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و غلامرضا ریاحی حضور داشتند. عملیات ساخت موزه نخستین پمپ بنزین ایران كه حدود یک سال پیش آغاز شده بود، اکنون به پایان رسیده و آماده بهره‌برداري است. اين جايگاه كه در سال 1306 هجري شمسي (1927 میلادی) در مركز شهر آبادان از سوی شركت بريتيش پتروليوم احداث شد، در ابتدا برای توزيع وفروش نفت سفيد مورداستفاده قرار مي‌گرفت و با گذشت زمان و با ورود اتومبيل، جايگاه به پمپ بنزين تبديل شد. به گفته مسوولان این طرح، موزه مذکور از يك ساختمان اصلي و دو ساختمان جنبي تشكيل شده است. در ساختمان اصلي يا موزه مركزي، كليه اسناد، مدارك و اشياي مرتبط مانند انواع نازل، كيل، پيمانه، تلمبه، مخازن پرچي، به همراه تصاوير و مستندات قديمي به منظور بازسازي شيوه اوليه توزيع بنزين به نمايش در‌آمده است. در ساختمان های جنبی نیز، سه سالن براي نمايش مستندات مربوط به پخش و یک سالن به عنوان فروشگاه براي عرضه محصولات فرهنگي و هنري در نظرگرفته شده است. همچنین در محوطه جايگاه، انواع پمپ بنزين از دستي گرفته تا ديجیتال و تعدادي خودروی سوخت‌رسان قديمي به چشم مي‌خورد. ٢٠ نقطه برای ايجاد موزه‌هاي صنعت نفت در شهر آبادان در نظر گرفته شده كه از ميان آنها، پنج نقطه در فاز نخست و در اولویت بهره برداري قرار گرفته است؛ نخستين جايگاه سوخت‌رساني، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای (Artisian School)، اسکله تاریخی، نیروگاه شماره یک پالایشگاه و خانه‌های تشریفاتی از جمله اين موقعيت‌ها به شمار مي‌روند. تا پایان سال دو موزه نفت دیگر در سطح کشور افتتاح خواهد شد.

کد N1607630

وبگردی