آفتاب

دلارهای عربستان در برابر اراده مردم مصر دود شد

دلارهای عربستان در برابر اراده مردم مصر دود شد

ایرنا نوشت: پس از چندین ماه تظاهرات مردمی، دادگاه عالی مصر روز گذشته (دوشنبه) توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر را که طی آخرین سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به قاهره و در دیدار وی با «عبدالفاتح السیسی» رئیس جمهوری مصر انجام شد، ملغی اعلام کرد.

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر برای مواجه با بحران مالی و اقتصادی و بدهی های کلان این کشور توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر را به عربستان سعودی که به دنبال راهی برای اعمال سیادت خود بر مصر بود، پذیرفت و پس از این توافق ملک سلمان قول میلیاردها دلار سرمایه گذاری در مصر را ارائه کرد.
در عین حال واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران به سعودی در جریان سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر در کنار میلیاردها دلار کمک سعودی ها به قاهره، موجی از خشم و اعتراض را در مصر برانگیخت.
کاربران فضای مجازی در مصر با تشبیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور به یک فروشنده دلال، اقدام وی را فروش کشور و میراث ملی مصری ها نامیدند و به شدت از آن انتقاد کردند.
السیسی برای موجه جلوه دادن تصمیم خود، موضعی تدافعی در پیش گرفت و گفت که مصر قلمرو خود را تسلیم نکرده، بلکه صرفا حق سعودی ها را به آنها اعاده کرده است.
دولت مصر مدعی است که جزایر دو گانه تیران و صنافیر واقع در دهانه خلیج عقبه متعلق به عربستان است و ریاض در سال 1950 از قاهره خواسته است از این جزایر در برابر رژیم صهیونیستی محافظت کند.
بیش از 200 فعال و معترض مصری در تظاهرات‌علیه این توافق دستگیر شده و عده‌ای به حبس محکوم شده‌‎اند.
رژیم آل سعود تلاش می کند به هر روشی سلطه خود بر کشورهای عربی را حفظ کند و این کار را با دلارهای نفتی انجام می‌دهد، اما اینبار اراده مردم مصر بر دلارهای سعودی فائق آمد و سعودی ها نتوانستند کاری از پیش برند.
عربستان یکی از حامیان اصلی «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری این کشور از زمان سرنگونی«محمد مرسی»، رئیس جمهوری پیشین بوده است. همین امر باعث می‌شود که سعودی‌ها انتظارات زیادی از السیسی داشته باشند که مورد پسند مردم مصر نیست.
دولت مصر پیشتر از این توافق‌نامه حمایت و تأکید کرده بود که این توافق‌نامه دستاوردی مهم است که به دو کشور امکان استفاده از منطقه اقتصادی و منابع طبیعی آن را می‌دهد.
دولت مصر توافق‌نامه ترسیم مرزهای دریایی با عربستان را به پارلمان مصر ارجاع داده بود. پارلمان این کشور موعد رأی‌گیری در این خصوص را که قرار بود ۱۱ ژانویه(22 دی ماه) باشد، به تأخیر انداخته و هنوز موعد مشخصی تعیین نشده است.
بسیاری از شهروندان مصری روز گذشته در اطراف دادگاه عالی اداری مصر برای شنیدن حکم نهایی این دادگاه در خصوص توافق واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به مصر و ترسیم دوباره خطوط دریایی عربستان و مصر گرد آمده بودند که با شنیدن حکم تاریخی دادگاه عالی این کشور به شادی و پایکوبی پرداختند.
عربستان سعودی در ماههای گذشته با اختلاف هایی که با مصر در زمینه بحران های منطقه بخصوص در یمن و سوریه داشته سعی کرده با همراه ساختن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تشکیل یک ائتلاف، قاهره را که در حال حاضر با بحران مال و کسری بودجه و بدهی های خارجی مواجه است تحت فشار قرار دهد و به لحاظ اقتصادی تحریم کند.
سعودی ها در اولین اقدام پس از شنیدن موضع مصر در خصوص بحران سوریه و حمایت از راه حل سیاسی برای بحران این کشور و دولت مرکزی آن در اولین اقدام خود، دستور دادند که شرکت نفتی سعودی - آمریکایی آرامکو فروش تولیدات نفتی خود به مصر را قطع کند.
قاهره نیز برای تامین نیازهای نفتی و سوختی خود به کشورهای دیگر از جمله عراق روی آورد و توافق واردات ماهیانه دو میلیون بشکه نفت از این کشور و توافق هایی در زمینه فرآورده های نفتی دیگر را به امضا رساندند.
رای مصر به نفع پیش‌نویس قطعنامه آتش بس در سوریه که از سوی روسیه مطرح شده بود، با تحریک ریاض باعث خشم کشورهای عرب کوچک حاشیه خلیج فارس شد و آنها با پیوستن به اردوگاه سعودی اعطای هرگونه کمک به قاهره را تحریم کردند.
عربستان همچنین برای انتقام گیری از مصر وارد جنگ آبی مصر در قاره آفریقا و حوزه استراتژیک آن در رود نیل شد.
از زمان جنگ آب در منطقه که رژیم صهیونیستی آن را شعله‎ور کرد، خطر مصر را تهدید می‎کند، زیرا رژیم صهیونیستی تلاش کرد از آب‎های نیل به عنوان سلاحی برای تضعیف مصر استفاده کند؛ جنگی که از آغاز درگیری عربی - اسرائیلی متوقف نشده است.
مسئولان سعودی سفر به کشورهای آفریقایی را شدت بخشیدند و از پروژه های مورد مناقشه مصر و کشورهای آفریقایی همانند سد 'النهضه' اتیوپی دیدار کردند.
پایگاه خبری تحلیلی «ارادة الشعب» در همین راستا اعلام کرد: اگر مسئولان خلیج فارس به ادیس آبابا می‌روند به دلیل عشق به اتیوپی یا جیبوتی یا اریتره نیست، بلکه به دلیل عشق انتقام از مصر است و علنا پس از آنکه مصر را کنار گذاشتند، میلیون ها دلار علیه این کشور هزینه می کنند و به همین دلیل به جای جنگ با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) علیه مصر وارد جنگ شدند.
سفرهای مقامات عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و قطر به آدیس ابابا و مشخصا بازدید از سد النهضه اتیوپی نشان دهنده اوج بحران بین قاهره، ریاض و دوحه است.
'حسن نافعه' استاد علوم سیاسی مصر در این باره گفت: سفر دو هیات قطری و سعودی به اتیوپی پیامی جز این نداشته است که اگر مصر با سیاست خارجی ریاض همراهی نکند، تنش در روابط سه جانبه افزایش خواهد یافت.
سعودی ها همواره دولت مصر را زیر دین کمک های مالی خود دانسته و از آنها انتظار حمایت و جانبداری از سیاست های افراط گرایانه و تنش آمیز آنها در منطقه را داشته اند.
یکی از مسئوان سعودی پیشتر افشا کرد که موضع گیری های مصر و گشودن آغوشش به روی دولت های سوریه و ایران آن هم در چنین زمانی رهبران عربستان را شگفت زده کرد و آن را «خنجر زدن» از پشت، پس از بسته کمک های مالی کلان که به خزانه ورشکسته مصر تزریق کردند و نزدیک به 27 میلیارد دلار می رسد،به شمار آوردند.
هر چند عربستان ممکن است دست به اقدامات انتقامجویانه علیه مصر بزند، مانند بسیح کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس (به استثنای سلطنت عمان)و تحریک آنها برای توقف هر گونه کمک مالی به دولت مصر و بستن درهای کار به روی مصری ها و حمایت مالی و سیاسی و رسانه ای از جنبش اخوان المسلمین در مصر، لیبی، سوریه و یمن و گسترش روابط با اتیوپی که در حال حاضر در حال ساخت سد النهضه برای ذخیره کردن آب نیل و کاهش سهم مصر است، اما در برابر اراده ملت های منطقه و آنچه روز گذشته شاهد آن در مصر بودیم سعودی ها روز به روز در منطقه منزوی تر می شوند و ریاض که همواره حق ملت های منطقه را با خریدن حکام دست نشانده آنها نادیده می گیرد، اما راه به جایی نمی برد.
52312

کد N1607373

وبگردی