آفتاب

صدا و سیما، پیروز نبرد رسانه‌ای در جهان است

صدا و سیما، پیروز نبرد رسانه‌ای در جهان است

سید رمضان موسوی مقدم (قائم مقام صداوسیما) با اشاره به تلاش رسانه‌های استکباری برای پنهان کردن برخی واقعیات در جهان گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی، پیروز نبرد رسانه‌ای در جهان است.

به گزارش ایلنا، قائم مقام سازمان صدا و سیما در مراسم افتتاح سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به پیشرفت‌های رسانه ملی، با وجود تحریم‌های سخت گفت: تحریم‌ ابزارهای رسانه‌ای، لکه ننگی بر پیشانی کشورهای استکباری است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم افزود: با وجود اینکه حتی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های بین المللی است، رسانه ملی توانسته به پیشرفت خوبی در عرصه رسانه‌ و ساخت تجهیزات مورد نیاز برای توسعه آن دست یابد.

موسوی مقدم گفت: امروز ما در متن و بطن جنگ نرم قرار داریم و مهم‌ترین مولفه در این جنگ نرم، رسانه‌ها هستند. در شرایط فعلی، رسانه‌ها به جای اینکه وسیله تبادل فرهنگی باشند، تبدیل به یک ابزار برای جنگ رسانه‌ای شده‌اند و نمی‌توان این امر را انکار کرد که استکبار، این جنگ نرم را مدیریت و هدایت می‌کند و از همه ابزارهای رسانه‌ای به شکل انحصاری استفاده می‌کند.

موسوی مقدم با اشاره به تاثیر پیشرفت تکنولوژی در محتوای رسانه‌ای گفت: محتوا و تکنولوژی رسانه‌ای به حدی به هم تنیده شده‌اند که دیگر تولیدی بدون فناوری امروزی تصور پذیر نیست. رسانه‌ها بدون فناوری نوین دیگر امکان رشد ندارند و قدرت جذب مخاطب نخواهند داشت. این وابستگی به توسعه فناوری رسانه، هم در حوزه گسترش و هم در حوزه محتوا، وجود دارد.

وی ادامه داد: در این نبرد رسانه‌ای، یک طرف انقلاب اسلامی و جریان توحیدی است که در مقابل جبهه رسانه‌ای استکبار قرار دارد.

موسوی مقدم با اشاره به تحریم‌های غرب بر جریان آزاد رسانه‌ای جمهوری اسلامی گفت: کشورهایی که از مدعیان حقوق بشر هستند و فریاد آزادی اطلاعات سر می‌دهند، رسانه ملی و مردم ایران را در حوزه تکنولوژی رسانه تحریم می‌کنند، اما صدا و سیما با وجود این محدودیت‌ها به توسعه قابل قبول و منطقی رسیده است.

وی افزود: با توجه به تمام محرومیت‌ها، میانگین توسعه دیجیتال صدا وسیما، بالای 95 درصد در کشور بوده است و فشارها باعث شده است که با داشته‌ها و بومی کردن دانش فنی، موانع را کنار بگذاریم .

معاون توسعه و فناوری رسانه صدا و سیما، دیگر سخنران نشست امروز بود. وی با اشاره به سیر شکل‌گیری رسانه های نوین در دنیا گفت: رسانه‌ها در طول تاریخ اهمیت بسزایی داشتند و روند رشد این رسانه‌ها ارتباط مستقیم با فناوری داشته است. رسانه‌های مکتوب یا رسانه‌های توده‌ای، همچون کتاب و روزنامه ها در قرن چهارده، با ظهور و پیشرفت چاپ و نشر، مسیر نوینی را در رسانه به وجود آوردند و با آمدن ابزار تلویزیون در 1945، رسانه قدرت انتشار تصویر را به دست آورد.

علیدادی با اشاره به رشد رسانه‌ها مجازی در دنیا گفت: امروز شاهد هستیم که امکان دسترسی و تولید تصاویر ویدئویی برای کاربران و مخاطبان فراهم شده است و به کمک ابزارهای نوین ارتباطی، یک همگرایی بین بخش‌های تولید و انتشار شکل گرفته است.

‎وی ادامه داد: در فضای دگرگونی و تغییر به سمت همگرایی رسانه‌ای، سازمان صدا و سیما تلاش دارد که هم از تکنولوژی‌های جدید استفاده و هم مخاطبان خود را حفظ کند. دکتر علیدادی تاکید کرد: ورود رسانه‌های نوین به صدا وسیما با برنامه‌ریزی دقیق در حال اجراست و توسعه سیستم دیجیتال و استفاده از خدمات ارزش افزوده مثل خدماتی چون، رادیو نما، DVBو EPGرا در سیستم های دیجتال، با همت جهادی در سازمان محقق کرده‌ایم.

 علیدادی هدف از برگزاری اجلاس سیزدهم را ارتقای همگرایی همه لایه‌های رسانه ملی شامل لایه های تولید، پخش و دریافت دانست و افزود: تلاش می‌کنیم مسیر تکنولوژی را در لایه‌های تولید و پخش رسانه ملی هموار کنیم.

رئیس اجلاس سیزدهم فناوری رسانه گفت: در نمایشگاه فناوری رسانه در حاشیه این اجلاس، آخرین تکنولوژی‌های روز در دنیای رسانه ارائه شده است.

رصد فناوری‌های رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان سازمان، ایجاد خلاقیت درون مجموعه فنی سازمان و مدیریت غیر مستقیم مجموعه‌های زیر ساختی فنی سازمان صداو سیما از جمله اهداف برگزاری این اجلاس سیزدهم فناوری رسانه است.

کد N1607221

وبگردی