آفتاب

10 میلیون موبایل به زباله‌دانی می‌روند

10 میلیون موبایل به زباله‌دانی می‌روند

ایلنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق پیش‌بینی‌ها به زودی حدود 10 میلیون دستگاه تلفن همراه (موبایل) به عنوان زباله و پسماند در کشور خواهیم داشت که قطعا باید برنامه‌ریزی برای بازیافت این پسماندها از طریق تکنولوژی‌های نوین صورت پذیرد.

[span]به گزارش ایلنا، [span] [span]معصومه ابتکار  در همایش مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اعلام اینکه طبق پیش‌بینی‌ها به زودی حدود 10 میلیون دستگاه تلفن همراه (موبایل) به عنوان زباله و پسماند در کشور خواهیم داشت، گفت: قطعا باید برنامه ریزی برای بازیافت این پسماندها از طریق تکنولوژی های نوین صورت پذیرد تا مجددا قابل استفاده یا جذب در طبیعت باشند.

[span] [span]معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نگاه اقتصادی در جهان از اقتصاد خطی به اقتصاد دوار تغییر کرده است، اظهار کرد: مبنای اقتصاد دوار بازیافت و بازگشت تمامی مواد به طبیعت درست شبیه شکل اول یا بازگشت به چرخه تولید است به طوریکه هیچ دور ریزی وجود نداشته باشد.

[span] [span]رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: فناوری های نوین و سبز می توانند بازوی کمکی مناسبی در حوزه پسماند به خصوص پسماندهای صنعتی و الکترونیکی باشند و از این رو ضروری است تا این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرد.

[span] [span]وی با اشاره به اقدام های سازمان حفاظت محیط زیست برای بسط و توسعه فناوری های نوین و سبز در حوزه محیط زیست، گفت: برگزاری استارتاپ های سبز با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و مراکز علمی و دانشگاه ها، ایجاد صندوق ملی محیط زیست به عنوان ابزار شتاب دهنده فناوری های سبز، برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط‌زیست در اسفندماه سالجاری با حضور کشورهای مختلف دنیا و فرصتی که برای انتقال و تبادل دانش، تجربه و تکنولوژی در حوزه محیط زیست ایجاد می شود، از جمله این فعالیت ها است.

[span] [span]به گفته ابتکار، توسعه تکنولوژی ها و فن آوری های سبز علاوه بر کمک فزاینده به رفع چالش های محیط زیستی کشور می تواند به رشد و رونق اقتصادی کشور نیز کمک کند.

[span] [span]تاثیر2 میلیون مشعل و موتورخانه در آلودگی هوای تهران

[span] [span]معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر، حدود 2 میلیون مشعل و موتورخانه در منازل تهران می‌سوزد که نقش بسزایی در آلودگی هوای این کلان شهر دارد، افزود: بخش مهمی از این میزان مصرف به دلیل الگوی نادرست مصرف انرژی و سوخت در کشور، منجر به  اتلاف و هدر رفت انرژی ، همچنین تولید آلودگی هوا و افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه ای می‌شود.

[span] [span]رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری سیاست ملی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1389 برای کاهش 50 درصدی شدت انرژی در کشور از طریق اصلاح الگوی مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن، خاطرنشان کرد: ضروری است برای جلوگیری از این روند اتلاف انرژی در کلیه ساختمان های دولتی، اداری، خانگی، نیروگاهی برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد تا از طریق اصلاح الگوی مصرف موفق به کاهش میزان انرژی مصرفی، آلودگی هوا تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای شویم.

[span] [span]وی ادامه داد: علاوه بر سیاست و تکلیف ملی، تعهد و هدف گذاری جهانی نیز در زمینه مقابله با گرمایش زمین، تغییر اقلیم و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با جامعه جهانی در این زمینه برنامه ای ارائه داده تا با لحاظ رشد اقتصادی 8 درصدی تا سال 2030   از میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود 4 درصد غیرمشروط و 8 درصد مشروط به رفع کامل تحریم ها و انتقال تکنولوژی ها و فناوری های نوین کم کندکه موفقیت وافق هسته ای و مذاکرات برجام   در دستیابی به فن آوری های نوین و سبز و گسترش همکاری های محیط زیستی با سایر کشورهای جهان   بسیار تاثیرگذار بوده است.

[span] [span]ابتکار ضمن تاکید بر اینکه توافق نامه پاریس توسط دولت و مجلس به تصویب رسیده است، تصریح کرد: البته ما کشوری نیازمند توسعه و رشد در بخش صنعتی، انرژی و در حوزه نفت و گاز هستیم و موضوع توسعه   در کشور   اولویت دارد و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم اما این توسعه باید به سمت توسعه پایدار و با حاکمیت نگاه محیط زیستی حرکت کند.

[span] [span]وی ادامه داد: ضروری است در مسیر توسعه کشور، حفظ محیط زیست را بخشی از مسئله بدانیم و در تفکر علمی، مدیریتی و سیاست گذاری خود آن را به صورت جدی مد نظر قرار دهیم.

[span] [span]رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاید در گذشته این طور فکر می کردیم که باید نگاه جداگانه ای به مهندسی و محیط زیست داشته باشیم، اما امروزه این تفکر تغییر کرده و سیاستگذاران به این نتیجه رسیدند که توسعه باید در کنار حفظ محیط زیست انجام شود.

[span] [span]ابتکار افزود: کشور چین نمونه بارز اندیشه مهندسی جدا و محیط زیست جدا است. امروزه چین در زمینه اقتصاد رتبه بسیار خوبی در جهان دارد و از یک کشور در حال توسعه به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی تبدیل شده است؛ اما با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است.

[span] [span]معاون رئیس جمهور ادامه داد: امروزه میزان شاخص آلودگی هوا در برخی از شهرهای چین به بالای 300 رسیده و در شهر پکن در برخی از روزها این شاخص به 500 هم می رسد.

[span] [span]ابتکار افزود: دولت چین پیش بینی می کند که برای گذر از این مرحله و رسیدن به هوای پاک باید 900 میلیارد دلار هزینه کند.

[span] [span]وی تاکید کرد: ما باید از این تجربیات عبرت بگیریم و در مسیر درست توسعه همگام با دانش روز و فرهنگ بومی و دینی خود حرکت کنیم.

[span] [span]ابتکار اظهار کرد: امروز 500 میلیون نفر در چین در معرض آلودگی شدید هوا قرار دارند در حالی که در تهران حداکثر در بدترین شرایط شاخص آلودگی به 160 [span]ppm [span]می رسد ؛ از سال 1392 که دولت برنامه های کاهش آلودگی هوا اعم از حذف بنزین پتروشیمی، توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و کاهش گوگرد گازوئیل از 7 هزار [span]ppb [span]به کمتر از 100 [span]ppb [span]را آغاز کرده است آلودگی هوا رو به کاهش است.

[span] [span]معاون رئیس جمهور تاکید کرد: همچنین اگر خودرویی با استاندارد یورو 4 تولید نشود، اجازه شماره گذاری به آن نخواهیم داد.

[span] [span]ابتکار گفت: باید نگاهمان نسبت به توسعه و محیط زیست اصلاح شود که خوشبختانه این نگاه در سیاست های ابلاغی نظام در زمینه محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری سال گذشته ابلاغ شد، به طور کامل دیده شده است، در واقع نقشه راه برای کشور ترسیم شد.

[span] [span]وی ادامه داد: در نگاه دولت هم مسئله سازگاری توسعه کشور با محیط زیست و نگرش توسعه پایدار دیده شده که در این زمینه همگرایی خوبی بین مجلس و دولت به وجود آمده است.

[span] [span]معاون رئیس جمهور با اشاره به این که تصویب قانون هوای پاک آخرین مراحل خود را در مجلس می گذراند، گفت: برای داشتن هوای سالم و همزمان توسعه، نیازمند یک برنامه فرابخشی میان سازمان ها و نهادهای مختلف در کشور هستیم و دولت گام های خوبی در این زمینه برداشته است، همچنین استفاده از تجربیات جهانی نیز در دستور کار قرار دارد.

[span] [span]ابتکار ادامه داد: برای هشت کلان شهر کشور که بحران آلودگی هوا دارند برنامه ای خاص خودشان برای کاهش آلودگی تعریف شده و اکنون با همکاری دانشگاه ها در حال بازنگری برخی از آنها هستیم تا منطبق با سیاهه انتشار منتشر شوند.

[span] [span]وی افزود: اجرای برنامه های زیادی برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در دست اجرا است و با مدیریت کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و همکاری نهادها و دستگاه های مختلف و همکاری ویژه معاونت اجرایی ریاست جمهوری درصدد جلب همکاری بانک ها در راستای کاهش آلودگی هوا به ویژه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هستیم.

[span] [span]رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: می توانیم بگوییم در حال حاضر در حوزه سیاست گذاری آلودگی هوا مشکلی نداریم .

[span] [span]ابتکار با اشاره به تاثیر فناوری نوین در توسعه کشور همگام با حفظ محیط زیست گفت: فناوری سبز می تواند در این زمینه راهگشا باشد تا از فناوری های آلاینده و قدیمی به سمت فناوری های جدید و پاک پیش رویم.

کد N1606970

وبگردی