آفتاب
چین و چروک ۹هزارساله تجربه بر پیشانی صنایع‌دستی کاشان؛

نجوای سفالگران کاشانی از دل تپه های سیلک به گوش می‌رسد

نجوای سفالگران کاشانی از دل تپه های سیلک به گوش می‌رسد

اصفهان –سر تعظیم باید فرود آورد در برابر شهری که نه تنها داستانِ قرن‌ها عظمت تاریخی را بر دل خویش نقش کرده است بلکه صنایع‌دستی آن مُهر قدمت و تجربه ۹هزارساله بر پیشانی باستانی خود دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - فاطمه کازرونی: کاشان مهد تمدن در فلات مرکزی ایران است، شهری که ۹ هزار سال تمدن‌ را در دل تپه‌های سیلک از گذر آسیب‌های دوران محفوظ نگه داشته است، دیاری که گوشه گوشه آن از معماری کم نظیر بناهای تاریخی گرفته تا طبیعت بکر و متضاد کویر و کوهستان، روح تازه‌ای در جان بشر می‌نشاند و گواه سال‌ها تمدن و فرهیختگی بر پیشانی صنایع

وی با اشاره به فعالیت هنرمندان کاشی در ۵۰ رشته صنایع دستی ادامه داد: هنرمندان کاشانی موفق به دریافت ۱۲ مهر اصالت یونسکو و سه نشان ملی صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف شده‌اند که از بسیاری از استان‌های کشور رتبه بالاتری دارند.

مدیر کارگاه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کاشان ابراز داشت: مرکز هنرهای سنتی کاشان به منظور ایجاد  محلی برای آموزش و حفظ و احیاء هنرهای سنتی افتتاح شده است.

وی اضافه کرد: این مرکز با دو دستگاه زری‌بافی و یک کارگاه سفالگری و استادکاران دارای نشان اصالت از سازمان یونسکو مجموعه‌ای برای خدمت به هنرجویان و علاقمندان است.

بینوا با بیان اینکه در طول ماه‌های گذشته پس از پایان بررسی‌ مطالعه و بررسی آثار هنرمندان شهرستان کاشان پرونده‌ برخی از هنرمندان به دبیرخانه‌ شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شد، بیان داشت: این شورا پس از بررسی این پرونده‌ها، ۱۳ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی کاشان را در ۹ رشته شایسته دریافت درجه دو و سه هنری دانست که به زودی لوح اعطای درجه هنری پس از امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این هنرمندان اعطا می‌شود.

 کاشان شهری است با تمدن هفت تا نه هزارساله و در تپه‌های سیلک این شهرستان که از قدیمی‌ترین مراکز استقرار بشر در فلات ایران محسوب می‌شود نشانه‌هایی از آثار سفالین و اشیای مسی و مفرغی به دست آمده است. علاوه بر آثار پارچه به دست آمده در این محوطه که بیانگر وجود صنعت نساجی آن است، این محوطه قدیمی‌ترین مرکز استحصال نقره در جهان و مهم ترین مرکز سفالگری و فلزگری در ایران محسوب می‌شود.

کد N1606831

وبگردی