آفتاب
جنب پل حافظ

سایه عرضه‌های سنگین بر فضای معاملات

سایه عرضه‌های سنگین بر فضای معاملات

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم عرضه‌های سنگین بود به‌طوری که اکثر صف‌های خرید در هم شکسته شدند. در بازار دیروز معامله‌گران ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم عرضه‌های سنگین بود به‌طوری که اکثر صف‌های خرید در هم شکسته شدند. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار با تقاضا در اکثر نمادها مواجه شدند. در ادامه اما عرضه‌های سنگینی در بازار شکل گرفت. همین امر روند رشد قیمتی اکثر نمادها را متوقف کرد. در این شرایط شاخص کل با رشد 11واحدی به رقم 79هزار و 84واحد رسید. در بازار دیروز در گروه خودرویی ایران‌خودرو تحت فشار عرضه‌های سنگین و با وجود اعلام برنامه فروش دارایی‌ها با افت قیمت مواجه شد. در گروه سنگ‌آهنی با وجود آنکه این روزها نمودارهای رو به افزایش قیمت سنگ‌آهن، فعالان این عرصه را سرخوش کرده است. پیش‌بینی ارائه شده مبنی بر افت ۵۰ درصدی قیمت سنگ‌آهن در سال آینده نگرانی‌هایی ایجاد کرد.

به گزارش «ایسنا» بر‌اساس گزارش منتشر شده از عملکرد کامودیتی‌های فلزات پایه در سال ۲۰۱۶، سنگ‌آهن با ۸۱ درصد رشد در این شاخص در رده اول قرار دارد و بعد از آن نیز فلز روی با 7/ 65 درصد افزایش جایگاه دوم را در بازار کامودیتی در بخش فلزات پایه به خود اختصاص داده است. همچنین در این رده‌بندی نیکل، آلومینیوم و مس به ترتیب شاهد رشد 3/ 17، 3/ 17 و 1/ 17 درصد بودند.این نمادها در رده‌های هفتم تا نهم قرار داد. در حالی که بخش اورانیوم با 6/ 41 درصد و زغال‌سنگ با 7/ 7 درصد در عملکرد کامودیتی خود با کاهش مواجه شدند.

آمار فوق مانند دیگر آماری که از بازار سنگ‌آهن می‌رسد، همگی حکایت از اوضاع رو به سامان این روزهای سنگ‌آهن دارد. در حقیقت می‌توان گفت با جهشی که در بازار جهانی سنگ‌آهن و رشد تقاضا به وجود آمد و قیمت سنگ‌آهن را از مرز ۸۰دلار گذراند، باعث شد بسیاری از معادن کوچک و متوسط در داخل ایران نیز که به دلیلی رکود جهانی سال‌های قبل به تعطیلی کشیده شده بودند، فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

ثبت رکوردی بیش از ۸۰ دلار برای سنگ‌آهن در ماه جاری در سال‌های اخیر بی‌نظیر بود و بارقه‌های امید را در دل معدنکاران روشن کرد تا حداقل حاشیه امنی به دست بیاورند و مطمئن باشند قیمت‌ها دوباره تا حدود ۳۰ دلار افت نخواهد داشت. با این حال شاید این امیدواری‌ها تداوم چندانی نداشته باشد. وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا پیش‌بینی کرد، قیمت هر تن سنگ‌آهن تا سال ۲۰۱۸ به 7/ 46 دلار می‌رسد که تقریبا نصف قیمت کنونی یعنی ۸۰ دلار است. این دستگاه دولتی استرالیایی معتقد است روند رشد تقاضا در سال‌های آینده ادامه پیدا نمی‌کند. در گروه بانکی پس از چند ماه جنجال بر سر زیان دهی بانک‌ها آخرین تحولات صورت‌های مالی بانک‌ها نشان از کاهش چشمگیر زیان و حتی در مورد بانک ملت تحقق سود دارد.

در گروه فلزی دیروز اعلام شد که ملی مس تعدیل مثبتی را در دستور کار خود دارد. در گروه فلزی همچنین در پی مجوز افزایش سرمایه ۳۲۲ درصدی ذوب آهن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که شنبه توسط سازمان بورس صادر شد، این شرکت زمان این رویداد مهم و مجمع فوق‌العاده را ساعت 10 روز دوشنبه 11 بهمن اعلام کرد که در تالار همایش شفق واقع در اصفهان تشکیل خواهد شد. در گروه غذایی توضیح کوتاه مدیرعامل پیاذر در مورد پیش‌بینی سود هم مانع از ادامه رشد ۹۱درصدی قیمت این سهم نشد. سید‌عزیز سیدی در‌باره پیش‌بینی سود هر سهم و روند قیمتی سهم در روزهای اخیر اعلام کرد که هیچ اتفاقی در شرکت رخ نداده است. در گروه خودرویی، سرمایه‌گذاری رنا مجمع سالانه ۳۰دی برای تصویب صورت‌های مالی شهریور ۹۵ را لغو و به زمان دیگری موکول کرد. «ورنا» همچنین در نظر دارد چهارشنبه 6 بهمن، 8/ 15 درصد از سهام حق تقدم استفاده نشده معادل بیش از 950 میلیون و 83 هزار سهم را به قیمت پایه هر سهم 35 تومان (به‌علاوه 1000 تومان قیمت اسمی هر سهم) روانه میز فروش کند.

کد N1606421

وبگردی