آفتاب

برگزاری نشست داووس در سایه پیروزی دونالد ترامپ و جریانات راست افراطی

برگزاری نشست داووس در سایه پیروزی دونالد ترامپ و جریانات راست افراطی

ایرنا نوشت: چهل و هفتمین نشست مجمع جهانی اقتصاد تحت عنوان «رهبری پاسخگو و مسئول»، از فردا سه شنبه به مدت 4 روز با حضور مقامات و رهبران ارشد سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان در شهر داووس واقع در رشته کوه های آلپ سوئیس، گشایش می یابد.

 

به گزارش ایرنا، این نشست که در سایه تشدید جریانات عوام گرای راست افراطی (پوپولیستی) در جهان به ویژه در آستانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا برگزار می شود عنوان «رهبری پاسخگو و مسئول» را به خود اختصاص داده است.
«کلاوس شواب» موسس و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: عنوان نشست امسال بدین معناست که رهبران سیاسی بایستی نسبت به نیازهای جامعه پاسخگو و با رای دهندگانی که آنها را انتخاب کرده اند در تعامل باشند.
وی ادامه داد: البته گوش دادن تنها کافی نیست، بلکه بایستی به نیازهای جامعه عمل کرد و تصمیمات جسورانه ای را در سطح بین المللی اتخاذ کرد.
شواب افزود: همه ما اعضاء جامعه جهانی و به یکدیگر وابسته هستیم. لذا اگر به چالش های یکدیگر توجه نکنیم به یکباره شکست خواهیم خورد.
رئیس اجرایی مجمع چهانی اقتصاد در ادامه بیان داشت که نشست سال جاری قرار است در چهار حوزه «همپوشانی رشد اقتصاد جهانی، بازار سرمایه، انقلاب صنعتی و بازسازی همکاری جهانی» برگزار شود.
به گفته برگزار کنندگان این اجلاس، بیش از 400 نشست جداگانه با حضور مسؤلان دولتی کشورها از رؤسای جمهوری تا معاونین آن‌ها و وزرای امور خارجه و رؤسای بانک های مرکزی تنظیم شده است.
تغییرات آب و هوایی، مهاجرت، امنیت بین المللی و دسترسی به ذخایر و منابع انرژی از جمله موضوعاتی هستند که طی روزهای آینده در چهل و هفتمین مجمع جهانی اقتصاد مورد بحث قرار خواهد گرفت.
براساس گزارش های منتشر شده؛ در نشست داووس سال جاری میلادی، در حدود 3 هزار نفر که 20 درصدشان خانم هستند، شرکت خواهند کرد که بیش از 50 تن از آنها از رهبران سیاسی و یک هزار و 200 نفرشان از مقامات و مدیران اجرایی، نهادها، شرکت ها و موسسات اقتصادی هستند.
انتظار می رود که از جمهوری اسلامی ایران هیاتی در این نشست حضور یابد.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز گفته است که در این نشست حضور خواهد یافت.
این در حالی است که به گزارش منابع خبری، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برنامه حضورش را در نشست داووس سوئیس لغو کرده است.
منابع مطبوعاتی اعلام کردند که دلیل لغو سفر نتانیاهو به سوئیس عدم تمایل وی به رو در رو شدن با برخی مقامات جهان است و این تصمیم ارتباطی به تحقیقات درباره پرونده های فساد وی ندارد.
گفتنی است که نتانیاهو به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه و هدایای مالی گران بها از دو بازرگان صهیونیست و خارجی توسط پلیس رژیم صهیونیستی تحت بازجویی قرار گرفته است و این مساله بازتاب گسترده ای در محافل صهیونیستی و بین المللی به دنبال داشته است.
مجمع جهانی اقتصاد در حدود 46 سال پیش ( ژانویه 1971 میلادی ) از سوی ' کلاوس شواب'، اقتصاددان آلمانی‌الاصل و استاد دانشگاه ژنو سوئیس تشکیل و متعاقبا با حمایت کمیسیون اروپا (اتحادیه اروپا در آن دوره) و بسیاری از شرکت‌های صنعتی بزرگ روبرو شد.
هدف او از تشکیل این همایش، ارائه نظریه خود در حوزه مدیریت کسب‌وکار بود، مبنی بر اینکه مدیران بنگاه‌های اقتصادی باید در برابر سهامداران، کارکنان، مشتریان،‌ حامیان مالی و جامعه مدنی پاسخ‌گو باشد. او برای این کار از 44 مدیر در شرکت‌ها و صنایع اروپا دعوت کرده بود اما پس از مدتی در سال 1987 میلادی، مسئولان همایش تصمیم به گسترش حوزه آن به کل جهان گرفتند و نام آن را نیز به مجمع جهانی اقتصاد تغییر دادند. تعامل کشورهای درحال توسعه و توسعه‌یافته در کنار مبارزه با بیماری‌هایی چون مالاریا، از نخستین موضوعاتی بود که در این دوره مطرح شد.
به تدریج، نشست داووس از اهمیت سیاسی نیز برخوردار شد. موافقت‌نامه یونان و ترکیه در سال 1988 که مانع از بروز جنگ میان این دو کشور شد، دیدار کلرک رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با نلسون ماندلا رهبر جنبش ضدآپارتاید در سال 1992 میلادی و ملاقات شیمون پرز وزیر وقت امور خارجه رژیم صهیونیستی با یاسر عرفات رئیس وقت سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1994 میلادی نمونه‌‌هایی از محوریت‌یافتن داووس در سیاست جهانی است.
49261

 

کد N1606311

وبگردی