آفتاب
در «چشم شب روشن» مطرح شد

خواننده‌ها ترجیح می‌دهند ترانه رایگان بگیرند

خواننده‌ها ترجیح می‌دهند ترانه رایگان بگیرند

اکبر آزاد ترانه‌سرای شناخته شده‌ای که چند سالی است ترانه‌هایش شنیده نمی‌شود، او با حضور در «چشم شب روشن» درباره این غیبت و نظراتش درباره ترانه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، یکشنبه ۲۶ دی ماه با حضور رضا بدیع کارشناس بخش ترانه، میزبان اکبر آزاد ترانه‌سرا و آهنگساز شناخته شده بود.

ترانه‌سرای قطعه «آسیمسه سر» با صدای محمد اصفهانی، چرا آهنگساز وقف پرنده‌ها خودش را چند سالی است وقف تنهایی کرده؟ اظهار کرد: وقتی سلیقه آدم حرفه‌ای می‌شود نمی‌تواند با مبتدی و آماتورها کار کند. اکنون افرادی مثل محمد معتمدی، علی زندوکیلی، وحید تاج، سالار عقیلی و... در فضای حرفه‌ای کار می کنند.

وی افزود: یک اشتباه من این بود که خودم نخواندم. از نوجوانی شرکت‌هایی اصرار داشتند من بخوانم. اما با خودم گفتم من خالق اثر و مولف هستم. مولف کارش بالاتر از این است که آواز بخواند. خیلی‌ها مثل ناصر چشم آذر به من اصرار کردند که بیا اما من حاضر نشدم. خیلی از خواننده‌هایی که از همکاری با ما به جایی رسیده‌اند حالا دنبال این هستند که ترانه رایگان از افراد بگیرند و با اکبر آزاد که قیمتش گران است کار نکنند.

آزاد یادآور شد: کار فردوسی و نظامی و حافظ هنوز زیبا است. کار خوب همیشه خوب است. در ترانه باید چیزی را بگوییم که درد و شادی مردم باشد. همانطور که یک کودک دبستانی از آن لذت می برد، یک استاد دانشگاه و کشاورزی که در زمین کار می کند هم از آن لذت ببرد. مثل قطعه «میرن آدما» که رسول نجفیان خواند.

این ترانه سرای پیشکسوت ادامه داد: ما ترانه سرای خوب و خوب گو کم داریم. چون ترانه خوب گفتن کار هرکسی نیست. همانطور که شعر خوب گفتن کار هر شاعری نیست. باید عمرت را روی ترانه و شعر بگذاری و انواع نقدهای ادبی، تئاتر، موسیقی، سینما را پیگیری کنی و نقد بخوانی.

وی تصریح کرد: هر شاعری نمی‌تواند ترانه سرای خوبی باشد. البته یک ترانه سرا حتما اول باید شاعر باشد و به همه کنایات، تمثیل‌ها، ضرب‌المثل‌ها و مسائل روز جهان آشنا باشد. ضمن اینکه بتواند روی آهنگ شعر بگوید.

صالح‌علا نیز در بخشی از این برنامه گفت: عبدالباهر جرجانی اعتنایی به مفرد کلمات ندارد و اعتقاد ندارد هیچ کلمه‌ای بالقوه نه زشت است نه زیبا بلکه در کنار هم تولید معنا می‌کند. به نظر من ترانه هم خیال بازی است. دل من پر از ترانه است. ترانه خیلی لجوج است و زمانی شما را غافلگیر می‌کند. مثلا موقع رانندگی خودش را تحمیل می کند و دیکتاتور است.

وی یادآور شد: ترانه خودش پا در می آورد و جایی که می خواهد می رود. قضاوت‌ها هم در غیاب شاعر آغاز می‌شود.

آزاد در این برنامه همچنین ترانه «مردی می آید ز خورشید» سروده خود را خواند که این قطعه با صدای خشایار اعتمادی و آهنگسازی زنده یاد بابک بیات تولید شده بود.

«چشم شب روشن» شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

کد N1606042

وبگردی