آفتاب

تجلیل از یک هنرمند کاریکاتوریست در برنامه «تولد ماه»

تجلیل از یک هنرمند کاریکاتوریست در برنامه «تولد ماه»

جواد علیزاده کارتونیست در ویژه برنامه «تولد ماه» که به مناسبت تولد ۶۴ سالگی‌اش برگزار شد هنر کاریکاتور را ترجمه ای از سختی‌های زندگی به زبان طنز دانست.

به گزارش ایلنا، نوزدهمین ویژه برنامه «تولد ماه» به مناسبت زادروز ۶۴ سالگی جواد علیزاده هنرمند پیشکسوت عرصه کاریکاتور عصر روز گذشته ۲۶ دی ماه به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، کامبیز درمبخش، بهرام عظیمی، ایرج میرزا علیخانی، داوود شهیدی، احمد عربانی، محمد ابراهیم جعفری، مسعود شجاعی طباطبایی و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

در این مراسم کامبیز درمبخش به عنوان یکی از پیشکسوت های عرصه کاریکاتور و از دوستان جواد علیزاده پشت تریبون آمد و گفت: سابقه دوستی من با جواد علیزاده چهل و خرده ای سال است. او سال هاست که مجله طنز و کاریکاتور را در می آورد. در واقع کار او یک جنگ بدون سر و صداست که ادامه می دهد و تحمل می کند. 

درمبخش به بخشی از مشکلات پیش روی هنرمندان تجسمی اشاره کرد و گفت: هم علیزاده و هم من بعد از این همه سال یک آتلیه نداریم و هنوز مستاجریم. این مشکل بزرگی است که اکثر هنرمندان ما دارند اما این باعث نمی شود که ما علاقه و عشق را از دست دهیم چون به خاطر پول کار نمی‌کنیم. با این همه تولدش را تبریک می گویم و امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشد.

 آثار علیزاده یکتاست

محسن نوری نجفی کاریکاتوریست، فرد دیگری بود که درباره علیزاده سخن گفت. وی آشنایی خود را مربوط به سال ۵۸ و در روزنامه کیهان معرفی کرد و گفت: کارهای علیزاده را از سه منظر می توان بررسی کرد؛ هنری، سیاسی و اجتماعی. او فقط منحصر به مجله طنز و کاریکاتور نیست. کارهای اوایل انقلاب ایشان در زمان حکومت نظامی خیلی مطرح است. آثار علیزاده آن موقع بسیار یکتا بود. ایشان کارهای سیاسی (به عنوان نمونه کاری از دکتر شریعتی) و کارهای جنگ متعددی داشتند. 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان فکر می کنند که کاریکاتور مثلاً یعنی بزرگ کشیدن دماغ کسی، اما کاریکاتور تنها هنر سیاسی است که سینه اش را روی ناملایمات روزگار باز کرده است. پیشنهاد من در ادامه صحبت های آقای درمبخش این است که مسئولان به هر کسی که ۲۰ جایزه جهانی برده است، امکاناتی همچون یک آتلیه اختصاص دهند.

هدف از برگزاری تولد ماه معرفی هنرمندان به نسل جوان است

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با اشاره نسبت به تغییر زمان ویژه برنامه «تولد ماه» جواد علیزاده گفت: قرار بود تولد ایشان را در شب تولدشان یعنی ۱۹ دی برگزار کنیم اما به دلیل فوت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به تأخیر افتاد. با این حال تولد ایشان را هرچند با تأخیر تبریک می گویم.

وی با اشاره به هدف برگزاری از «تولد ماه» گفت: هدف این است که کسی که ۶۴ سال از عمر مبارکش را در چنین راهی می گذارد، ناملایمات دیده و شب و روز زحمت کشیده را به نسل جوان معرفی کنیم. من از اینکه جوانان ما اسم هنرمندان دنیا را می دانند، ناراحت نیستم اما بد این است که قبل از اینکه اسم هنرمندان خودمان را بدانند، آنها را می دانند.

صلاحی افزود: هنر برای بشریت است نه برای یک کشور. ذوق هنر را خداوند داده که در ابتدا باید شکرگزار درگاه او بود. باید او را خوب معرفی کرد. این تولد یک بهانه است. خوب است که در اردبیل زادگاه این هنرمند هم برای ایشان جشن بگیرند. در واقع خوب است به جای برگزاری همایش ها، از هنرمندان تجلیل کرد که بیایند آن ها هم حرف هایشان را بزنند. 

کم رو و خجالتی هستم

جواد علیزاده هنرمند پیشکسوت کاریکاتور نیز در پایان به سخنرانی پرداخت. وی با تشکر و قدردانی از دوستان و استادانی که صحبت کردند، گفت: شخصاً وقتی روز تولدم می‌شود، نه خیلی شاد هستم و نه خیلی غمگین. نمی دانم وقت تولد یک سال از عمر کم می شود یا اضافه می شود. این تناقض ها همیشه بخشی از زندگی من بوده است. 

وی به یادآورد: زمانی که محصل بودم در مدرسه کاریکاتور معلم ها را می کشیدم، یک عده تشویق می کردند و یک عده اخراج. این برخوردها هنوز هم جریان دارد که بسته به آستانه تحمل و انتقادپذیری افراد دارد. من مترجمی زبان خواندم و معتقدم هنر کاریکاتور هم ترجمه ای است از سختی های زندگی به زبان طنز. 

علیزاده به تعدادی از خاطرات خود از کودکی تا به حال اشاره کرد و گفت: من کم رو و کم صحبت بودم و از جلب توجه کردن خیلی خجالت می کشیدم. در طول این سال ها تنها یکی دوبار نمایشگاه برگزار کردم. همه این ها بود که باعث شد به کاریکاتور روی بیاورم. بخشی از کار من ابداع طنز چهار بعدی است. با اینکه در درس فیزیک خیلی ضعیف بودم، اما این طنز را ابداع کردم. خیلی جدی هستم و کمتر می خندم و توصیه ام به جوانان علاقه مند به کاریکاتور این است که آن را به عنوان شغل دوم انتخاب کنند. من هیچ وقت خط فکری ام را عوض نکردم و همیشه سعی کردم خودم باشم.

در بخش پایانی این مراسم استاد علیزاده کیک تولد ۶۴ سالگی خود را در کنار خانواده خود برید و هدایایی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دوستان و آشنایان دریافت کرد.

کد N1606003

وبگردی