آفتاب
مهدی فاتحی در گفتگو با مهر:

پوسترهای جشنواره تئاتر و موسیقی به اصل رویداد ارجاعمان نمی دهند

پوسترهای جشنواره تئاتر و موسیقی به اصل رویداد ارجاعمان نمی دهند

مهدی فاتحی گرافیست معتقد است وقتی از پوستر یک رویداد کلانی مثل جشنواره های فجر صحبت می کنیم باید هویت کلی آن رویداد را در هویت بصری کلی آن پوستر مشاهده کنیم.

مهدی فاتحی طراح گرافیست که به تازگی مدال برنز سه سالانه پوسترهای صحنه ای بلغارستان را از آن خود کرده و این روزها نمایشگاه منتخبی از پوسترهایش را در گالری ثالث به نمایش گذاشته است درباره نقد و نظرش به پوستر جشنواره های موسیقی و تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: بگذارید ابتدا کلی تر صحبت کنم. وقتی از پوستر یک رویداد صحبت می کنیم بسیار متفاوت است از اینکه درباره پوستر یک نمایشگاه یا یک تئاتر حرف بزنیم. در یک رویداد باید هویت کلی آن رویداد در نگاه اول در هویت بصری پوستر به چشم بیاید.

وی ادامه داد: اینکه یک طراح پوستر از پس این موضوع بر بیاید که مخاطب را در نگاه اول به سمت اطلاع رسانی آن رویداد راهنمایی کند بسیار مهم است. به اعتقاد من در طراحی پوستر جشنواره موسیقی فجر این هویت بصری برپایی یک رویداد ملی موسیقی را نمی بینیم. من این پوستر را خیلی مرتبط با موسیقی و موزیکال ندیدم. حتی ممکن است یک پوستر این نکته را نداشته باشد اما دیزاین شسته رفته ای داشته باشد که من متاسفانه این را هم در این پوستر ندیدم.

فاتحی  درباره طراحی پوستر تئاتر اظهار کرد: در مورد پوستر تئاتر هم مورد اول صدق می کند. هویت بصری کلی طراحی شده ما را به یک رویداد بین المللی تئاتر ارجاع نمی دهد. هر چند از پوستر موسیقی کم تر کلیشه ای عمل شده است. ما در این پوستر تیپ های مختلف اجتماعی را می بینیم که ماسک هایی را به چهره زده اند که به شعار جشنواره که تئاتر برای همه است اشاره دارد. ولی در پوستر موسیقی با المان کلیشه ای نت موسیقی رو به رو می شویم که برای هر رویداد موسیقیایی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این طراح با بیان اینکه هیچ کدام از طراحان این دو پوستر به موضوعات خارج از متن طراحی یک پوستر فکر نکرده اند، بیان کرد: در هیچ کدام از طراحی پوسترها به این فکر نشده است که مثلا قرار است پوستر روی عرشه پلی نصب شود یا به صورت بیلبورد در بیاید. پوستر باید قابلیت چنین کاری را داشته باشد. اینکه بدون تغییر هویت بتوان آن ها را به شکل عمودی یا افقی درآورد. این بزرگترین ضعف این دو پوستر است. چون در صورت بزرگ شدن هر دو پوستر همین هویت هم از بین می رود ضمن اینکه من همین الان که با شما صحبت می کنم نوشته روی پوستر موسیقی اصلا به یادم نمی آید و تنها درباره نوشته روی پوستر تئاتر یادم است، نوشته هایی به خط نستعلیق درهم گذاشته شده بود. در حالیکه بیان یک پوستر در اطلاعات آن رویداد باید بسیار قدرتمند عمل کند.

فاتحی بیان کرد: ما باید برای جشنواره های ملی مان پوسترهای قوی تر از این طراحی کنیم. جشنواره های ما طراحان را با دقت انتخاب نمی کنند. بالاخره ما در طراحی پوستر بهترین هایی داریم که به ترتیب می توانند هر سال پوسترهایی را طراحی کنند.

در دنیا کلکسیونرهای پوستر داریم

در بخش دیگری از گفتگو با مهدی فاتحی که به تازگی نمایشگاهی از منتخب از آثارش در گالری ثالث به نمایش در آمده و برای فروش گذاشته شده است، درباره این نمایشگاه توضیح داد: فکر نمی کردم از یک نمایشگاه پوستر این چنین حمایت شود. رونمایی از کتابم هم برگزار شد و به طور کلی راضی هستم. اولین باری که پوستر را برای فروش می گذاشتیم تصورم این بود که خرید نداشته باشد. ما پوسترها را که همگی تولید دستی بودند به قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشتیم و در ۲۰ ادیشن که فروش قابل تاملی داشت.

این گرافیست در پایان گفت: در دنیا کلکسیونرهایی هستند که پوسترهای تئاتر را جمع آوری می کنند و حتی موزه ای در لهستان وجود دارد که پوسترها را جمع آوری می کند و هر چند وقت یکبار برخی از آن ها را به نمایش می گذارد. بیشتر پوسترهایی که جمع آوری می شوند هم مربوط به پوسترهای اجتماعی، تئاتر و فیلم است اما به نظرم برای رونق گرافیک اول باید سفارش وجود داشته باشد و هنوز خیلی روی این بخش فروش آثار نمی شود فکر کرد. به گمانم بیشتر هنرمندهای تئاتر و حتی تجسمی که نمایش یا نمایشگاهی می گذارند پوستر را یک امر تزئینی می بینند و برای همین بسیار آن را سهل می گیرند.

کد N1605561

وبگردی