آفتاب
مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

مقررات جدید برای طرح‌های تشویقی موبایل اعلام شد

مقررات جدید برای طرح‌های تشویقی موبایل اعلام شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارائه طرح‌های تعرفه‌ای تشویقی که از سوی اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به ...

خبرگزاری مهر:کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارائه طرح‌های تعرفه‌ای تشویقی که از سوی اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به کاربران پیشنهاد می‌شود، مقررات تعیین کرد. سال گذشته اپراتورهای موبایل با ارائه طرح‌های تشویقی از جمله مکالمات نامحدود موبایل، سعی در افزایش سهم خود از بازار و جذب مخاطبان کردند که این نوع طرح‌های تشویقی به‌دلیل افت کیفیت خدمت‌رسانی، عدم حفظ تعادل بازار و ضدرقابتی شدن قیمت‌ها، با واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شد و این سازمان دستور توقف این مدل طرح‌ها را اعلام کرد.

 

هم‌اکنون کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۴۹ خود، مقررات جدیدی برای طرح‌های تشویقی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات تصویب کرده که برمبنای آن، مقررات جدیدی برای ارائه این طرح‌های تشویقی وضع شده است تا اپراتورهای موبایل و ارتباطات ثابت (اینترنت و تلفن) بتوانند باردیگر طرح‌های تشویقی خود را ارائه کنند. در این مصوبه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به هر اپراتور اجازه می‌دهد که حداکثر ۸ بار در سال طرح‌های تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود، به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارائه کند. مدت استفاده از طرح تشویقی یعنی مدت زمانی که مشترک از این طرح استفاده می‌کند حداکثر به مدت ۶ ماه درنظر گرفته شده است. همچنین مجموع مدت کل زمان ارائه طرح‌های تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی یا تمدیدیه طرح تشویقی، نباید بیش از ۸ ماه از سال باشد. تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد هشت‌گانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان ۳ ماهه طرح تشویقی اولیه بوده باشد.

ارائه طرح‌های تشویقی باید منوط به حفظ کیفیت خدمات باشد و در صورتی‌که طرح تشویقی منجر به افت کیفیت شود، اپراتور باید بر اساس شرایط اعلام‌شده از سوی رگولاتوری، نسبت به توقف طرح اقدام کند و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم را برای مشترکان خود داشته باشد. در این مصوبه ساعات کم‌مصرف، ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح برای صوت و ۲ صبح تا ۸ صبح برای دیتا اعلام شده است. براین اساس در صورتی‌که اپراتور در طرح تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کم‌مصرف و هم در ساعات عادی ارائه دهد، باید خدمات قابل ارائه در ساعات عادی و ساعات کم مصرف را به صورت تفکیک شده اعلام کند. همچنین اپراتورها باید در بخش عمومی پرتال خود، کلیه تعرفه‌های عادی را اعلام کنند و بخش مشخصی را نیز به اعلام طرح‌های تشویقی تخصیص دهند و علاوه‌بر به‌روز رسانی آن، مشخصات شفاف طرح‌های تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه شارژینگ آنها را اعلام کنند.

در کلیه تبلیغات مربوط به طرح‌های تشویقی نیز باید مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان آن منتشر شود. در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای یک سرویس، تعرفه خدمات می‌تواند در قالب طرح‌های تشویقی پایین‌تر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت نبود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک‌چهاردهم سقف تعرفه، به عنوان ملاک سنجش خواهد بود. تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتوری با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد، حداکثر می‌تواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد و تعرفه طرح‌های تشویقی اپراتورهایی با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر می‌تواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایین‌تر باشد.

طبق مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور ارائه‌دهنده سرویس باید حداقل دو هفته قبل از اجرای طرح تشویقی، نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشویقی با جزئیات مربوطه، حداقل شامل مدت ارائه طرح و مدت استفاده از طرح، به رگولاتوری اقدام کند. در صورتی‌که طرح تشویقی بنا به درخواست اپراتور و با تایید رگولاتوری یا بنا به ابلاغ رگولاتور متوقف شود، اپراتور موظف است نسبت به ارائه طرح، به مشترکانی که پیش از این نسبت به خرید طرح اقدام کرده و به‌عنوان مشترکان فعلی استفاده کننده از طرح مذکور محسوب می‌شوند تا پایان مدت اعلام‌شده در طرح، خدمت مربوطه را ارائه کند.

کد N1605388

وبگردی