آفتاب

گیاهان مدیترانه‌ای سلاح جدیدی برای مبارزه با آلزایمر و پارکینسون

گیاهان مدیترانه‌ای سلاح جدیدی برای مبارزه با آلزایمر و پارکینسون

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه مالت دریافتند، عصاره نوعی کاکتوس خاردار گلابی شکل و نوعی جلبک دریایی قهوه‌ای موسوم به دم طاووس، در بدن انسان فرآیندهای کلیدی را که منجر به بروز بیماری آلزایمر و پارکینسون می‌شود مختل می‌کند. هردو نوع گیاه مورد بحث، بومی ناحیه مدیترانه هستند.

به گزارش ایرنا، محققان پیش از این نوعی پروتئین چسبناک موسوم به بتا آمیلوئید را شناسایی کردند که با ایجاد اختلال در سیستم عصبی موجب بروز بیماری آلزایمر می‌شوند. بنابر این شناسایی ماده‌ای که بتواند این نوع پروتئین‌ها را از بدن خارج کرده یا اساسا مانع تشکیل آن‌ها در بدن شود، می‌تواند سلاح بسیار کارآمدی در مبارزه با این بیماری محسوب شود.

عصاره کاکتوس خاردار و جلبک دم طاووسی حاوی ترکیباتی هستند که به اعتقاد محققان موجب از بین رفتن بتا آمیلوئید در بدن می‌شود. محققان برای آزمایش این نظریه، مقداری پروتئین بتا آمیلوئید را به مجموعه‌ای از مخمر کشت شده در لابراتوار تزریق کردند و سپس با استفاده از عصاره این گیاهان توانستند آثار مخرب پروتئین را در این مجموعه از بین ببرند.

سپس آزمایش با مگس‌های میوه که با دستکاری ژنتیکی عوارض آلزایمر را نشان می‌دادند، تکرار شد. این بار هم عصاره گیاهان عملکرد مطلوبی داشتند و عوارض را از بین بردند. عصاره جلبک توانست طول عمر این مگس‌ها را به مدت دو روز افزایش دهد؛ درحالی که عصاره کاکتوس طول عمر مگس‌ها را تا چهار روز افزایش داد.

در مرحله بعد، محققان مقادیر زیادی از پروتئین آلفا سنکلین را که عامل بیماری پارکینسون است به مغز مگس‌ها وارد کردند و دوباره توانستند با استفاده از عصاره گیاهان این بیماری را نیز درمان کنند.

در این تحقیقات مشخص شد عصاره گیاهان مذکور از طریق ایجاد اختلال در فرآیند تکثیر پروتئین و تشکیل توده‌های پروتئینی در مغز مگس‌ها مانع بروز علائم بیماری پارکینسون و آلزایمر می‌شوند.

با وجود این که هنوز آزمایش‌های بالینی روی انسان انجام نشده، محققان در حال حاضر ترکیبی از عصاره گیاهان را تولید کرده‌اند که قابل استفاده در انسان است.

کد N1605219

وبگردی