آفتاب

قفل شدن سامانه گمرک روی مجوزهای کاغذی در روزهای آینده

قفل شدن سامانه گمرک روی مجوزهای کاغذی در روزهای آینده

ایلنا: مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران از قفل شدن سامانه گمرک بر روی مجوزهای کاغذی در روزهای آتی خبر داد و اعلام کرد: کلیه مجوزهای قانونی صادرات صرفاً به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از گمرک ایران،  موضوع قفل شدن مجوزهای کاغذی در سمینار صدور مجوزهای الکترونیکی جهت رویه صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی که با حضور نمایندگان 20 وزارتخانه و سازمان مجوزدهنده برگزار گردید، مطرح شد.

غلامی مدیرکل دفتر صادرات اعلام کرد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، حذف مجوزهای کاغذی، افزایش شفافیت، کاهش هزینه و زمان تجارت و حمایت همه‌جانبه از تولید و صادرات، سمینار صدور مجوزهای الکترونیکی جهت رویه صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی با حضور نمایندگان 20 وزارتخانه و سازمان و نمایندگان پژوهشکده دانشگاه تهران برگزار گردید و مقرر شد در روزهای آتی قفل سیستمی انجام ‌شود تا کلیه مجوزهای قانونی صرفاً به صورت الکترونیکی ارائه شود.

وی افزود: با اقدامات مؤثری که در ده ماهه گذشته در حوزه رویه‌های مربوط به صادرات از جمله ورود موقت، خروج موقت، استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی به کار رفته در تولید و تسهیلاتی که به صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ارائه شده و هم‌اکنون با راه‌اندازی سامانه صدور مجوز الکترونیکی در پنجره واحد تجارت فرامرزی می‌توانیم به یقین اعلام کنیم بسیاری از هزینه‌های پیگیری و مراجعه حضوری مکرر برای اخذ مجوزها و بروکراسی‌های مربوطه از سازمان‌های تخصصی کاهش پیدا کرده و زمان انجام تشریفات کالا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، از طرفی دقت و صحت انجام تشریفات گمرکی و اخذ مجوزها تضمین می‌شود.

غلامی گفت: باید تلاش کنیم هزینه تمام شده کالای صادراتی را کاهش دهیم تا امکان رقابت با کالای مشابه رقبای خارجی را داشته باشیم و قدم مثبتی در راستای توسعه صادرات برداریم.

سامانه صدور مجوز از دسترس خارج خواهد شد

فیروزه خیالی سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک نیز در این سمینار با اشاره به تاریخچه پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اعلام کرد: گمرک ایران در نظر دارد در روزهای آینده مجوزهای صادرات را صرفاً به صورت الکترونیکی از دستگاه‌های همجوار دریافت نماید.

وی افزود: در بحث واردات به طور خاص ما توانستیم مجوزهای واردات را به صورت سیستمی و الکترونیکی از سازمان‌های همکار دریافت کنیم.

خیالی ادامه داد: قرار بر این است که سامانه صدور مجوزها را از دسترس خارج و صرفاً مجوزهای صادرات از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اخذ گردد.

وی در ادامه گفت: همکاران من در واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شناسه کاربری هر یک از سازمان‌ها را در پنجره واحد تجارت فرامرزی ایجاد کرده‌اند.

بنابراین گزارش پیش از این صدور مجوزها در رویه واردات الکترونیکی شده بود و البته در رویه صادرات نیز برخی سازمان‌ها مجوزهای صادرات را به صورت الکترونیکی درسامانه صدور مجوزها به گمرک ارائه می‌کردند که با قفل شدن سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بر روی مجوزهای کاغذی، در روزهای آتی کلیه مجوزهای قانونی صادرات صرفاً به صورت الکترونیکی دریافت خواهد شد.

کد N1605163

وبگردی